mantelzorg compliment

Discussie in 'De lounge' gestart door Happy, 9 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Tuurlijk doe je dat voor je familie, maar ik zou het op z'n zachtst gezegd nogal stom vinden als je het svb die €200 laat houden.
    Stel oma wil het aan jou geven omdat jij haar altijd helpt en jij weigert, dan houd het svb die centen ;) ik geef het compliment altijd aan m'n ouders omdat die veel voor ons doen, maar die storten het naar mij terug, en m'n zoon geeft het ook aan m'n ouders en die storten het terug op zijn bankrekening, maar laten houden no way

2. SeaShell

Oh en je hoeft het niet aan te vragen, je krijgt gewoon automatisch elk jaar een brief :)

3. Triskele

Triskele Niet meer actief

Dat vind ik echt typisch protiteursgedrag en zo zijn wij niet opgevoed, ik heb ook nooit geen uitkering ofzo aangevraagd terwijl ik wel chronisch ziek ben en er officieel recht op zou hebben gehad, mijn man zorgt voor ons gezin, als ik alleen was geweest en ECHT nodig had gehad dan had ik er wel gebruik van gemaakt maar als het niet hoeft ga ik geen geld afhandig maken..

Ik houd er niet van om van dit soort giften misbruik te maken als het niet nodig is, kijk als we nu echte arme rakkers waren en ik zou niet kunnen werken door de zorg voor mijn oma bv zou ik het een ander verhaal vinden maar hoe jij het omschrijft vind ik gewoon misbruik maken ervan en als heel veel mensen dat zou doen dan komt het ook binnenkort vast te vervallen met alle bezuinigingen en dat is jammer voor de mensen die het extraatje echt kunnen gebruiken...

Dat kost miljoenen zo en die zouden dan veel beter besteed kunnen worden dan naar mensen die het op hun spaarrekening sluizen via via..

4. SeaShell

Beetje krom hoor

Ten eerste vraag je het niet aan maar krijg je het aangeboden.
    Ten tweede moet je het aan een mantelzorger geven als dank dat hij/zij zo goed voor je zorgt en die €200 minder kost dan tienduizenden euro's die je normaal aan zou vragen ZONDER mantelzorger. Vandaar dat je €200 cadeau mag geven als dank dat je de staat juist minder geld kost maar je iemand hebt die GRATIS alles voor je doet ipv van het overheidsgeld ;)

Wij maken dat dus over aan onze ouders die ook ECHT dagelijks mantelzorgers zijn voor ons, (uurtje of 15 in de week) maar zij maken het weer terug over omdat hun dat graag voor ons doen en er niks voor willen

En zo doen honderdduizenden mensen dat hoor..

Die €200 is een schijntje vergeleken met het geld wat het had gekost als ik iemand in had moeten schakelen als ik GEEN mantelzorg had gehad voor ons gezin

5. Triskele

Triskele Niet meer actief

ja ik ben van mening dat je dat geld überhaupt niet nodig hebt dan, je zorgt toch zoiezo voor je kinderen dus dan kan je die 200 euro net zo goed niet aannemen dan (je ouders vinden het niet nodig dus bewaar dat geld dan voor iemand die het wel nodig vind of heeft zou ik zeggen) maar goed dat is persoonlijk dan en een keuze die je in je leven maakt denk ik...

6. SeaShell

Mijn zoon mag het mantelzorgcompliment trouwens sowieso ook aan mij of mijn man geven (mag gewoon volgens de regels) omdat wij naast ouders ook mantelzorgers zijn van hem

Ook ik mag een compliment uitdelen en zou ik het compliment zelfs aan mijn man mogen geven volgens de regels, dus het is sowieso niet krom wat wij doen, die van mijn zoon en van mezelf zou dis sowieso in ons gezin mogen blijven aangezien ik en mijn man mantelzorgers zijn van onze zoon en mijn man voor mij, ook al doe je dat als man, vrouw, familie, etc voor elkaar, maar dat zijn gewoon de eerlijke regels hoor van het SVB, niks geen fraude aan ;)

Wij waren nog zo netjes het aan mijn ouders te geven die minimaal 15 uur per week zorg aan ons verlenen, maar zoon en ik hadden het dus ook gewoon aan mijn man kunnen schenken omdat ook hij mantelzorg verleent en dit gewoon MAG.

