ik kom er niet echt uit met me dochtertje van 5 weken oud. (4 kilo) oke ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen. ik bied haar steeds 6x120cc aan, meestal drinkt ze die helemaal op, maar lijkt niet verzadigd, een uurtje daarna komt ze dan weer, dan geef ik haar weer, maar de volgende voeding laat ze dan weer heel veel staan of dan ben ik weer een uur bezig, 150 cc gaat helemaal niet, duurt ze ook een uur over. ik ben onderhand de hele dag bezig haar te voeden, ze slaapt ook overdag heel weinig, om en om 120/150 heb ik ook al geprobeerd maar dat is ook teveel voor haar. wat kan ik het beste doen, en hoe voed je op verzoek dan, je kan toch niet ieder uur haar kleine beetjes voeden, en hoeveel moet je steeds aanmaken dan?
hoi, begrijp ik nu dat je haar eigenlijk op schema voedt? En dat dat over het algemeen goed gaat, maar dat als ze 1x een voeding laat staan, dit de rest van de dag in de war gooit? Kan je iig vertellen hoe het bij ons is gegaan. Wij zijn op verzoek gaan voeden, omdat als we zoon wakker maakten, hij niet of nauwelijks wilde drinken en dan na een uur al weer kwam als hij wél echt honger had. Dat werkte dus niet. Om te voorkomen dat hij elke keer beetjes dronk, hebben wij het schema losgelaten en gekeken of hij goed aan gaf wanneer hij honger had. Dit bleek bij ons erg goed te werken en daarom voeden wij nog steeds op verzoek. De eerste weken hebben wij echt op zijn schema voeding gegeven. Dat was best even een omschakeling. Vooral omdat zoon dagen achter elkaar meer dronk dan dat hij gemiddeld deed en soms weer dagen minder (even uitgaande van de hoeveelheden die het cb adviseerde). Ook wist je nooit hoe laat hij kwam voor een voeding en eerder geven had geen zin (dan dronk hij weer weinig en was het de hele dag drama). Ook was het soms even gissen (bijvoorbeeld 2u na zijn laatste voeding) of het weer honger was of iets anders.... zijn signalen ken je in het begin nog niet goed, dus dat kan best lastig zijn. Maar uiteindelijk leer je je kind beter kennen en werkte op verzoek voeden erg goed. Hem dwingen te drinken werkte gewoon niet, dus dan moet je maar op je kind vertrouwen. Ik heb altijd in mijn achterhoofd gehouden: als hij goed poept, voldoende plasluiers heeft en goed groeit, gaan wij door met voeden op verzoek. Aangezien dat allemaal goed ging en gaat, doen wij het nog steeds op verzoek. En in de loop van de weken is dat ook steeds makkelijker geworden. Tegenwoordig kunnen we een beetje bijsturen (als we weg moeten bijvoorbeeld) en het blijkt ook dat zoon er toch best een beetje een schema in heeft (drinkt 's ochtends het meest, 's middags iets minder en 's avonds nog minder). Je zal zelf moeten uitproberen of op verzoek voeden voor jullie werkt. Zowel voor jullie als ouders als voor jullie dochter. De één zweert erbij, de ander hanteert liever een schema. Daar kan je alleen door eigen ervaring achter komen. Succes! groet, Juudje
@juudje81 bedankt voor je reactie, ja klopt ja als ze 1 x meer laat staan dan is het de rest v/d dag drama, weet je wat het ook soms is met haar dan heeft ze van die stuipjes onder het drinken en dan drinkt ze weer 2 slokken en dan gaat ze weer, verschonen doe ik altijd onder de voeding, maar dan is het ook weer ff drinken en dan weer die stuipjes (ik ben blij als die weg zijn) maar als je op verzoek ga voeden hoeveel cc maak je dan steeds aan? want ik kan wel 120 cc steeds aanmaken maar dan kan ik het steeds weggooien
Wij voeden ook op verzoek en het is inderdaad wel even 'oefenen', zowel voor jou als voor je kindje. De kleine moet eerst een beetje leren aan te voelen en aan te geven wanneer ze verzadigd is en jij moet leren de signalen van je kindje te leren lezen en soms ook durven de volgende stap te maken. Mini2 krijgt al vanaf dat ze ongeveer 5 weken is, 5 flessen van 165cc aangeboden. Die drinkt ze niet allemaal helemaal op maar dat hoeft ook niet. Gaandeweg merken we dan dat ze steeds vaker de flessen opdrinkt en als ze die allemaal opdrinkt EN ze komt steeds sneller (binnen de 3 uur) voor een voeding, dan hogen we alle flessen in 1 keer op. Nu, met bijna 2 maanden, merk ik dat we bijna op dat breekpunt komen en verwacht ik dat ze binnenkort grotere flessen van 200cc kan krijgen. Die zal ze dus niet leegdrinken in het begin, wat overblijft gooien we dan weg. In jouw geval zou ik nu dus ook alle flessen ophogen naar 165cc (dus 150+5) want 135 verzadigd dus niet meer en dan denk ik dat ze tussen nu en een paar dagen een fles heeft laten vallen en ook weer langer tussen de voedingen laat en bovendien rustiger wordt ook tijdens het drinken. Bedenk dat die kleintjes over het algemeen (en zeker met 5 weken) heel goed zelf aan kunnen geven wanneer ze voldoende hebben gehad en je zal haar echt niet snel teveel geven tenzij je nu al weet dat je een grote eter hebt. Probeer maar gewoon eens uit, het kan echt geen kwaad!
