Ik zou 10 dagen ook te lang vinden. Een lang weekend prima, dag of 5 is wel de max. En mijn man is voor zijn werk ook wel eens langer weg, dus we redden ons, maar ik vind het alsnog best pittig. Moet eerlijk zeggen dat bij mij ook meespeelt dat het andersom ook niet zo makkelijk gaat. Sinds we kinderen hebben ben ik 2x een weekend weg geweest (1 nacht en 2 nachten) en dat was al moeilijk moeilijk. Terwijl mijn man 2x per jaar een weekend weg is met vrienden. Maar goed, daar zit bij ons ook weer vanalles achter. In ieder geval vind ik het niet gek als je 10 dagen gewoon te lang vind.
Ik zou zelf 10 dagen te lang vinden, mijn man ook denk ik. Lang weekend is prima, en dat is thuis makkelijker te bolwerken.
Hier sluit ik mij voor 100% bij aan! Mijn vriend gaat ook altijd een volle week met vrienden weg 1x per jaar + vaak nog een lang weekend weg met andere vrienden groep & drinkt dan ook genoeg alcohol dat soort uitjes. Wij hebben wel de afspraak: hij weg regelt hij oppas op de dagen dat het nodig is & andersom. Ik ben zelf ook eens 13 dagen weg geweest toen de kids 2 & 5 waren, nu ben ik vast een ontaarde moeder als ik de reacties hier soms lees
Ik ga zelf ook wel eens een weekendje weg hoor of korte vakantie van een dag of 4-5. En als ik dat doe dan zet ik de week ervoor thuis ook een stapje bij en doe wat meer huishoudelijk, kook wat extra. Mijn partner denkt daar niet aan dus benoem/ vraag ik dat dan tevoren maar dat steekt toch ergens. Overall is dat ook mijn gevoel van onze relatie; een sleur als het gaat om gezins taken. Hij doet alles zonder morren maar moet echt alles vragen momenteel. Ik vind dat niet aantrekkelijk.
Wij gaan zo'n 2 keer per jaar een dag of 5 met vrienden weg. Die dagen dat ik dan alleen ben met de kinderen vliegen om. Toevallig stelde mijn man 2 weken geleden voor dat ik komend jaar zo'n 2 weken met een vriendin naar de caribbean ga om onze 35 jarige vriendschap dan te vieren. Als mijn man dat zou doen, dan zou ik daar uiteraard ook geen problemen mee hebben. Wel is bij ons de regel dat gezinsvakanties voor gaan.
Mijn ex deed dit regelmatig. Kwam dan op zondagnacht/maandag ochtend thuis, was tot woensdag/donderdag te moe om iets (samen) te doen. Ging een beetje brak naar zijn werk, viel dan daarna op de bank in slaap. Mocht dus ook na zijn vakantie het huishouden draaiende houden, boodschappen doen, eten koken. En hij gooide zijn tas bij de wasmachine in de buurt en ik mocht het uitzoeken. Dat vond ik niet heel chill Onze financiële strategie was toen "alles op een hoop", dus had het idee dat hij mijn hele salaris er doorheen joeg op zo'n vakantie. (Als ik dit zo lees is het geen wonder dat het nu mijn ex is) Mijn man zou zo'n vakantie zelf niks vinden. En 10 dagen zijn kinderen missen zou hij alleen voor werk doen, niet voor iets leuks met vrienden. Hij gaat wel eens een paar dagen weg (donderdag avond vertrekken, zondag of maandag weer terug). Veel langer vind ik niet heel fijn. Ik vond de weekenden alleen met een jong kind al heftig, dus kan me voorstellen dat het er met 2 niet beter op wordt. Heb het financieel nu wel anders geregeld: als hij zijn geld op wil drinken moet hij dat lekker doen. Regel hier is wel: je mag doen waar je zin in hebt, maar niet ten koste van elkaar. Dus als we hierdoor geen geld of vakantiedagen over zouden hebben om samen weg te kunnen is het een nee. Voor mij zou de frequentie wel uitmaken. Doen ze dit 2x per jaar, 1x per vijf jaar, of is het iets eenmaligs en zijn het "normaal" lange weekenden.
Hier zou ik ook niet akkoord gaan. 10 dagen is erg lang. De helft zou ik de max vinden. Helemaal omdat het bij thuiskomst dan niet ophoudt, dan zou hij nog bij moeten komen, waardoor die 10 dagen nog langer wordt. Daarnaast is de leeftijd van zuipvakanties wel een beetje geweest toch? zonde van het geld ook. Hier gaan we alleen samen op vakantie, omdat we dat fijn vinden voor de komst van de jongste gingen we vaak wel zonder dochter een lang weekend weg (3 max 4 nachten).
