mannen...

Discussie in 'De lounge' gestart door life, 31 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik zou idd toch een goed gesprek aangaan. Ookal werk jij minder het hele huishouden is al zwaar laat staan dat je ook nog zwanger bent. Gooi het een keer in de groep, niet boos worden maar rustig overleggen hoe jullie dit savonds beter kunnen doen. Als hij alleen had gewoont dan kon hij ook na z'n werk alles nog doen. D'r zijn genoeg mensen die dat doen dus hij kan het ook:)

2. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Ik vind het niet meer dan normaal om samen voor je huishouden te zorgen. Je woont Samen. Dus ook Samen ervoor zorgen dat alles aan kant is.. Hoe dan ook. Gelukkig vindt mijn man, die ook 40 uur per week werkt dit ook.. :) En de hele avond achter de ps. Gezellig hoor, die was er bij mij allang uit geweest. Ontspannen kan ook samen. Voor de tv, spelletje samen doen of iets dergelijks.. Maar ik zou never nooit naar boven gaan omdat mijn man zonodig op de ps moet.. De hele avond, elke avond.. Dus een goed gesprek is geen overbodige luxe denk ik.. ;)

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dit ben ik met je eens alleen bij ts spelen er nog wat meer dingen. In jouw stukje mis ik dat vriendlief 12 uur per dag afwezig is van huis, hij een dag extra (dus 6 dagen) is gaan werken omdat ze het financieel latig hebben. TS werkt er "maar" 3 dus ik vind het heel netjes dat vriendlief meer is gaan werken en zodat ts de 3 dagen kan blijven werken.

Hoe had het topic gelopen als haar man een een topic had geopend in de vorm van, ik heb nog niet zo lang een relatie en mijn vriendin is zwanger. Hierdoor zijn we sneller samen gaan wonen dan de bedoeling was. Ik werk fulltime en mijn vriendin 3 dagen. Omdat we het financieel lastig hebben ben ik een dag extra gaan werken. Ons hele huis is een rommel, nu vraagt mijn vriendin of ik niet mee kan helpen met het huishouden omdat ze het zelf niet overziet door ADHD. Ik ben na 12 uur van huis 's avond moe en zou dan juist graag willen ontspannen. Is het gek dat ik verwacht dat zij, aangezien ze 3 dagen werkt het huis een beetje op orde houdt?

Ik merk dat ik erg allergisch ben voor het ADHD stukje. Dit ligt ws grotendeels bij mij, omdat ik thuis aan de andere kant van het ADHD punt zit. Leven met een ADHD'er is heel lastig. Ts schrijft dat het voor haar door haar ADHD heel lastig is het huishouden te doen en dat kan ik goed begrijpen. Als je ziet hoe het huis eruit ziet als mijn man een dag thuis is geweest.... ts geeft ook aan dat het nu thuis een vreselijke rommel is.
    Er zijn een anatal tips naar boven gekomen die haar kunnen helpen maar ik heb niet het idee dat zij hiervoor open staat.

IK ben nu al een aantal jaar een strijd aan het leveren tegen de ADHD van mijn man. In eerste instantie zat hij zwaar in de ontkenningsfase, ik mankeer echt niks. Later in de ik gebruik mijn ADHD fase, ja maar ik kan er niks aan doen ik heb ADHD. Deze fase heeft ons bijna onze relatie gekost. Want ik ben van meining dat je, wanneer je zelf wil je er een hoop aan kunt veranderen. Wanneer je hulp hebt via instanties en je tips gebruikt die je worden aangegeven en het je dan niet lukt, is het een heel ander van haal. Dan komt het puntje acceptatie.

En ja, ook ik zoek regelmatig mijn ontspanning. Met een partner met ADHD is het echt belangrijk dit te doen anders kun je jezelf oprapen aan het eind van de week.

4. Jacq84

Jacq84 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    1.057
    7
    38
    Herkenbaar.
    Heb hier toen ook een topic over gehad.

Ik ben ook 10 maanden samen met mijn vriend en al 32 weken zwanger.
    Hij denkt heel erg makkelijk over het huishouden.
    Als ik alles heb opgeruimd dan bouwt hij alles weer vol als hij uit zijn werk komt.
    En gelijk je bord afwassen is in mijn ogen een kleine moeite.

