Wij hebben ook zo'n brief gehad. Als ik jou was zou ik het gewoon doen. Ze heeft toch extra aandacht nodig( al doe je dat met alle liefde), je hebt als ik het zo lees heel wat ziekenhuis bezoekjes achter de rug en je hebt de nodige zorgen gehad en nog steeds. Toch lekker dat je dan wat extra centjes krijgt om bv. lekker op vakantie te gaan om even de zorgen te vergeten. Ons meisje is helaas overleden maar anders had ik hem ook ingevuld.
ZOals iedereen zegt; DOEN!!! ALs je t geld lekker besteedt aan een welverdiende vakantie / dagjes uit kunnen jullie lekker opladen en genieten met z'n allen.
Mijn dochter heeft een tijdje terug ook zo'n brief gehad. Ze heeft een PGB en ik huur mezelf 1 dag in de week in daarvan zodat ik iets minder kon werken zodat ik het halen en brengen naar de hulpverleners kon bolwerken (ik betaal mezelf het uurloon dat ik misloop nu ik minder werk). Ik heb dit keer het compliment aangenomen. Vorige keer voelde ik me daar ook schuldig bij maar ik maak zoveel extra kosten voor haar medicijnen en vervoer en een hoge zorgverzekering dat dit geld het een heel klein beetje compenseerd. Wij hebben het bij onze vakantie gelegd en zijn even een weekje met het gezin er tussenuit geweest waar we hard aan toe waren. Gun jezelf dat extra-tje en besteed het aan iets ontspannends.
Het mantelzorgcompliment heeft nix te maken met pgb's hoor (maar heb niet alles bijgelezen, dus misn ben ik spuit 11) het is een tegemoetkoming van de overheid omdat ze eigenlijk kosten uitsparen.. als familieleden zorg verlenen i.p.v. een instelling zijn zij een stuk goedkoper uit! Het is idd een vrij zakelijke manier om de situatie te bekijken... Maar ik zou t zeker doen! Al doe je t met liefde... je doet het wel. En als je er echt vervelend onder voelt, is er misschien wel een patientenvereniging of ander goed doel waar ze mensen als je dochter helpen waar je het aan kan schenken...
Doen! Anders zet je het op haar spaarrekening maar zeker doen! Jullie verdienen wel een keer een extraatje
Het mantelzorgcompliment staat los van alles, behalve dat er een indicatie moet zijn. dit bedrag is een tegemoetkoming naar de mantelzorger. Ik weet hier iets meer van doordat ik info geef hierover op mijn werk. Dus als je iets wil weten, vraag het maar, dan kan ik kijken of ik het weet of zoek ik het even voor je op. gr brenda
ik heb ook zo'n brief gehad omdat ik veel mantelzorg krijg vanwege mijn autisme. ik heb ook een PGB. ( NOG wel, helaas over een paar jaar niet meer door die ''leuke'' bezuinigingen van het kabinet :x) ik heb het cadeau gedaan aan mijn ouders die HEEEEEEEEL erg veel voor mij doen. ze hebben het dubbel en dwars verdient, want het zorgen voor een kind met autisme is niet niks ( ook nu ik op mezelf woon niet, want als ik ergens tegenaan loop staan ze meteen 24/7 voor me klaar )
je komt er wel alleen voor in aanmerking als je: * een indicatie hebt voor awbz zorg ( zoals bijv een pgb ) en de indicatie is afgegeven voor een duur van minimaal 53 weken dus niet als je een handicap hebt en geen hulp van een instantie krijgt, dan mag je het mantelzorgcompliment niet weggeven
Lisa kon ook een mantelzorgcompliment geven aan haar ouders, wij dus . Ik vond het ook vreemd, maar goed, het klopt wel. Bij ons ging het om sondevoeding die we zelf gaven, moet je je voorstellen hoeveel dat kost als iemand van een zorginstelling al die voedingen had moeten geven, dat kost een hoop meer geld. Ondanks dat ik met alle liefde die zorg aan Lisa heb gegeven en niet anders had gewild, heb ik het toch ingevuld. Wij hadden trouwens een indicatie van het ciz voor 8 maanden en hebben 6 maanden nodig gehad.
Mijn man heeft mij opgegeven omdat ik toch veel overneem na zijn cva....ik ben bij alle gesprekken, moet veelal het huishouden en alles alleen doen dus hij wilde mij in het zonnetje zetten (ook al vind ik het vanzelfsprekend) Ik geloof dat je iemand kunt voordragen en dan wordt er gekeken of diegene het krijgt. Maar ik zou het aanvragen hoor, is toch een mooi extraatje!
Wij hebben het niet gedaan en gaan het in de toekomst ook niet doen. Als ouder is het voor mij vanzelfsprekend dat ik voor mijn kind zorg en ik wel daar dan ook geen geld voor ontvangen. ik weiger gezien te worden als haar mantel zorger, ik ben haar moeder.