Het is een beetje combinatie Als het elk jaar 10 dagen is vind ik het wel veel. Niet zozeer dat hij weg is want dat red ik wel maar dat betekent dat hij aardig wat vakantiedagen en geld inzet elke keer en dat kan dan weer niet worden uitgegeven aan familie/gezin. De regel is een beetje bij ons dat het extra is. Gezinsvakanties gaan voor en als er daarnaast nog tijd en geld over is dan kan de rest. Maar als het een keer is of om de zoveel jaar: prima. Ik denk zelf niet dat mijn man of ik zelf ooit voor 10 dagen zouden kiezen nu de kinderen nog zo klein zijn maar ik hoop zelf als ze weer wat ouder zijn zoiets wel weer een keer met mijn zus te kunnen doen Wij gaan beide elk jaar sowieso wel een keer 1-2 nachten weg met vrienden. Daarnaast wonen mijn man zijn vrienden ver weg dus hij gaat ook nog maandelijks (?) (alleen als het uitkomt en past in de agenda met alle andere dingen) wel een nachtje naar vrienden (dan slaapt hij vaak bij zijn ouders) En de afgelopen jaren (behalve corona) ga ik sowieso altijd naar een tweedaagse festival en vaak nog een nachtje weg met een vriendin. En dit jaar ga ik dus sinds 2019 eindelijk weer eens op stedentrip naar een Europese stad met vriendinnen: 4 nachten en 5 dagen maar liefst!! (Eerlijkheid biedt me te zeggen dat ik enorm veel zin heb maar me ook wat schuldig voel - wat nergens op slaat want mijn man en kinderen vinden het dikke prima) Maar eigenlijk kan dus bijna niemand hier wat over zeggen. Als jij het teveel en lastig vindt dan moeten jullie het daar samen over hebben en wellicht komen jullie tot een middenweg. Heb je je gedachten en gevoelens al aan je man verteld? Hoe staat hij er in?
oh ja, hier ben ik het ook mee eens. Als het weekendje weg of vakantie valt op “jouw” dag dan regel je wel oppas want de ander moet er inderdaad geen vakantie dag voor hoeven opnemen. En dat vele alcohol: ja ben ik ook minder van maar goed, ik hoef het niet te drinken en ben er dan niet bij. Ik neem aan dat ze zich wel gewoon normaal gedragen verder
Ik vind zelf altijd het nadeel dat als ik zelf weg ga ik altijd een week lang achter de feiten aan loop in het huishouden Mijn man doet dan wel “een wasje” (maar bergt dan alle kleding verkeerd bij de kinderen op waardoor ze nog een week zeuren over te grote en kleine kleding in hun kast van elkaar ) en de basis dingen (keertje stofzuigen, vaatwasser, vuilnis) worden wel gedaan en uiteraard komen de kinderen niks tekort, maar hij ziet en doet de rest niet tot amper dus er blijft ook veel liggen. Ik neem nu na mijn tripje dit jaar een dag extra vrij zodat ik thuis rustig aan de bak kan en in alle rust thuis weer alles direct kan oppakken. (Maar ik heb dit jaar enorm veel vrije dagen dus dan kan dat) Dat laatste wat jij zegt geldt hier namelijk ook
Ik zou ook echt niet blij zijn met 10 dagen weg. Als het eenmalig is om een van zijn beste vrienden aan de andere kant van de wereld op te zoeken vind ik het iets heel anders. Of eenmalig een reis die ze al heel lang willen doen vanwege een bijzondere omstandigheid. Maar jaarlijks alleen om te drinken, nee dat zou ik echt niet leuk vinden. Dat zou bij ons ook best impact hebben op het budget om andere dingen te doen.
Mijn partner gaat elk jaar 6-7 dagen weg. Helemaal prima, maar voor mij wel onhandig. Dat zit m vooral in de jonge kinderen (nu 1 en 4) waardoor ik nog steeds nooit doorslaap, en in die week dan niet even kan blijven liggen. Daarnaast komt er nu bij dat ik in die week geen 8 uur per dag kan werken omdat we geen voorschoolse opvang hebben en icm reistijd ik dan te laat ze weer kan ophalen. Normaal brengt de een en haalt de ander. Ik regel dat dit jaar met tijd-voor-tijd uren, vanaf volgend jaar koopt hij voor die paar dagen voorschoolse opvang in (van zijn eigen geld). Maar goed ik gun het hem en hij is tot het moment dat hij gaat en vanaf het moment dat hij thuiskomt gewoon aanwezig en onderdeel van het gezin. Ook zijn er genoeg vakantiedagen. Hij gunt het mij ook maar ik heb de behoefte niet, hij is meer uithuizig dan ik.