Het word nog lastig voor je om hem in te laten zien dat hij best mag wat helpen in het huishouden , in mijn ogen is dat gewoon "luiheid".

Ik heb van de week alles gewassen en netjes boven op de slaapkamer neergelegd.
    In een zoekactie naar ondergoed heeft meneer alles door elkaar gegooid.
    Ik laat het liggen en hij mag dit fijn zelf opruimen.
    Vanavond staat op de planning maar als er niets van komt dan kijk ik hier ook niet van op.

Mijn tip :
    Probeer zelf gewoon wat te doen maar denk ook zeker aan je rust.
    Gewoon doen wat je aan kan , afwas - stofzuigen - wc schoonmaken etc.
    Ik weet dat het ongelofelijk frustrerend is om dit elke dag te doen terwijl manlief er zo makkelijk over denkt.
    Maar zet je verstand op 0 en trek er even een uurtje voor uit.

Verder zeg ik op een vrijdagavond :
    Morgen of zondag gaan we even samen schoonmaken heh.
    Dan trekt hij een zuur gezicht maar helpt me toch mee.
    En ik moet eerlijk zijn :
    Het werkt want hij blijft dan gaan en ik overigens ook.
    Dan is het huisje weer blinkend schoon en kan ik de rest van de week "iets rustiger" aan doen.

Door de weeks zelf elke dag een beetje doen en probeer het in het weekend samen te doen , succes !!

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Twinkle star: ik snap je geloof me.. hier man met vermoedelijk add en zoon met vermoedelijk adhd.. nog niet volledig getest dus maar hier ook problemen met onthouden, rotzooi, 20 dingen te gelijk etc.

Ik denk dat jij inderdaad wat moeite heb om door de adhd heen te lezen. Op de dagen dat zei werkt zijn ze allebei 12 uur weg. Dan kan hij ook best koken of hij de andere dagen nou wel of niet ook werkt. En op zondag even helpen met de zwaardere klussen kan in mijn ogen altijd al werk je 15 uur per dag. Ze is zwanger en sommige dingen (bed verschonen, dingen naar boven tillen) zijn nou eenmaal zwaarder als je 26 weken zwanger bent.

6. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ben ik het ook mee eens. De ADHD kant weet ik niets van, maar ik denk ook dat wie het meeste thuis is de huishoudelijke taken op zich kan nemen terwijl de andere persoon buitenshuis werkt. Of je nu zwanger bent of niet. Natuurlijk als je zwanger bent, gaat het allemaal wat moeilijker maar ik ben van mening dat tenzij je BI hebt of platte rust krijgt voorgeschreven uit medische redenen, je ook zwanger het huishouden kan doen. Schrijf inderdaad eens op wat je dagelijks moet doen en hou een schema bij:

Dagdagelijkse taken zouden kunnen zijn:
    Bed opmaken
    Inkopen doen
    Eten maken
    Tafel afruimen
    Afwassen
    Vuilnis buitenzetten
    Keukentafel/aanrecht schoonmaken
    opruimen

wekelijkse taken zouden zijn:
    Uitkeren
    Dweilen
    Badkamer / toilet schoonmaken

Van de dagelijkse taken zou ik je man 1 ding laten doen dat hij zelf mag kiezen en van de wekelijkse taken ook 1 ding dat hij zelf beslist. Zo voelt hij alsof hij toch inspraak heeft en niet "verplicht" wordt.
    Vele mannen zien ook niet zo erg het nut in van al dat schoonmaakgedoe dus hechten ze er niet zo veel belang aan als wij....

7. twinkle star

Ja natuurlijk, een paar reacties eerder gaf ik aan dat hij best wat klusjes zou mogen doen zeker nu ze zwanger is maar als ts aangeeft dat het ghele huis een vreselijke rommel is denk ik, tsja.....wat doe jij op de andere dagen dat je thuis bent dan? Ik kan me nl erg geod voorstellen dat vriendlief denkt als hij thuis komt, wat een troep, je denkt toch zeker niet dat ik na een dag hard werken mijn handen uit de mouwen ga steken terwijl jij de hele dag thuis geweest ben?!

