omgangsregeling..

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Vica86, 24 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ik ben dan geen alleenstaande moeder meer, maar wat betreft omgangsregelingen kan ik volgens mij het beste hier zijn.

Even in het kort:

Mijn ex ziet zijn dochter niet. Eigen keus, wilt niet voor haar heen en weer rijden en niet voor haar betalen. Sinds een tijdje verblijft hij in engeland.. Dit omdat hij zijn nieuwe vrouw hierheen wilt halen en dit via engeland beter gaat ivm de inburgeringscursussen ofzo... Heb er verder geen verstand van dus dat zal vast.

Sinds ik weet dat hij in het buitenland zit (was niet van te voren bekend dat hij terug zou komen) heb ik een soort van omgangsregeling met de opa en oma van mijn dochter.

Eens in de maand ongeveer komen ze haar halen. Eerst voor een weekend maar steeds een dag langer. Vorige week was ze daar van zaterdag tot woensdag. Ze kwam down terug, in die paar dagen 1 kg afgevallen, maar opa beweerd dat ze goed gegeten heeft en niet ziek is geweest.

Ik ben gaan twijfelen aan de eerlijkheid vanuit hun naar mij toe. Het gaat altijd maar goed, maar ik krijg nergens details over. Ik krijg niet te horen uit hunzelf of ze goed gegeten/gedronken/geslapen heeft ofzo..

Afgelopen woensdag was de halfbroer van mijn dochter hier op visite met zijn moeder. Zijn moeder liet weten dat de opa haar had verteld dat onze ex binnenkort weer terug naar nederland zou komen. We weten helaas hoe afspraken gaan bij hun en ze zeggen vaak veel maar weten nog niet hoe het gaat lopen.

Omdat ik ook van hun wou weten wanneer mijn ex weer terug komt heb ik hem een email gestuurd donderdag. Contact gaat vaak via email en hij zit altijd veel achter de computer. Ik heb hem gevraagd of hij inmiddels al wat meer weet of, en zo ja wanneer, mijn ex weer terug komt naar nederland.
    Tot op heden heb ik hier nog geen reactie op gekregen. Ik krijg hier een beetje dee kriebels van, want ik vind dat ik het recht heb om te weten als de vader van mijn dochter terug is. Aangezien mijn dochter daar ook wel eens is.

De opa en oma praten niet heel erg goed nederlands dus ik weet ook niet goed hoe ik dit echt goed kan bespreken. En zelfs als dat kan dan worden er wel excusses verzonnen.

Ze willen haar steeds langer hebben.. De laatste keer zeiden ze, de volgende keer komt ze maar een week. Maar dat vind ik echt veel te lang. Ze is pas 1,5! En net belde hij weer dat haar broer volgend weekend weer bij hun is dus dan wouden ze mijn dochter ook op komen halen.

Ik heb maar gezegd dat ze al bij iemand anders logeert.. Ik vind het echt teveel en teveel gedoe eromheen wat niet goed is voor mijn dochter.

Nu wil ik dus eigenlijk het contact met hun voorlopig afhouden. Maar ik weet dus niet hoe ik hun dit kan zeggen zonder dat er 'problemen' van komen. Iemand tips of advies voor mij?

Ik wil zowiezo niet dat mijn dochter daar is als haar vader er is. Dit verdiend hij niet. Hij kan met mij omgang bespreken maar dan zal hij eerst de achterstallige allimentatie moeten betalen en laten zien dat hij maandelijks netjes betaald. En dan nog moet hij zich aan mijn regels houden en zo niet is het helemaal afgelopen (het is te vaak voorgekomen dat hij met smoesjes kwam, of haar gewoon neit terug wou brengen enzz.)

2. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    pedagogisch medewerker kinderopvang & Kraamverzorg
    naast denhaag
    Ik vind sowieso dat je al heel schappelijk bent in het contact met opa en oma.
    En ik vind dat je niet hoeft te "liegen" dat ze al bij iemand anders is, als jij het niet wilt, dan wil jij het niet toch? Ongeachte welke reden daar is.

Ook lijkt het mij niet meer dan logisch dat er bepaalde regels, en structuur etc zijn als ze daar logeert, kijk dat dingen anders gaan prima,.. maar dat ze jou niks vertellen vind ik echt niet kunnen.
    Als mijn zoontje bij oma is bel ik elke dag, en hoor ik elke dag hoe t gaat.