Beetje gek om het svb het te laten houden terwijl wij er op alle fronten recht op hebben ;)

7. SeaShell

Mmm, dus als je mantelzorg verleent en hebt een mega goede baan en veel spaargeld moet je het ook maar niet aannemen omdat je toch geld zat hebt :(

Mantelzorger = iemand die gratis met alle liefde de zorgvoorzieningen van jou op zich neemt.. Volgens jou heeft dan NIEMAND recht op de regeling aangezien je het sowieso graag voor familie moet doen en dr niks voor moet aannemen

Als ik en mijn zoon geen mantelzorgers hadden dan kostte het het CIZ duizenden euro's per jaar ipv die freaking €200

Daar gaan we lekker iets leuks van doen als gezin, aangezien wij er weinig op uit kunnen door bepaalde zaken en het in ons gezin niet zo weet als in andere gezinnen en we dag in dag uit bezig zijn met zorgen en verzorgen en moeilijk kunnen genieten door verschillende problematieken bij oa onze zoon

8. SeaShell

#28 SeaShell, 9 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2013
    Duidelijker kan het niet toch?

Rechtstreeks van het SVB waarvan je het mantelzorgcompliment krijgt

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik snap dat je het aanpakt als je er volgens de regels recht op hebt. Maar als je je eigen stukjes terug leest ben je dan ok niet van mening dat het een erg vreemde regeling is.

Ik heb een wiplash, hierdoor ben ik in heel veel dingen ook afhankelijk van mijn man. Ik kan een hoop dingen ook niet zelf maar kom op, dat doe je toch voor elkaar? Net als voor je kind overigens. In voor en tegenspoed zeggen ze toch?!
    Je schrijft dat mensen met een indicatie hier recht op hebben. Maar dat kost de staat toch ook een hoop geld? Dus die 200 euro ipv een hoop geld gaat in deze ook niet helemaal op.

Maargoed ik ben misschien bevooroordeeld. Wij geven op mijn werk indicaties af voor PGB. Ouders vragen bij ons een PGB aan omdat ze het niet meer aankunnen en ontlast willen worden in de thuissituatie. Heel bijzonder om te zien dat als ze daarna de uren moeten verantwoorden ze zichzelf hebben ingekocht. Wel bijzonder dat als je geld ontvangt je de situatie wel aan kan denk ik dan.

10. SeaShell

#30 SeaShell, 9 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2013
    Ik maak bewust 2x€200 over naar mijn ouders die dus minimaal 15 uur per week (die ze heeeeel goed anders kunnen besteden want ook zei werken beiden) mantelzorg voor ons verlenen. Mijn ouders doen sit graag maar ook hen valt het soms zwaar aangezien ook zei vanalles lichamelijk mankeren en niet veel kunnen en dan ook nog deze zorg erbij hebben, dus in deze vind ik het niet zo zeer vanzelfsprekend aangezien ze beide verre van gezond zijn en zelf ook zorg behoeven. Ik maak dit geld bewust naar m'n ouders over in de hoop dat hen het aannemen omdat ze het verdienen en er recht op hebben.

Anders had ik het natuurlijk net zo goed meteen naar mijn man over kunnen maken aangezien ook HIJ mantelzorger is voor mij en mijn zoon en OOK recht heeft op het compliment, maar ik wou het dis niet in eigen zak steken en vandaar aan mijn ouders geven ipv aan mijn man

Dat mijn ouders vervolgens de 2x€200 terugstorten aan ons is hu goed recht, hun mogen zelf weten wat ze met het compliment doen, of dat nu nieuwe kleren kopen, vergokken, vakantie, of aan iemand anders geven dat is niet van toepassing.

Maar ben het wel met je eens dat je sowieso voor je kind zorgt ongeacht wat, maar zoals je hierboven in mijn quote van het SVB kan lezen is dat het JUIST bedoeld is voor je partner/kind te verzorgen omdat het anders nog meer kost ;)

En als ik geen mantelzorg had gehad had ik NOG meer hulp moeten inschakelen ja.. Wij hebben hier een PGB voor mezelf, awbz indicatie voor 9 dagdelen voor mijn zoon, maar zonder mantelzorg was daar nog een dikke indicatie bovenop gekomen aangezien wij dat zonder mantelzorg niet zouden redden met de zorg/indicaties die we nu hebben

Met je laatste alinea ben ik het helemaal mee eens overigens

11. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    yep al gehad..vorige week.

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Het mantelzorg compliment van mijn zoon gaat ieder jaar naar mijn schoonmoeder. Niet omdat ze het zonder niet doet, maar zij helpt echt ontzettend veel in de ontlasting van de oudste, dan praat ik ook over rustig 20 uur in de week. En vaak nog wel meer dan 20 uur! Hij logeert daar bijna ieder weekend, gaat vaak na schooltijd naar oma. Oma is overigens niet zijn biologische oma, maar de moeder van mijn man, zijn stiefoma dus.

