mannen...

Discussie in 'De lounge' gestart door life, 31 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bollen

Bollen Fanatiek lid

22 jul 2013
    1.422
    7
    38
    NULL
    NULL
    Ik kan me best voorstellen dat het leven met ADHD soms best lastig is, als jij aangeeft dat je het niet overziet zou je misschien een schema voor jezelf kunnen opstellen? Hang het op de koelkast zodat je er elke dag naar kunt kijken. Desnoods zoek je een rustig momentje samen met je vriend op en 'plan' je ook zijn taken in?
    Ik vind wel dat je je moet realiseren dat als hij 12 uur per dag de hort op is hij echt wel verrot is als hij thuis komt. Als hij dan even ontspant achter zijn PS3 of de tv is dat mijns inziens niet heel raar.. Wij hebben de afspraak degene die vrij is regelt de huishoudelijke taken die dag.. we zijn allebei volwassen genoeg om te zien wat er gedaan moet worden. De pech is alleen dat ik onregelmatig werk en dus het meeste 'vrij' ben ;) Succes meid!

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik denk dat je al een aantal tips gekregen hebt hoe je overzicht kan krijgen. Nogmaals bij ons is het andersom en snap hoe lastig het is als je ADHD hebt maar dat is niet iets wat je alles op af kan schuiven. Als mijn man 6 dagen pw zou werken en ik maar 3 zonder kindjes dan zou ik het van de zotte vinden als hij het huis moet doen omdat jij nu eenmaal geen overzicht hebt. Maar dat is iets wat jullie het samen over eens worden. Ik denk dat stap 1, eraan werken wel overzicht te krijgen de enige juiste is.

3. Galaxy

Galaxy Actief lid

17 feb 2013
    354
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pff ik vind het nogal wat voor hem, hij is 12 uur per dag van huis. Komt thuis en dan verwacht jij eigenlijk dat tie de afwas mee doet, bezem door het huis haalt en nog wat klusjes. Om heb geen idee hie het eruit ziet als je ADHD hebt maar ik vind dat je nogal wat verwacht. Je werkt 3 dagen dus ben je 4 dagen per week thuis, misschien kun je idd een schema maken en samen kijken hoe jullie het gaan doen. Tuurlijk je vriend kan best wat doen maar zoals je het in je openingspost schrijft vind ik je nogal onredelijk...sorry

4. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik ben het wel met twinkle star eens.

Toen ik nog parttime werkte 3 dagen deed mijn man twee dagen koken en het vuil buiten zetten. Maar als hij 12 uur of meer gewerkt had hoefde hij niks te doen. Ja alleen het vuil en ging hij er op zaterdag uit voor ons zoontje.

5. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    sorry hoor maar wat een belachelijke reacties worden er gegeven

A Ts werkt dus ook 3 dagen maar toch ze werkt
    B Ts is zwanger
    C Ts heeft last van haar adhd

en dat haar kerel 5 dagen werkt wilt nog niet zeggen dat hij op zijn luie gat kan zitten zolang het hem uitkomt, en dat TS die ABenC heeft alles in uppie mag klaren, ik mag toch aannemen dat je SAMEN een huishouden heb, en straks ook SAMEN een kleine die ook aandacht en liefde en verzorging nodig heeft, en dat Ts haar man het belangrijker vind om achter de ps3 te zitten dan in een net huis is echt belachelijk.

Ik zou die ps3 allang verstopt hebben en eerst eens een goed gesprek voeren, het nadeel is natuurlijk wel dat jullie best kort een relatie hebben, en al zoveel veranderingen in die relatie kan vaak wel zorgen tot veel moeilijkheden, daar heb je teamwork voor nodig.

Ik zou dus wel een gesprek aangaan en ook zeker weer terug gaan naar je moeder als jou partner niet wilt veranderen, want als hij nu al niets wilt of kan doen omdat meneer werkt, wat gaat er dan met jullie kleine gebeuren straks, mag je daar ook alleen voor opdraaien, deze relatie heeft alleen kans van slagen als beide iets toevoegen in een relatie.

6. twinkle star

Ts mijn man weet trouwens ook niet waar te beginnen als de zolder (zijn plek) en rommel is. Maar wanneer ik alles daar heb opgeruimd dan heeft dat hem veel rust en kan hij het wel bijhouden. Misschien is het een idee samen de hele boel op te ruimen zodat het in jouw hoofd wat rustiger is een je het makkelijker kan bijhouden.

7. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Denk dat de meeste mannen dat hebben... Waar moet ik beginnen dan? Bij het begin dus :) en merk hier hetzelfde als ik het goed opgeruimd heb kan vl het mee bijhouden

8. twinkle star

Ja ws zit het deels ook in de genen. Al kan onze zoon het wel een onze dochter die ik ook verdenk van ADHD overziet het ook niet. Als ik het samen met haar doe dan gaat het prima maar alleen kan ze het gewoon niet. Maar als het opgeruimd is kan ze het wel voor een tijdje zelf bijhouden.

9. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Ik heb zelf adhd en kan mij goed in deze reactie vinden. Waarschijnlijk zie je door chaos niet meer waar te beginnen. In welke volgorde en hoeveel tijd wat in beslag neemt etc. Chaos om je heen maakt het ook een chaos in je hoofd en daardoor mislukken de eenvoudigste klusjes of kan je het niet afmaken.
    Ik denk dat het goed idee is om samen eerst alles aan kant te maken. Om daarna het via lijstjes/schema´s het bij te houden. Maak de lijstjes niet te lang en verdeel het goed over de dagen. Let ook hoelang iets duurt en las pauzes in. (en hou je aan de lijstjes,;) niet halverwege opeens met een ander klusje verder gaan)
    Succes! Het is misschien zwaar nu je zwanger bent maar juist nu is het moment om jezelf te trainen om ritme en routine in het huishouden te krijgen. Straks is de baby erbij dus dan is het handig als je deze vaardigheid aardig onder de knie hebt.

10. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ik snap ook dat adhd erg lastig is, ook voor degene die er mee samenwoont.

Maar juist mensen met adhd hebben structuur nodig, dus ik zou zeggen, maak een planning en hou dit bij. Elke dag doe je gewoon wat.

Voor de rest werkt je vriend 6 lange dagen in de week, en dat vind ik persoonlijk vrij veel. Dus hij draagt zijn steentje eigenlijk al bij voor het financiële plaatje. Het enige wat hij kan doen, is zijn eigen rommel opruimen, zodat het voor jou ook makkelijker te overzien is.

11. twinkle star

Bij omschrijft helemaal wat ik bedoel. Ik zie dat jullie 5 kindjes hebben gaaf! Hier was nr 3 de trigger en heeft hij zich laten testen. Altijd wel geweten dat druk was maar toen nr 3 kwam verloor hij het overzicht en ging het echt mis. Mijn wens waren er 4 maar aangezien het aansturen van mijn man als een 4e telt helaas bij 3 gebleven. Ik wilde nu erg eindelijk een beetje rust is niet weer onrust zaaien.

Wilde even zeggen dat ik het hem knap vind dat jullie er 5 hebben icm ADHD, heel gaaf!!

12. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Ik kwam er ook pas na de 3e achter.;)
    2 van mijn kinderen hebben adhd-odd, dus het is best pittig soms.

Ts, even terugkomend op het huishouden, natuurlijk kan je vriend ook wel wat in het huishouden doen en in ieder geval de rotzooi achter zijn eigen kont opruimen. Maar de routine en structuur moet je toch echt zelf leren. Ik werk veel met lijstjes, schema´s en alarmen in mijn telefoon.
    Trucs die ik mijzelf aanleer zijn ook handig. Waar ik bijvoorbeeld vaak op vast liep was het wasgoed. Nu heb ik het was draaien, was ophangen, opvouwen en in de kasten leggen gewoon in een schema staan. Mijn truc wat mij hier dan extra bij geholpen heeft is voor iedereen een eigen wasmand(je) te kopen. Zodra ik het van de lijn afhaal leg ik gelijk de kleding in de juiste mand. Dan komt het gelijk op de goede kamer terecht ipv van het op een grote bult in mijn slaapkamer te laten belanden. Die dan vervolgens alleen maar groter wordt omdat ik daar het overzicht in verlies en het dan helemaal meer opgevouwen in de kast terecht komt. Sokken waren ook een drama, nu heeft gewoon ieder zijn eigen kleur en laat ik ze de sokken in elkaar in de wasmand gooien en haal die pas met het wassen weer uit elkaar. Nu komen er zelden nog eenzame sokken in de mand.
    Zijn van die kleine trucjes die je kan bedenken om orde erin te houden.
    Misschien denkt een ander wel wat een omslachtig gedoe maar voor mij werkt het goed.