Wat betreft je ex snap ik je helemaal. Tis jammer dat ze niet zo goed NL spreken. Maar goed.. als jij ze mailt.. dan kunnen ze het desnoods met iemand anders bespreken, en ja.. jij bent haar mama, in mijn ogen is jouw wil wet!
    Dus als jij niet weet of haar vader daar is, en zij willen haar ophalen.. dan hebben ze pech.. eerst duidelijkheid en afspraken lijkt mij!
    En komen ook zij (net als haar vader) die afspraken niet na.. dan is dat heel jammer voor hen, maar het gaat om het welzijn van je meisje! Dus dan zou ik haar niet meer laten gaan.

Tis natuurlijk ook erg vervelend dat ze nog niet kan vertellen hoe het daar gaat.. en of ze het leuk vind.. :S

Succes ermee meis! tis een lastig pakket!

3. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

ik vind eerlijk gezegd dat je al erg ruimhartig bent hoor. Noway dat mijn kindje straks een aantal dagen per maand standaard naar opa en oma gaat.
    Gewoon een dagje is toch ook wel genoeg. en vooral als ze geeneens afspraken met jou willen maken. Dat vind ik naar jou toe getuigen van weinig respect.

4. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom laat je je kind daar zo lang als ik vragen mag? Dat hun dat willen is geen antwoord..
    Een kind hoeft niet te logeren bij opa en oma, zeker niet als ze down terugkomt.
    Als ze haar zo graag willen zien komen ze maar op bezoek 1x per week.
    Zien ze haar trouwens ook buiten die logeerpartijtjes om? Want een kind van die leeftijd alleen maar een weekend per maand zo lang laten logeren is veel te ingewikkeld voor een kindje. Die moeten mensen een paar keer per week zien voor ze zich op hun gemak voelen bij ze.

5. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Bedankt voor de reacties..
    Ze zien haar niet tussen de weekenden door. Hun wonen 130 km verderop en willen haar dus echt alleen halen als ze een paar nachten kan logeren.

Op zich geen probleem, tot aan de vorige keer. Toen haar vader daar nog woonde kwam ze wel altijd down terug. Hij draait altijd harde muziek of belt alleen in de auto. Praat niet tegen haar enzo.

Maar sinds ze haar vader niet meer ziet is ze altijd nog vrolijk thuis gekomen.

Ondertussen heeft de opa alweer gebeld want ze wouden haar afgelopen weekend ook hebben. Ik heb gezegd dat wij weg waren dit weekend.

Ik laat haar nu niet meer met hun meegaan.
    Ik heb de opa gemaild of hij weet of en wanneer mijn ex terug komt maar ik krijg geen antwoord. Hij heeft hetzelfde emailadres en de moeder van de zoon van mijn ex die verteld hij het wel. Ik weet dus al wel wat ik eigenlijk vroeg, maar ik vind het hun plicht om mij daarvan op de hoogte te houden. Helemaal als ik er naar vraag.

Ik heb het dus helemaal gehad. Voorlopig laat ik niks van mij weten en als hun bellen dan kan het niet. Eerst maar eens kijken hoe dat gaat met mijn meisje.

6. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    naast denhaag
    toch blijf ik erbij dat je het gewoon moet zeggen... en niet de boot af moet houden met excuses, zo weten die mensen ook niet wat ze "fout" doen.. en vind ik het allemaal een beetje wazig worden

7. lilia

lilia Actief lid

9 mrt 2010
    184
    0
    0
    Ik vind dit ook een beetje wazig...
    En je moet wel opletten hoor, want met zo'n frequente omgangsregeling zijn ook de opa en oma rechten aan het opbouwen!
    Het is tegenwoordig allemaal wat ingewikkelder hoor wat rechten en plichten betreft. Tegenwoordig heeft een ieder die in nauwe betrekking staat met het kind recht op omgang en zoiemand hoeft helemaal geen familie te zijn. Daarnaast kan de vader via zijn ouders alleen maar aan nog meer omgang verkrijgen. Het kind is al immers gewend er te verblijven en verzorgd te worden.
    Denk goed na wat jij voor je kind het beste acht en wat jij wilt. Omgang uitbreiden (mocht er ooit sprake van zijn) kan altijd nog! omgang terugbrengen veel moeilijker tot niet...

8. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niet meer laten slapen hoor. Als hun de moeite niet willen nemen om gewoon eens op een bezoekje te willen komen...dan weet je genoeg toch!
    Ze is nog zo klein, als ze behalve die weekenden hun niet ziet,moet ze dus eigenlijk steeds bij vreemden logeren.

En bellen en harde muziek in de auto met een kindje....................

9. pixiehollow

pixiehollow Bekend lid

12 jun 2009
    909
    15
    18
    huishoudhulp en student dierenartsassistent
    Lummen/Belgie
    Je kindje niet meer meegeven om te logeren hoor.

