Hallo, wij zitten bij de Duitse kinderarts en die adviseren het volgende over starten met vaste voeding: - vanaf 4 maanden - potjes zijn niet slecht, als je zelf wilt koken dan moet het eigenlijk BIO zijn en echt vers. Te oude groenten hebben een te hoog gehalte aan nitraat. - startrecept ( 1 portie als het kind het kan): 100 gram groente met 50 gram aardappel/rijst en 30 gram vlees en 1 eetlepel zonnebloemolie. 3,5 eetlepel vruchtensap of moes als nagerecht Ik vroeg mij af wat het Nederlands consultatiebureau hierover zegt? Kan ik daar gewoon folders ophalen? groet
Hier zeggen ze ook dat je vanaf 4 maanden kan starten, bij bv wordt 6 maanden aangeraden. Verder heb ik nooit echt advies gekregen over potje vs vers en over hoe&wat bij vers. Dat 'startrecept' klinkt iig als heel veel, mijn dochter heeft best lang alleen een paar hapjes gegeten, max 50gram. En dat mag, het is bijvoeding tot 1 jaar, dus lekker rustig starten, niks moet. Overigens at ze eerst dus gewoon 1 soort groente/fruit per keer, zonder toevoegingen van olie of wat dan ook. Vlees zijn we met een maand of 9 langzaam mee begonnen, eet ze lang niet elke dag (wij zelf ook niet). Maar geen idee wat het consultatiebureau verder adviseert, heb in ieder geval geen commentaar gekregen Op de website van het voedingscentrum kun je ook wat richtlijnen vinden voor bijvoeding en later voor maaltijden voor peuters (dus bv hoeveel zuivel, hoeveel drinken etc).
Hier MAG je beginnen vanaf 4 maand... Maar je mag ook wachten tot 6 maand (of natuurlijk ergens daar tussenin beginnen). Ligt er vaak ook aan of je borstvoeding of flesvoeding geeft en hoe tevreden je kindje daar nog mee is... Zit je met flesvoeding al aan het maximum van 1 liter en je kindje is nog niet tevreden, zou je kunnen beginnen met bijvoeding. Potjes zijn inderdaad niet slecht, maar leert je kindje niet om echte smaken te leren kennen en is nooit puur (altijd nog vanalles aan toegevoegd). Of je nou bio koopt of iedere dag vers gaat halen is aan jezelf. En wat wordt verstaan onder 'te oude groenten'... neem aan dat je ze dan zelf ook niet meer eet? Om te beginnen met hapjes kun je het beste eerst pure groenten geven (wortel, broccoli, bloemkool, courgette, pompoen oid). Vindt het recept wat hij hebt opgeschreven nou niet echt een 'startrecept' voor een kind van 4 maanden wat voorheen alleen nog melk kreeg! Verder is het belangrijk om minimaal 3 dagen achter elkaar hetzelfde te geven om een mogelijke (allergische) reactie te achterhalen... Verder zijn een paar hapjes per dag echt genoeg. Ook is het belangrijk dat bijvoeding voor de 6 maanden nooit een melkvoeding mag vervangen! Het geven van vruchtensap of moes als nagerecht is helemaal onnodig. Begin eerst met groenten (zijn milder) en als je kindje op een gegeven moment 5 soorten groenten goed eet kun je op dezelfde wijze starten met fruit. Vlees kreeg ze hier pas vanaf 9-10mnd. Aardappel heb ik eerst los geïntroduceerd en daarna ben ik het gaan mengen met de groenten. Rijst en pasta kreeg ze hier vanaf 8-9mnd en lijkt me voor een baby van 4 maanden nog absoluut niet geschikt! Het is belangrijk als je start met bijvoeding dat je kindje goed rechtop zit om verslikken te voorkomen. Dus niet liggend in een wipstoel oid. Merk je dat je kindje niet weet wat ie er mee moet (met het eten en/of met de lepel) dan kun je beter nog even wachten tot je kindje wat ouder is en het dan weer proberen. Dit is de site van ons consultatiebureau. Hier kun je nog wel het een en ander op terugvinden: Ik! Opgroeien
@ nova81 ook ik meende inderdaad eerst gewoon steeds 1 smaak, voor die allergische reactie, maar ook om te leren eten. Hier adviseren ze die verhouding begreep ik, waarmee je inderdaad maar met 1 of 2 hapjes begint. En te oude groente is denk ik al groente die in de schappen ligt dat niet meer vers eruit ziet of zo... Maar in potjes zitten toch weer conserveringsmiddelen en dat soort chemische toevoegingen? @ adi Dus ja, ook vlees erin vermengt. Ook andrea bedankt voor de tip.