13. mamavanwilliam

mamavanwilliam Actief lid

15 jun 2012
    304
    0
    0
    NULL
    goeree-overflakkee
    Je kunt lijstjes maken en elke dag wat doen, zodat je goed het overzicht kan houden.
    Je man werkt wel lange dagen, ik snap dat hij 's avonds niet ook nog heel veel wil gaan doen! Af en toe een klein klusje kan natuurlijk wel..

14. aurora5

aurora5 Bekend lid

26 okt 2012
    619
    0
    0
    NULL
    NULL
    Werk jij?

15. life

life Niet meer actief

Maar dat is toch ook al wat ik zeg, probeer het zo confrontabel mogelijk te maken voor hem maar krijg het niet echt af.
    Hij werkt van 9 tot 6 alleeb zijn reistijd is wat langer. Ik werk ook van 9 tot 6 dus als ik thyis kom moet ik meteen koken voor hem en het huis opruimen, dus vind het niet echt eerlijk dat heel veel zeggen dat ik alles moet doen omdat hij zolang weg is?
    Als ik werk ben ik ook pas 7 uur thuis meer omdat wij nog dingen moeten doen daar, til ook nog steeds wat zwaarder begint te worden.
    Vind het zelf wel logies als hij dan ook beetje huishouden doet, maar probeer voor hem al zo min mogelijk over te houden.
    En als ik dan wil zitten zit hij op de hele bank (2pers. Want andere bank moet nog geleverd worden) en dan moet ik me ertussen proppen om er nog bij te kunnen, zit ook al met extra kussen omdat me rug niet meewerkt.

En die lijst jaa vind dat wel een hele goeie, vanavond als ik thuis ben dan gaa ik samen met hem het lijstje maken als hij wil..
    Hij is vandaag lekker vrij en het huis heb ik gister al redelijk aan kant gemaakt op paar kleine dingen na. Dus hoop dat hij even een doekje over de tafel haalt.

Ohjaa en hij MOET van mij het badje opzetten;) haha wou hij al doen zodat we vanavond misschien even kunnen duiken

16. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Heej meid,

Lastig hoor! In een hele korte tijd zetten jullie veel grote stappen samen. En samen een relatie hebben is toch echt anders als samen met elkaar onder een dak wonen. Vooral omdat het nog maar zo kort is en jullie het grootste staat te gebeuren dat een stel kan meemaken. Er komt een kindje!

Zoals al eerder aangegeven, helpt het je waarschijnlijk om een lijst te maken met alle klussen die er in huis te doen zijn. Misschien kun je deze lijst samen met iemand maken, bijvoorbeeld je moeder, zodat je ook geen taken 'vergeet'. Bespreek de lijst dan met je vriend en vraag hem welke taken hij op zich zou kunnen nemen. Koppel dat dan weer aan vaste dagen / tijden (Denk bijvoorbeeld aan het vuilnis, de afwas op bepaalde dagen, zijn was in de wasmand doen, handdoeken ophangen na het douchen, etc). Ook voor jezelf de taken koppelen aan vaste dagen.

Het lijkt me belangrijk om daar nu al een soort van routine in te krijgen, nu jullie kindje er nog niet is. Strakjes wordt het allemaal nog veel drukker én onoverzichtelijker, wanneer jullie kindje er wél is. Jij bent inderdaad degene die op zoek moet naar handvaten, vanwege het feit dat je ADHD hebt. Bespreek dat strakjes ook met je kraamhulp. Misschien heeft zij ook nog handige tips voor je, mbt de verzorging van jullie kindje.

Succes!

17. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Ik denk dat veel dames over het feit heen lezen dat jij ook werk en struikelen over je adhd.

Als iemand hier had neergezet. Ik werk 3 dagen ben dezelfde tijd thuis, ben 26 weken zwanger. Het is me allemaal wat zwaar, ik moet altijd koken en vriendlief doet bijna nooit iets in huis. Zit de hele avond te gamen en neemt de hele bank in beslag. Dan waren de reacties niet al te mild geweest.

meis. Je bent zwanger en jullie hebben samen een huis. Dat alleen al is genoeg dat hij ook helpt en sowieso niet elke avond gaat zitten gamen. Even samen tv kijken of even praten! S avonds is ook belangrijk.

Inderdaad lijstjes maken, maar besef je ook dat het huishouden discussiepunt nummer 1 is in een gezin.
    Dus spreek af de dagen dat jij ook werkt kookt hij. De andere dagen kook jij, degene die niet kookt ruimt af. Stofzuigen en stoffen doe jij op je gemak op een vrije dag, wc , douche etc. Ook.

