klinkt bekend...hoeveel glazen en borden er wel niet sneuvelen hier omdat ze ze (heel netjes!) naar de keuken wil brengen.....heb voortaan een mela (euh hoe heet dat ook weer...soort sterk plastic!) serviesgoed aangeschaft....(extra kosten!) Mijn dochter kan 'nog' niet fietsen...kosten : zijwielen voor extra heavy duty...straks als ze haar 20 inch fiets ontgroeid moeten we die laten maken....want gaan niet groter als 20 inch...en dat kost wat Een fietstoel voor mijn fiets die meer als 35 kg aan kan...is er niet!! Dus moet mijn fiets aangepast worden met een andere pakkendrager enz...(heb het maar uitgesteld en ze zit nog steeds op haar bobike zitje, maar als ze dadelijk meer als 35 kg weegt kan dat dus neit meer..) Een fiets mee (stang voor fiets aan vast te maken) kan ook maar tot 35 kg..en hoe kan ik dan mijn zoontje mee nemen!! Want die kan dan niet achterop...gevolg..heb een fietskar meoten kopen, en 2x een andere fiets stoel voor achterop! Die aan moeten laten passen (voetriempjes, en gordels voor de buik ipv om de schouders) want ze is er te groot voor maar kan niet stil zitten..... Enz enz enz....naja....ben blij met mijn 200 euro per kwartaal extra geld voor dit soort dingen. Want kind slijt haar broeken en leggings en shirts alsof het niets is...........(oke kinderen maken dingen vies, maar ze knoeit werkelijk met alles!! en daardoor moet ik haar kleding vaker wassen en heter om het schoon te krijgen..waardoor het weer sneller slijt.... Kleine dingen die andere ouders ook hebben, maar dit is maar het topje.....er zit nog vele meer onder.
Ligt eraan wat voor indicatie. Je moet dan een awbz indicatie ebben en dat is vrijwel niet bij SO en SBO omdat dat via de gemeente gaat
speciaal onderwijs of speciaal basis onderwijs? Speciaal onderwijs is zorg indicatie....die heb ik dadelijk bij haar speciaal b asis onderwijs school niet meer..(gewone school met wat extra's..) of ik moet dat even na gaan vragen..maar geloof het dus niet...
Mijn zoon is 16, wordt in november 17, dus hij zit op svo, maar net wat Daantje zegt, ik neem aan dat je een AWBZ beschikking hebt? Want om TOG te krijgen is ze medisch gekeurd, dus ga ik daar van uit.
Zelfs bij speciaal onderwijs ook niet als het goed is omdat dat ook via de gemeente gaat ipv awbz. Een Kinderdagcentrum of MKD wel Onze zoon gaat met zijn 5 van het KDC af en heeft dan ook geen recht op TOG meer omdat de SO en SBO indicaties via de gemeente lopen , of de thuisbegeiding moet 10 uur + zijn via een CIZ indicatie,dan krijg je wel TOG
oh..mijn bericht word niet geplaatst..deze wel dan?\ ja...nou wat ik zei, ik heb wel een indicatie tot het moment dat ze naar sbo gaat...dus half augustus geloof ik. Maar, de aanvraag voor sbo is nog in werking dus weet niet hoe het nog verder loopt. Ze moet nog 'goed' gekeurd worden.....zo niet dan kan ze nergens heen.... Zo krom he... Te goed voor sbo, te slecht voor regulier......pff...
en idd dit klinkt zooooo bekend, al kon mijn zoon wel fietsen, maar die kleding, drama's! Hij heeft ooit een winter gehad waarin hij in 4 mnd tijd 7 winterjassen gemold heeft!!! En uiteraard bij jas nr 6 was er nergens meer een fatsoenlijke winterjas meer te koop, ja een knalgele, ik vond het afschuwelijk, maar hij vond hem geweldig gelukkig. Ik was blij toen het lente werd
En dus ook om even terug te komen op topic...het mantelzorg complimentje.... Want daar worden dus leuke dingen van gedaan waar anders geen geld meer voor is!! En ik vind het dat ik dat verdien....(besteed het niet alleen aan mij of mijn man hoor!) We doen er samen! iets leuks van....