Ik denk dat je dan in een negatieve spiraal komt waar je niet meer gaat uitkomen aangezien je met ADHD, wanneer het echt een chaos is in huis, niet meer weet waar je dan nog moet beginnen.
    zodra ADHD je leven zo gaat beinvloeden dat je er echt hinder van gaat ondervinden is er maar 1 manier om er mee om te gaan, hulp zoeken bij organisaties die je kunnen helpen er me eom t eleren gaan.
    Zeker nu er straks een kleintje gaat komen is dat erg belangrijk!

8. Ik denk dat er best manieren zijn om het zélf zonder professionele hulp op te pakken. Door het af te kaderen voor jezelf. Als écht het hele huis een zwijnenstal is, dan ga je dat niet in één dag oplossen. Het is ook niet in één dag zo'n troep geworden, tenslotte. Maar als je elke dag iets oppakt, opruimt en dat gedeelte dan vervolgens ook netjes houdt, kom je elke dag een stukje verder. Zo heb ik het ook gedaan toen ik het echt niet meer overzag.

En ik denk dat het ook een rol speelt dat TS net op zichzelf is gegaan. Hier was het in het begin ook behoorlijk aanpoten. Je moet nog routine opbouwen en leren dat het (bijvoorbeeld!) handiger is om de keuken na het koken schoon te maken ipv vlak ervoor ;) Zulke beginnersfouten heeft iedereen denk ik wel gemaakt, óók zonder ADHD

9. life

life Niet meer actief

Heb ook nooit gezegd dat ik van hem verwacht dat als hij gewerkt heb en ik vrij ben verwacht van hem dat hij nog klusjes gaat doen. En ja ik vind wel dat hij best na werk tijd ook eens de afwas kan doen of iets kleins. Zijn maar kleine dingen. Kleine moeite.
    Wat eigenlijk bij mij over komt :twinkelstar. Als ik dus gewerkt heb en ook 12 uur van huis ben geweest moet ik dus alsnog het huis doen terwijl hij mag zitten?
    En geef nogmaals adhd niet de schuld het gaat alleen niet zp snel die klusjes. Was makkelijker geweest als ik geen adhd had dus schuif het niet naar me vriend.
    En omdat het niet kan vanwege crisis anders had ik ook meerdere dagen gewerkt om ook meer te verdienen voor ons...
    Ik sta zeker wel open voor de tips. Ga vanavond ook met me vriend praten voor een lijstje en kijken hoe dat gaat werken.
    Na me zwangerschap wil ik medicijnen nemen. 100% kruiden omdat ik die troep van ritalin enzo niet wil, wou het al eerder ook voor hem maar ze weten niet of het kon in zwangerschap dus probeer het nog niet...
    Ik doe echt me best wel maar het is lastog zo in 1 keer ALLES zelf te doen was eigenlijk nog niet klaar om samen te gaan wonen maar doe het voor ons en de kleine.

Neem aan dat jou man wel zijn glas of bord van de salontafel neemt om op de aanrecht te zetten, want dat doet die van mij niet dusja vind wel dat hij ze handjes ook wel beetje mah uitsteken.
    Anders bind ik dat je man erg blij met je mag zijn dat je als een stofzuiger achter hem aangaat. Ik doe dat liever niet na namelijk

10. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    life

je schrijft dat je geen ritalin wilt he
    mijn moeder heeft adhd zoals ik al eerder schreef en die wilde ook geen ritalin en zij slikt nu elke dag visolie met een hoge dosis omega 3 en dat helpt haar ontzettend goed
    mss iets voor jou

11. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Lastig...hij werkt van 07.00 tot 19.00... Is natturlijk ook niet niks he. Hij doet zn best om geld voor zijn gezinnetje te verdienen omdat het anders krap werd zoals je zelf zegt.

Jij aan de andere kant bent zwanger en hebt adhd. En ook dat is niet niks. Maar meis wie zegt dat je huis er smetteloos uit moet zien? Het is natuurlijk fijn maar als jullie het beiden nu zwaar genoeg hebben, dan zou ik zeggen, daaaag huishouden. Ok de afwas en kleren wassen zijn noodzakelijk. Maar wat geeft het als je bed niet is opgemaakt, of er is twee dagen niet gestofzuigd.