Hij tilt de wasmanden naar boven en op zondag gaan jullie samen 1 uur schoonmaken in het huis.

Misschien is dat een idee?.

18. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Volgens mij heb je ook recht op meer uren kraamzorg als je adhd hebt. Dus zou dit dus sowieso doorgeven van te voren.
    (ik weet niet meer precies hoe het zit want ik zelf had daar geen behoefte aan maar er staat mij iets van bij)

19. suzanneVVdO

suzanneVVdO Bekend lid

28 jul 2012
    911
    0
    0
    Hier ben ik het mee eens.

Wat betreft je ADHD. Ik heb het zelf ook en ik weet hoe het is om er mee te worstelen. Daarbij weet ik ook hoe moeilijk het af en toe voor mijn man is om daar mee om te moeten gaan.
    Jullie zijn nog niet zo lang samen en misschien zou het voor jullie het beste zijn om ook eens te kijken naar het ADHD deel, waarin je laat zien aan hem hoe het is om het te hebben en hij kan bekijken hoe het voor hem is om met jou samen te zijn.

Manlief en ik hebben samen (letterlijk samen, naast elkaar zittend) het boek ADHD voor dummies gelezen enkele jaren terug. Het klinkt debiel, maar het was voor hem een openbaring. Hij begreep daardoor een stuk beter waarom ik dingen doe zoals ik ze soms doe (praat het niet altijd goed hoor, dat wil ik niet zeggen).
    Daarnaast heb ik van mijn 14e tot mijn 26e geen "hulp" gehad van instanties en heb toen ik voor de zoveelste keren tegen een muur aanliep bij mijn studie contact gezocht met PsyQ (dat is in Den Haag, andere plekken zal het weer anders heten). Naast een intake met mijzelf heb ik ook gesprekken gehad met manlief erbij en hij werd er ook bij betrokken.

Een baby en samenwonen is allemaal niet niets en dan ook nog met iemand die ADHD heeft. Het is als ADHD-er soms moeilijk zelf uit te leggen hoe het is. Heel erg veel mensen begrijpen het niet, terwijl ze wel denken het te begrijpen. Misschien is het daarom voor jullie ook wel een goed idee om bijvoorbeeld het bovenstaande te doen.

Het hebben van ADHD is jouw probleem, waar jij alles aan zal moeten doen om gewoon te functioneren. Desalniettemin kiest jouw kerel voor een relatie met jou en is het mijns inziens dan ook een deel zijn probleem. Hij zal moeten accepteren dat dingen bij jou anders gaan. Wil hij dat niet, dan krijgen jullie een zware kluif aan elkaar.

Vanwege de zwangerschap en de borstvoeding krijg ik zelf geen medicatie op dit moment en het is dan ook bijna dagelijks een worsteling met mezelf om alles te doen zoals ik het wil en heb voorgenomen (Concerta en Medikinet zijn bij mij wondermiddeltjes). De ene keer lukt het wel, de andere keer niet en is het hier een chaos. Manlief weet hoe hard ik er elke keer weer voor knok om wel iets voor elkaar te krijgen en dat is voor hem genoeg. Als hij mij aan het eind van de dag doodop thuis aantreft met ons zoontje in mijn armen met excuses dat het me niet gelukt is geef hij me een dikke kus en gaan we samen aan de slag. Voorheen was dit voor hem een stuk moeilijker, juist omdat hij het niet begreep.

Overigens is mijn man ook 12uur van huis om te werken.

Je mag me altijd PB-en als je dat wilt, misschien kan ik je ergens adviezen mee geven.

Succes meid!

20. Hi Life,

voor nu is zo'n lijstje maken wel een goed idee, maar je hoeft in principe niet zelf het wiel uit te vinden.

Ik heb een heel handige agenda, de 'organizing agenda' en daar staan hele lijsten in van alle klusjes die je wekelijks moet doen, ruimte om boodschappen op te schrijven, verjaardagsplanners, lijsten om bij te houden wat je hebt geleend van en aan wie, wanneer moet de schoorsteen weer geveegd worden, een lijst om de vakantie goed te plannen, een lijst met alles wat je moet regelen voor de kerst.... Echt heerlijk voor chaoten :D

Misschien kun je hem nog ergens bestellen... En anders is het een tip voor komend jaar ;)

Deel Deze Pagina