Het is zoals ik begrijp niet jaarlijks maar eens in de paar jaar?? 10 dagen is best lang maar zoals je aangeeft werkt je man normaal veel en hebben jullie dan geen tijd voor elkaar? Dan gaat het dus om 2 weekenden extra die je elkaar mist? Dus als hij 2 weekenden achter elkaar weg zou zijn heb je hetzelfde probleem? Ik vind het vrij overdreven om hier zo'n drama van te maken. Het lijkt alsof je jaloers of veroordelend bent over de vakantie. Als je man dit leuk vind, en je kan de zorg alleen aan, laat hem lekker.
Oh dat is hier ook wel een beetje. Nou kan ik gaan wachten (en me irriteren) tot hij uit zichzelf iets doet of ik bespaar me de frustratie en vraag hem gewoon. Dat laatste is zoveel makkelijker.
Ik zou zelf geen enkel probleem hebben met die tien dagen. Ik zou veel meer problemen hebben dat hij op zuipvakantie zou gaan, waarna hij dan nog bij wijze van 4 dagen moet bijkomen. was het dus een vakantie waarbij je iets speciaals doet, zeg: een rondreis , helemaal prima! voor je werk? Ook prima! maar een zuipvakantie? Nope! Ging hier niet gebeuren
Ik gun mijn man veel, maar echt geen zuipvakantie van 10 dagen. Hoe oud ben je? En een jong gezin, nee sorry dan is dat zuipen wel voorbij. Het scheelt dat man en ik daar sowieso nooit van zijn geweest, ook niet toen we jong waren. Snap niet waarom je zoveel moet zuipen, zonder dat kan het ook erg gezellig zijn!
Ik heb nog niet alles gelezen hoor. Maar in een gelijkwaardige relatie is zo'n gesprek als wat jij schetst toch heel gek? Partner wil 10 dagen weg en jij zegt 'sorry dat gaat niet door'. In welke rol zeg je dat? Je bent toch toch niet zijn moeder en hij een klein kind? Of zijn baas ofzo? Je kunt je man toch niet zeggen/verplichten wat hij moet doen? Kijk, dat je erover in gesprek gaat snap ik heel goed, zou ik ook doen, zou ook niet perse staan te springen om 10 dagen alleen te zijn met mijn 4 jonge kinderen. Maar dan ga je daarover in gesprek. Je kunt in je rol als gelijkwaardige partner toch niet zeggen 'je gaat niet'. Kan ik me echt niks bij voorstellen
Mijn man en ik gaan ieder jaar los van elkaar op vakantie (ook met elkaar ). Hij gaat meestal 8 dgn en nog 1 of 2 losse weekendjes. Ik ga ieder jaar 8-10 dagen afhankelijk van de bestemming. Wij doen dit al vanaf voordat we kinderen kregen. Toevallig vertrek ik over 3 weken voor een vakantie van 8 dgn. Het is altijd ff aanpoten maar zeker nu mijn kids wat ouder zijn (8 en 10) vind ik het totaal geen probleem. Wij gunnen elkaar de vakantie en zorgen ervoor dat we de dagen ervoor en erna ook extra helpen in huis.
Mijn verdere mening: ik zou momenteel 10 dagen wel pittig vinden, met niet doorslapende baby. Als het vorig jaar zou zijn (zonder baby maar met 3 kinderen van 3 en ouder) zou het me niks uitmaken, op die leeftijden vind ik het niet meer zo zwaar om lang alleen te zijn met ze. Mijn man gaat overigens elk jaar skiën met vrienden, meestal 6 dagen, en dat vind ik prima. Het is dan niet de leukste en meest makkelijke week van m'n leven haha, maar ik gun m dat gewoon wel, hij laadt er enorm van op. Ik ga overigens zelf ook wel weekendjes weg alleen en vind dat ook heerlijk en dat vind mijn man ook meer dan prima, hij stimuleert me juist om dat te doen. Ik denk dat het prima is om af en toe even uit het gezinsleven weg te zijn. Overigens vind ik kerels die op deze leeftijd op zuipvakantie gaan wel een beetje sneu, dus in dat opzicht zou ik er wel wat van vinden als mijn man dat nu zou willen. Maar hem tegenhouden, nee, ik ben niet z'n moeder en hij m'n kind ofzo