We zijn druk aan het nadenken over namen voor onze zoon. We hebben op dit moment al een naam die we actief gebruiken, maar ik ben me ook een beetje aan het indekken voor als ik in de 38e week ineens twijfels krijg Het zal je maar gebeuren! Ik heb zelf moeite met "definitieve keuzes"en wil er helemaal zeker van zijn dat ik alle opties overwogen heb voor dat we definitief tot onze naam komen. Op zich merkwaardig, want ik ben verliefd op de naam die we nu hebben! Maargoed, "just in case"dus..... Ik denk dat als ik bij onze huidige naam ga twijfelen dat het dan niet ligt aan de klank of de naam zelf ( vind 'm prachtig!) maar meer door het feit dat ik niemand ken die zo heet en de naam ook niet hoor ( is maar aan 10 jongetjes gegeven in 2012), wat ik dan weer een beetje onzeker vind..... gooi het maar op hormonen, normaal ben ik doortastender Nu neig ik zelf heel sterk naar de klassieke namen ( Philip, Floris, etc) en vriend naar de kortere namen ( Tom, Stijn, etc) . Die vind ik dan weer "te stoer" en te kort. Het wordt dus een middenweg, waarbij vriend concessies wil doen aan de lengte. Vriend hecht veel waarde aan duidelijke spelling, ik veel waarde aan een "lieve klank". En voor ons allebei is duidelijk: geen Engelse namen (Caylan, Damian, Dylan etc) -Ian, of -an vind ik mooie klanken om een naam mee te eindigen. Ze doen me denken aan de naam van een familielid wat me erg dierbaar was, en aangezien ik niet voor de directe vernoeming wil gaan, lijkt me dit heel mooi. Zo kwamen we op -Florian ( kanshebber voordat we onze naam hadden) -Julian ( kon helaas niet ivm familielid) -Fabian ( net niet leuk genoeg) -Christian ( zie Julian. :x) En gisteren kwam ik Xavian tegen. Ben er nog niet over uit wat ik daarvan vind en of de X-klank te hard is voor mij, maar wel erg benieuwd of er mensen zijn die iemand kennen die zo heet ( ik heb het nog nooit gehoord). En anders: nog andere tips?
Ik vind Florian een hele mooie naam! Meer ideeen: Ferran Alan Elian Tobian Wil je me de naam pb-en die je eigenlijk in gedachte hebt? Misschien kan ik je twijfel wegnemen.
Evian vind ik hier de mooiste klank/naam in het rijtje ( dank voor de tip!), maar doet me net iets teveel aan het watermerk denken. Als dat er niet was, dan was het een goede kanshebber geweest
Ja, ik ook. Nooit van gehoord, maar geloof dat ik 'm wel mooi vind. Bij mij moeten namen"inzinken", ik moet ze eerst een paar keer horen voordat ik weet of ik ze iets vind. Afgekort Xavi is dan natuurlijk best wel lief. Maar ik twijfel nog of deze naam bij ons past. En heb 'm nog niet eens bij vriend neergelegd ( en die is goed in afketsen joh, niet meer normaal! )
Xavian vind ik helemaal niets. Ik vind het geen bestaande naam, en ook een hele harde klank ... snap niet zo goed hoe een Floris/ Philip-type die naam kan overwegen
Hoe spreek je Xavian eigenlijk uit? Ik spreek bijv. Xavi uit als Tsjavi, terwijl andere weer Ksavi zeggen. Florian vind ik een prachtige naam! Nog ideetjes: Silvijn Faber - ipv Fabian Olivier Floris Julias of Julien - ipv Julian En namen die eindigen op -ian: Bastian Christian Jorian Jurian Lucian Silvian Sebastian Tobian (of Tobias)
Ik vind de naam niet vreselijk maar ook niet geweldig. Gewoon, best oké. Leuker dan gewoon Xavi in elk geval! Ik vind de X inderdaad wel erg hard. De naam is/was inderdaad erg onbekend. In 2010 waren er in totaal in Nederland maar 8 jongens/mannen met Xavian als voornaam. (Inmiddels zal dit iets gestegen zijn, aangezien vorig jaar 10 jongetjes de naam kregen. 10 in een jaar vind ik trouwens wel een mooi aantal: niet heel populair of veelgebruikt, maar ook niet volledig ongebruikelijk of ongewoon). Florian vind ik wel veel leuker! Andere ideetjes.. Ik heb er even achter gezet hoeveel er in 2010 van in Nederland waren - in vergelijking met die 8 Xavians Zo kun je misschien een beetje zien hoe bekend of onbekend de naam is. De recente aantallen zijn dit natuurlijk niet, dit gaat allemaal over 2010, maar het geeft wel een idee. -ian Arian (575) Bastian (437) Caspian (8), Cassian (5) Devian (7) Dorian (193), Darian (69) Elian (204) Emilian (8) Finnian (22) Ilian (63) / Ylian (5) Jorian (387) Jurian (655), Jurrian (493) Kian (729) Kilian (383) Lucian (81) Sebastian (1747) Sillian (<5) / Cillian (14) Silvian (67) Stian (62) Tian (42) Tobian (37) Valerian (<5) Willian (62) Yrian (6) / Irian (15) -an Alexander (27.136) Andreas (15.238) Angus (34) Ante (29) Antonie (7956) / Anthonie (5026) Déan (22) Dinand (1065) Doran (23) Evander (57) Ferran (87) Floran (104) Idan (17) Ilan (189) Ivan (1507), Iwan (2056) Jannick (296) / Yannick (3635) Johan (54.326), Jonan (19) Jonathan (4512) Julan (33) Kéan (<5), Léan (12) Leander (859) Loran (186) Lucan (19) Lysander (62) Milan (8500), Nilan (21) Miran (80) Nathan (2943) Nikan (7) Noan (22) Nolan (141), Nevan (10) Olan (6) Roan (2475) / Rowan (2284) Ronan (416), Roman (693) Sander (27.353), Xander (2693) Silvan (571) Stan (7702) Stefan (20.760), Steffan (541) Tristan (4002) Twan (4295)
Dank! Ik ga er even doorheen Xavian is overigens niet de naam die wij nu hebben, het was alleen dat ik 'm tegenkwam op een namensite ( is een bestaande naam!)en me afvroeg of het mooi was. Dit met mijn eigen uitspraak erbij, meer Frans dan Nederlands en dan de klemtoon op de laatste "a". Maar inmiddels ben ik erachter dat het "ksaaviejan" wordt met de klemtoon op de eerste "a", en da's niet mooi (althans, niet mijn stijl idd) Florian is een mooie tweede optie, Faber vind ik ook leuk maar is weer een heel andere stijl. En Michelles lijstje neem ik even door straks. Blijf er voorlopig bij dat ik onze eerste keuze nog steeds de mooiste vind, maar die hou ik nog even voor mezelf