Let it go

12. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.228
    0
    36

Dit vind ik ook! Jullie geven commentaar alsof je het hebt over een vrouw zonder kinderen, die niet werkt en die gezond is...

13. WanneBeMommy

WanneBeMommy Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.211
    7
    38
    Ik snap je situatie heel goed. Zelf ook wat problemen waardoor ik het overzicht heel snel kwijt ben, vriendlief werkt hier misschien nog wel langer dan die van jou en ook hier word het dus snel een zooitje.

Ik denk dat het voor jou makkelijk is om te bedenken wat in het huishouden voor jou het belangrijkst is om bij te houden.
    Ik kan in huis alles uitstellen behalve de was, want vriendlief moet in pak naar zijn werk en als de was niet doe heeft hij geen schone bloezen.
    Verder vind ik het zelf belangrijk dat het beneden netjes blijft, omdat je dan in ieder geval gewoon visite kunt ontvangen zonder je ergens voor te hoeven schamen. En dat doen vriendlief en ik dus samen. Even na het eten je bord opruimen en de vaat doen is niet heel veel moeite, maar zorgt er wel voor dat het netjes blijft. Als je gaat denken, dat komt morgen wel komt er een stapel te liggen en dan is het inderdaad niet meer te overzien.

En op dit moment is het bij ons boven niet zo netjes, ik zorg wel dat het schoon blijft, maar netjes is het niet. En dat heeft voor mij ook even geen prioriteit, dat komt wel weer.

Probeer niet alles te willen doen, begin klein, doe kleine dingen per keer en maak van te voren een planning voor elke dag. Op die manier is alles makkelijker te overzien.

Succes!

14. twinkle star

Nee mijn man doet dat niet, omdat hij degene met ADHD is. Dus er komt altijd wat tussen. Maar ik laat dat staan en zeg het tegen hem, dat kan soms 1 maar soms ook 3 keer zijn. En nee ik ga niet met een stofzuiger achter hem aan, hij mag als hij trek heeft zijn eigen koffie zetten en ook zijn veters strik ik niet. Maar ik werk 3 dagen en die de rest gewoon zelf naast de opvoeding en verzorging van onze 3 kinderen. Waarom? Omdat ik het veel belangrijker vindt dat we in het weekend kunnen genieten van elkaar en ons gezin en weer dan geen huishouden hoeven te doen. Ik ben 2 hele dagen thuis, in die twee dagen kan ik zoveel doen dat het weekend lekker vrij is. En ja..... Ik vind dat heel normaal. Die dagen is mijn man nl hard aan het werk zodat wij ons huis kunnen betalen en eten kunnen kopen.

15. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Mischien is het handig om samen met je vriend nog n keer om tafel te gaan om dagen af te spreken wanneer jullie wat doen.
    En koop een leuk planbord die je met stift in kan vullen en plan daarop alles in wat wanneer je wilt gaan doen,zo heb je voor jezelf een overzicht en meer duidelijkheid hoe en wat. En hierdoor (hopelijk) iets meer rust.
    Je vriend weet wat er van hem gevraagd word en kan er eigenlijk ook niet meer onderuit
    Jullie wonen net samen, en als ik het zo lees is je vriend een beetje (te) makkelijk in dit soort gevallen,maar hij zal ook moet wennen aan de situatie net zozeer dat jij er ook nog aan moet wennen dar het niet gaat zoals jij het graag wilt hebben.

Ga nog n keer om de tafel zitten en werk het uit.
    Mijn vriend werkt ook veel en ik ook.
    De was doen we alleen in het weekend (doorde weeks geen tijd), afwas met dit weer iedere dag, stofzuigen 1x per week en dweilen ook. Als je dit al kan plannen voor jezelf en n deel voor je vriend dan kom je al een heel eind met het huishouden.