Als de vader geen contact wil en de grootouders wel dan moeten ze maar tot bij jou komen om haar te zien. Ik vind dat je al veel toe gegeven hebt en zolang je het contact niet volledig weigert kunnen ze niet veel zeggen lijkt me.

10. lilia

lilia Actief lid

9 mrt 2010
    184
    0
    0
    Nou... ze kunnen weldegelijk wat... ze staan namelijk al nauwe persoonlijke betrekking met het kind en er is al sprake van 'family life'. Dat kun je ze niet meer zomaar afpakken als het niet aantoonbaar slecht gaat met het kind. Maar toch zou ik het logeren ook stakken (zoals hierboven wordt geadviseerd). Hoe langer je ermee doorgaat, hoe moeilijker het wordt juridisch gezien.

Daarnaast kan de vader ook dezelfde omgang gaan claimen, onder de mom 'vanaf nu ben ik er ook altijd als de kleine er is'. Hij is de vader, hij heeft recht op omgang en het kind is al gewend aan de logeerpartijtjes. Als hij met dat verzoek naar de rechter zou stappen, krijgt hij het zeker. En dan is het zijn verantwoordelijkheid die het kind dan verzorgt, als hij het kind toch met zijn ouders wil achterlaten, heb jij er helemaal niets meer over te zeggen tijdens de omgangsmomenten. Simpel gezegd, het is dan alleen jouw pakkie aan op de momenten dat het kind bij jou is. En (juridisch gezien) gaat het jou ook helemaal niets aan waar de vader verblijft en wanneer hij terug komt.

Ik wil jou niet ontmoedigen, maar kijk goed uit. Want hoe meer jij zelf geeft, hoe sterker zij staan.

11. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Zowiezo kunnen ze niks eisen volgens mijn advocaat.
    Geld voor een advocaat hebben ze niet...

Maar ik verwacht ook niet dat hun dat gaan doen. Ze vinden het leuk als ze er is, maar zoals eerder gezegd.. ze doen er zelf ook geen moeite voor.

Ik laat haar er niet meer heen gaan. Probeer nog 1 maal via mail contact te krijgen over wat dingen en naar aanleiding daarvan laat ik weten dat het contact ophoudt. Ze zijn hier altijd welkom om hun kleindochter te zien, maar daar blijft het ook bij. In ieder geval tot er wellicht een keer normaal omgang is en hun dus ook gewoon op visite komen enzo.

Sorry voor mijn korte antwoord.. Zal later meer reageren.

12. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Pfff... nou vandaag heb ik een mail gestuurd met de mededeling dat mijn dochter daar niet meer heen gaat. Ik heb alles netjes uitgelegd en verteld dat ze altijd hier welkom zijn om haar te zien, maar dat ze daar niet meer heen kan.

De laatste keer dat ze belden met de vraag of ze naar hun toe mocht dat weekend had ik dus gezegd dat ze al ergens anders was dat weekend. Het overviel mij maar voelde totaal niet goed om eraan toe te geven.

Blijkbaar was mijn gevoel goed. Via de halfbroer van mijn meis (die toen wel naar zijn opa en oma ging) ben ik dus te weten gekomen dat mijn ex daar was. Niemand was van te voren ingelicht dat hij zou komen, terwijl ze dat wel wisten voor die tijd. Sterker nog, hij was waarschijnlijk al daar toen ze vroegen of ze kon komen daar.

Dit verklaard dus ook waarom ik geen antwoord kreeg op mijn vraag of ze al wisten wanneer mijn ex terug zou komen. Mijn ex kennende heeft hij hun de opdracht gegeven daar niks over te zeggen.

Alles prima, het is nu gewoon afgelopen.

Ik heb ook laten weten dat ik best open sta voor een omgangsregeling, maar dan wil ik allereerst de achterstallige allimentatie hebben. Daarna kan mijn ex hier komen voor een gesprek. En dan zal hij ook accoord moeten gaan met visites tot ze een bepaalde leeftijd heeft. Pas na een langere tijd wil ik dan dat ze een nachtje gaat slapen enz... Maar aangezien mijn ex dit niet voor haar over zal hebben zie ik een omgangsregeling niet meer gebeuren.

We wachten af.....

Iedereen bedankt voor het meedenken en de antwoorden!

13. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

goed en helder opgelost
    succes verder ermee !!

14. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    naast denhaag
    goed opgelost.. en wat een achterbaksels! dat ze dat zo proberen te doen!

Sterkte ermee

Deel Deze Pagina