Beetje krom om dan te zeggen dat mensen die het hele jaar klaar staan voor een ander die 200 euro niet gegund mag worden want "dat doe je voor elkaar als familie" , dat doen ze ook, maar dat mag toch ook beloond worden? Als ik de uren moet uitbetalen uit het PGB (dat kan nl ook, want hij heeft een flink budget, en dat is niet voor niets!) gaat dat echt veel meer in de papieren lopen, kan ik je verzekeren. Een nachtje op een zorgboerderij kost rond de 130 euro, en er zijn er die meer rekenen. En dan nog, mijn zoon heeft op meerdere een tijdje gelogeerd, maar kon er niet aarden om verschillende redenen.

De mensen die in aanmerking komen om een compliment uit te delen zijn wel mensen die een aanzienlijke handicap hebben, die over het algemeen veel en veel meer zorg nodig hebben dan je uit een pgb kunt betalen. Bovendien doen mantelzorgers het met liefde, iets wat onbetaalbaar is, ook al heb je nog zulke fijne hulpverleners die wel betaald worden met PGB

13. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Heb deze discussie ook gehad vorig jaar..toen kreeg ik het voor het eerst voor mijn dochtertje..ja kreeg, want ik had het niet gevraagd Kreeg de brief binnen dat zei mocht beslissen (wij dus waar het naartoe ging)

nu zorgen wij voor ons kind, maar dat is niet zonder 'zorg' dus om het te zeggen...wij hebben toen besloten om het aan te nemen, en het word gebruikt om er iets leuks van te gaan doen (extra voor onze dochter)....dus ik vind dat wel heel krom wat je zegt, ik wilde het eerst ook niet accepteren, maar het word geschonken. Dit is niet profiteren van, dit is een kado omdat je zorgt.... want als ze je moesten betalen....

Nu doen wij het ook met liefde! Maar het is niet altijd makkelijk, dus ik vind dat we dit verdienen.........maar heeft wel een tijd overheen gegaan voordat we die beslissing hadden genomen, want eerst dachten we er het zelfde over. we zorgen toch wel, en het is ons kind dus waarom profiteren van de overheid.....maar tsjah...het komt goed van pas en we doen er iets leuks van!

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hier ben ik het mee eens, en dit zou eens wat meer aangepakt moeten worden!

15. SeaShell

Helemaal mee eens antares en mamabri

Mensen zien aan de buitenkant of voor de voordeur niet wat voor ontiegelijke extra zorgen en problemen je hebt.. Zou willen dat wij geen recht hadden op die €200, dat zou betekenen dat ons gezin "normaal" zou zijn, lekker met de gewone dagelijkse zorgen zoals iedereen ipv dat elke dag als een struggle en overleving voelt omdat het gewoon echt zwaar is, OOK al doe je dat met liefde, het is en blijft zwaar

16. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Hoe denken jullie dan over de TOG?

17. SeaShell

Inderdaad. Hier ook TOG en moet zeggen dat ik dat ook echt gegrond vind. Kinderen met een beperking kosten nu eenmaal meer. Steunzolen die ik elke 3 maanden nieuwe moet kopen gaan ook uit eigen zak en krijg je niet vergoed via de ziektekostenverzekering wegens zijn afwijking aan zijn benen en enkels, evenals dat hij door zijn gedragsproblemen en ontiegelijke slechte motoriek vaker dingen kapot maakt dan een ander, en zo ook andere hulpmiddelen en dingen die je extra kwijt bent met een kindje met een beperking omdat dat extra kost. En je krijgt een TOG echt niet zomaar, dus als je er recht op hebt is het zeker gegrond

18. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Vind het jammer dat onze dochter straks naar het speciaal basis onderwijs gaat en dan dat neit meer mag krijgen....kwam goed van pas eigenlijk...

Weet nu niet meer waar ik de extra uitgaven zoals kleding enz van moet doen straks...maja...onze zorg he, niet die van de overheid :p

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik denk dat een heleboel niet weten wat het is, maar ik ben er blij mee. Want mijn zoon slijt vele malen meer als een gemiddeld kindm niet zozeer aan kleding, dat valt tegenwoordig wel mee, maar voor de reparaties aan zijn fiets heb ik zo vaak kosten, daar had ik een leuke auto voor kunnen kopen en dat s geen leugen! Hij maakt ook vaak dingen kapot, niet expres hoor, maar hij is motorisch niet handig zal ik maar zeggen, dus je snapt dat het best wel in de papieren gaat lopen.

Om nu even de laatste vijf minuten als voorbeeld te geven: We zijn nu op de camping en hij heeft net een tentstok afgebroken en zijn bal is ook kapot komt hij net melden.....En dat is dus niet alleen maar vandaag eens een keer :(, maar goed, hij kan er weinig aan veranderen.

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hoezo niet dan? Mijn zoon heeft altijd op het speciaal onderwijs gezeten, nu nog, maar hij krijgt gewoon TOG

Deel Deze Pagina