Succes meid :)

16. life

life Niet meer actief

@ twinkle star.
    Je zegt het zelf ook dat jij ze eigen troep dan alsnog moet opruimen. Dat is ook wat ik bedoel. Alleeb vind ik dat hij ook nog iets meer mag doen.
    Ik werk toch ook volle dagen en ben dan ook heel lang van huos, en toch moet ik na werk nog steeds zijn troep me eigen troep opruimen en koken eventieel een wasje doen ect. Doe ik toch ook na werk erbij omdat het moet kan het moeilijk laten staan.
    Denk dat je heel wat feitjes mist en overheen kijkt.

Even een update.
    Gister na een zware dag werken kom ik thuis en ik heb voor het eerst zijn troep niet hoeven opruimen:eek:!!!
    Badje stond op ben er met kleding en al ingesprongen. Daarna dacht ik wat gaan we eten.
    Meneer had alleen geen zin om te koken dus het werd patat. Jummie ook is lekker.
    Wel heb ik nog even een doekje over de tafel gehaald, we hebben een vogel en dat maakt eenmaal troep dus even extra gedaan, daarna nog de was gedaan.
    Even samen in het badje gezeten.
    Zover ik weet heeft hij gister de vogel eten gegeven (jong diertje) nieuwe water gegeven, en even gestofzuigt. Al is dat niet zo goed gedaan op het tapijt maar ben al super trotsnop hem dat hij al iets gedaan hebt!!!
    Benieuwd of dit blijft aanhouden anders blijf ik erover 'zeuren' lijstje wil ik nog wel maken. Gewoon als steuntje voor mij.
    Gister avond om uurtje of 11 heb ik nog heel wat dingentjes opgeruimt, brieven in de la aantal spullen ff in de kast gedaan en de keuken beetje aan kant. Hoef ik vandaag noet zoveel te doen vanwege het warme weer.
    Heb erg last van harde buiken heb het volgens mij te veel dus durf me niet bolledig meer uot te sloven...

17. twinkle star

Ik heb vanaf het begin gezegd dat eigen spullen opruimen wel zou moeten. Hij had het over het huishouden en daar versta ik zelf toch anderen dingen onder. En ja daarin zal ik niet van mening veranderen. Wellicht dat hij in jouw zwangerschap en beetje kan helpen maar ik vind het van de zotte dat iemand die 6 dagen werkt om rond te kunnen komen op zijn enige vrije dag het huishouden moet doen. Ik zeg niet dat jij het na je drukke werkdag moet doen maar jij hebt wel 3 vrije dagen meer dan hem en nog geen kindjes dus de tijd aan jezelf. Als het huishouden op orde is zal het je hooguit een dag kosten dus heb je nog 2 extra vrije dagen over.

Om dan te zeggen ik kan het niet overzien ik heb ADHD dus hij moet maar helpen vind ik in deze niet terecht. Er zijn genoeg manieren om het voor jezelf wel overzichtelijk te maken. Mocht het dan nog niet lukken vind ik het een heel ander verhaal. En ja als je beiden evenveel werkt dan vind ik het niet meer dan logisch dat een man en handje helpt. Maar de verhouding van 6 en 3 dagen....

18. kimmmmberly

kimmmmberly Bekend lid

9 mrt 2011
    894
    0
    0
    leeuwarden
    lastig lastig, hij doet zijn best zeg je, maakt lange dagen..
    logisch dat hij moe is als hij thuis komt.

hier maakt vriend ook lange dagen, is te vergelijken met jou'n vriend, alleen de mijne begint snachts.
    wij deden het hier zo(toen ik zwanger was) weekends het hele huis opruimen en schoonmaken met zijn 2e, woonkamer/keuken/wc/hal/boven. en dan kon ik het doordeweeks bijhouden. zodra er een afwasje was gelijk ff doen, in het voorbijgaan gelijk even wat spul van de tafel mee grissen etc. zo werd het nooit een echte bende. ik deed stofzuigen om de dag, en dan gewoon totdat het me niet meer lukte, dan ging ik ff een uurtje zitten en deed ik daarna de rest. ook de afwas deed ik vaak wel in etappes.

vind wel dat je vriend ff na het eten zijn rotzooi naar de keuken kan brengen. misschien kan een vriendin of je moeder een handje helpen 1a 2 keer per week ?

Deel Deze Pagina