O ja trouwens, het is ook niet vreemd dat ze de ene dag meer drinkt dan de andere hoor, hier is het soms totaal net 600cc en de volgende dag wordt dat ruimschoots ingehaald en drinkt ze 800cc maar gemiddeld komen we dan prima uit. En ook drinkt ze soms 4 voedingen en dan de dag erop weer 5, ook daar moet je dus een beetje tegen kunnen. Elke dag is anders als je op verzoek voedt, maar de grote lijnen hou je in de gaten en zolang dat klopt, is er niks aan de hand!
Was hier net zo en ook nog een moeilijke drinker, dus op een gegeven moment heb ik alles losgelaten. Hij dronk nooit te veel of te weinig (heb het toen 4 weken bijgehouden) wel wisselde het per dag zoals bij Miepie. En wat bleek: na een maand of 4 regelde hij het zelf in een 'schema'! Niks voor hoeven doen en hij houdt er een keurig schema op na, nu zelfs heel strak (7.00 - 11.30 - 15.30 - 19.00) Luisteren naar je kindje heeft ons alleen maar gemak opgeleverd ookal is het even schakelen
hoi wendy, die stuipjes: waar moet ik dan aan denken? Hier had zoon de neiging om enorm te overstrekken tijdens de voeding. Dat is hij steeds minder gaan doen. Geen idee waardoor eigenlijk. Wellicht ook wel omdat hij nu eet als hij honger heeft (en niet mams die wil datie drinkt ) Aangezien je aangeeft dat om en om 120/150 te veel voor haar is, zou ik flessen van 120 aan blijven bieden in eerste instantie. En dan kijken wat ze doet. Komt ze dan elke 2 á 2 1/2u dan is het wellicht tijd om op te hogen. Persoonlijk vind ik flessen van 150 voor een kindje van 5 weken nog best groot. Zoals de andere dames ook al aangeven: het is best even omschakelen om een schema los te laten. En best wel eens zoeken. Maar ook hier heeft het alleen maar enorm veel gemak opgeleverd
hier ook goede ervaringen met voeden op verzoek. Nauurlijk is het soms even zoeken en puzzelen. Zoals nu mn ventje door begint te slapen. HIj laat meestal tussen de 4 en 5 uur tussen een voeding. HIj geeft heel duidelijk aan dat hij honger heeft. En het heeft geen zin om hem te voeden als hij geen honger heeft. Heb een poosje geprobeerd hem te wekken voor de laatste fles in de hoop dat hij dan langer zou slapen. Nou, echt niet dat dat werkte, hij werd gewoon om 0400 wakker steeds. Dus toen heb ik dat los gelaten, nu wil hij de laatste fles tussen 21.00 en 22.00 en dan slaapt hij vaak tot 0500-0600. Als je kindje zelf aan kan geven als ze genoeg heeft gehad dan zou je de flessen op kunnen hogen en weg doen wat overblijft. Mart is een hongerlapje die volgens mij 300 cc nog op zou kunnen dus ik geef hem gewoon wat hij mag voor zn gewicht. Het grappige is wel dat we nu soms maar op 4 flessen komen en hij dan ook gewoon tevreden is! Succes er mee, het is ff puzzelen en goed naar je kindje kijken. Maar als het loopt dan werkt het veel fijner dan een schema vind ik
Mss een fles minder een idee? Bij mij deden ze ook altijd zo 'moeilijk' als ze een fles minder wilde hebben en dan verhoogde ik wel de fles... als ze hem dan niet leeg dronken vond ik t ook niet erg hoor haha
In mijn ervaring is 150cc niet teveel hoor, als ze dan maar in aantallen voedingen terug gaan. Bovendien hoeft ze niet alles helemaal op te drinken. En wat ik belangrijk vind: als je ze wat meer aanbiedt, leert ze sneller zélf aan te voelen en aan te geven wanneer ze voldoende heeft gehad ipv dat je haar te weinig geeft en ze onrustig wordt omdat ze steeds na 2 of 2,5 uur weer honger heeft. Maar goed, het is dus maar hoe je het bekijkt, ik vind het niet erg om restjes weg te gooien en bijkomend voordeel is dat ze dan hoogstwaarschijnlijk die 6de voeding laat vallen.
Ik denk dat het vooral een kwestie is van de hongersignalen goed doorhebben! Als ze na een uur alweer komt, en dan slecht drinkt, dan lijkt me niet dat ze honger had, misschien is ze dan bijvoorbeeld moe?