Dat heb ik dus allemaal niet, wel thuis begeleiding, maar dat is maar 1,5 uur p/w... En uitbesteding ook niet...al loop ik er de laatste tijd wel naar te denken...eens een weekend met alleen onze zoon........of gewoon eens dat zei alle aandacht krijgt ergens anders...heeft ze ook nodig.... Hier thuis vaak strubbelingen omdat ze veel aandacht nodig heeft maar haar broer ook...... Die twee soms samen...pff aan het eind van de dag ben ik heeeel blij dat ze op bed liggen Erg he!
En ook zoiets, hij heeft ook de neiging om met mij kleding te kopen, het in de winkel GE-WEL-DIG te vinden, en dan trekt hij het aan en dat zit het niet lekker, te warm, te koud, te wijd, te strak...... Hij heeft vorig jaar een superstoere jas uitgezocht, 4 keer gevraagd of hij hem mooi vond, of hij lekker zat, nou ja je voelt hem aankomen, hij trok hem niet aan, maar heeft de hele winter met zijn oude jas gedaan, zijn nieuwe heeft mijn man nu maar Hij heeft nu weer een nieuwe, daar is hij gelukkig wel blij mee.
tsjah..mijn dochter is pas 5...dus die trekt aan wat ik koop en neerleg...(naja wat ik haar aantrek want zelf aankleden gaat nog niet zo goed...)
herken dat wel een beetje van mijn tante, mijn neef is autistisch (weet niet welke vorm, maar niet de ergste....) En die deed dat ook hihihi, hoevaak ze wel niet terug is gemoeten met iets (je mag binnen 30 dagen ruilen vaak he!) Bij haar was de regel...niet gedragen binnen 2 weken thuis..dan gaat het terug..en dan was het vaak nee mam ik vind het wel mooi, of ik ga het dragen!! Maar meestal ging ze het toch terug brengen...want hij deed het dan (uit ervaring) toch niet aan.......het ging meer om de heb dacht ze toen ze dat wel eens tegen ons vertelde...
nee...weet niet hoe en wat... Moet me daar eens in gaan verdiepen...want eigenlijk mag je daar ook zwemles en paardrijden onder rekenen toch? Dat doet ze namelijk voor haar motoriek..ook omdat ik het gewoon leuk vind voor haar.........en handig als ze kan zwemmen. Maar er word al aangegeven dat het langer en langer duurt dan bij anderen..snap je? Ze heeft dus niet 1 tot 1,5 jaar nodig voro zwemlessen, maar bijna 2 tot 2,5 jaar...gewoon omdat de motoriek en de angst groot en slecht is... En Paardrijden idem..ik krijg prive lessen odmat ze nog niet los kan rijden enz....ze heeft nu een half jaar les, maar kan nog niet los rijden..........terwijl er voor haar een meisje nu 10 weken lest en al in draf los alles kan (snap je verschil...) dus kost veel meer geld in totaal.....om te bereiken wat anderen ook kunenn. Maar ze heeft er wel baat bij!! Ze is afgevallen, en sterker geworden laatste paar weken!!! super blij ben ik er mee...dus heeft wel voordeel maar idd nog nooit pgb aangevragen dus...nog ook niet in verdiept eigenlijk..... maar zou wel eens willen verdiepen in dat ze eens een weekendje gaat logeren ofzo.....of zorg boerderij enz...maar vind die stap zo eng hahahaha
Hier ook zo.. Onze zoon word echt hysterisch bij nieuwe kleding en schreeuwt en slaat dan alles bij elkaar omdat het "nieuw" is. Als hij het 3x aan heeft gehad wil hij niet anders meer en moet hij weer aan het volgende kledingstuk wennen, en zo continu met alles.. Of dat nu nieuw speelgoed, een nieuwe dvd, nieuw eten, of een nieuwe attractie is, hij word helemaal panisch totdat het volledig gewend is en dan is hij er zowat verslaafd aan en wil hij niks anders meer omdat hij anders wéér moet wennen Best vermoeiend
Hij trekt vaak iets 1 of 2 x aan, dus dan zijn alle kaartjes eraf :x Mijn zoon is ook autistisch en heeft ADHD