Biologische groenten die je in winkels koopt zijn ook niet gisteren geplukt, dus dat maakt verder niks uit. en vlees zou ik echt niet geven bij 4 maanden.
Wat een apparte kinderarts heb je Dochter (bijna 6 maanden) eet 2 eetlepels groente (aardappel en 1 soort groente. Geen vlees, geen zonnebloemolie. Wel houd ik bij mixen wat kookvocht erbij, zodat het goed gepureerd kan worden). Toen dochterlief begon met groente en fruit at ze maar paar hapjes. Net wat bovenstaanders al hebben gezegt, rustig opbouwen met 1 soort groente. Vlees pas bij 9 maanden. Aardappel deden wij met 5,5 maanden erbij. En eerst beginnen met of groente of fruit. Als je zo'n 2/3 weken gestart bent met groente of fruit, kan je het andere gaan geven. Over potjes: Heel appart, want mijn vriend zit veel in Duitsland voor zijn werk. En gaat dus ook naar Duitse vaders. Deze vaders zeggen juist dat potjes erg goed zijn. Waarom weet ik niet. Ik vind het heel veel wat ze met 4 maanden al moeten eten. Zelfs mijn zoon (vreetzak eerste klas, ook toen hij 4 maanden was) heeft nooit in het begin zo veel gegeten. Pas toen hij een maand of 9 was, begon hij die hoeveelheden te eten.
@ sweetchocolade Het is natuurlijk niet dat ze alles al op moet eten met 4 maanden, het gaat meer om de verhoudingen. Heeft ze niet letterlijk gezegd, maar dat zegt mijn logische verstand. Misschien dat ze daarom zo voor potjes zijn? Vanwege dat ze door elkaar beginnen te geven ipv aparte smaken? Waarom eigenlijk pas vlees vanaf 9 maanden? Kunnen ze dat dan pas goed verteren of zo?
is feite is dat aan jezelf...vlees mag wel vanaf 6 mnd ..de vraag is, is het nodig? ik heb liever dat mn kinderen altijd voldoende groenten eten..vaak zie je dat kindjes op den duur ( als ze ouder worden) vlees altijd wel lekker vinden en willen en dat dus altijd als eerst eten of alleen dat willen eten.. maar dat is aan jezelf, echt heel erg nodig ishet niet, qua voldoende voedingstoffen en vitamine zijn er talloze vervangers... Ook wordne gluten sterk afgeraden voor 6 mnd, dus daar zou ik ook mee uitkijken
Het is juist beter (vind ik) om je kindje de pure en losse smaken te leren kennen ipv altijd alles door elkaar! (en de eerste potjes zijn ook nog 'pure' smaken.. althans zonder aardappels en vlees) Vlees mag ip vanaf 6 maanden, maar wij begonnen toen pas met bijvoeden dus voordat ze aan vlees toe was waren we een paar maanden verder.
Ik heb het nagevraagd bij ons consultatiebureau omdat er onderzoeken enzo zijn geweets over bijvoeding en hier adviseren ze bijvoeding vanaf 6 maanden, vanaf 4 maanden mag als je dat graag wil.
Blond! Sorry, las verkeerd. Dacht dat je schreef dat ze vinden dat potjes slecht zijn Schrok al van die hoeveelheden. Mijn dochter haalt het in ieder geval bij lange na nog niet. Dus voordat je eten weg gaat gooien, zou ik niet zo heel veel maken Waarom vlees vanaf 9 maanden weet ik niet eigenlijk. Mijn gevoel zegt dat ze dat nog niet nodig hebben. En volgens mij op borstvoeding.com staat ook vanaf 9 maanden. Niet dat wij die hebben gevolgd, maar ok. Mijn gevoel zegt dat vlees tot die tijd niet nodig is. Vandaar dat wij de 9 maanden (weer) aan gaan houden.
Apart...kennis van mij kreeg in Duitsland juist advies van haar arts om pas met 9 maanden echt met bijvoeding te beginnen! Ik vind de artikelen op borstvoeding.com van Stefan Kleintjes over vast voedsel erg prettig. Ze sloten goed aan bij wat ik intuitief al dacht.
Verse vruchtensap, zonder toegevoegde meuk, als toetje is zo dom nog niet. Dat bevorderd nl de ijzer opname. Rest vind ik onzin en sluit me bij oa Dirksmama aan.