Ik zit met iets. Een meisje bij mijn dochter uit de klas ligt de laatste tijd niet zo goed meer in de groep. Dat merkt ze en dat maakt haar onzeker...waardoor ze agressief wordt en de andere kinderen haar nog minder leuk gaan vinden. Nu hebben de meiden uit de klas van mijn dochter allemaal een goede band met elkaar en wordt er niet gepest. Het zijn in totaal 13 meiden. Nu hoor ik dus de laatste tijd veel klagen over dat meisje. Als ze hier alleen met mijn dochter speelt is het altijd echt heel leuk. Zodra er andere bij zijn merk ik dat ze anders wordt en inderdaad gemene en agressieve dingen doet. Nu is het meisje iets voller dan de meeste kinderen en dat maakt haar sowieso onzeker. Het lijkt nu wel wat te escaleren en de andere pikken het gedrag niet meer van haar. Ik zie het gebeuren en ik wil eigenlijk kijken of we het kunnen voorkomen. Meisje is alleen maar onzeker en het zou zonde zijn dat ze nu straks helemaal buiten de groep gaat vallen. Dat is zelfs niet alleen zonde maar verdrietig. Maar...moet ik het met de juf bespreken of zal ik naar de ouders gaan. Ik kan heel goed met de ouders dus er is geen reden om daar niet naartoe te gaan. Maar misschien zou de juf dit beter op kunnen pakken en eventueel met de ouders bespreken? Als de meiden her over haar praten zeg ik er gelijk iets van en vertel ook dat ze gewoon even niet goed in haar vel zit. En dat we haar juist moeten helpen. Het meisje zelf vertelde mij ook dat ze zichzelf dom en dik voelde. Vooral dom. Ik ben eigenlijk wel gek op alle meiden in die klas...ik ken ze al vanaf groep 1 dus het gaat me best aan het hart als ze zich zo voelen. Wat zouden jullie doen...gelijk de ouders of toch de juf.
Wat sneu zeg voor dat meisje. Wel heel goed dat jij hier actie in wilt ondernemen en haar wilt beschermen voor een hoop ellende. Maar ik zou het zeker via de ouders spelen en niet zonder 'toestemming' hiermee zomaar naar een juf gaan. Ik zou het in ieder geval niet op prijs stellen als dit over mijn kind zou gaan en achter mijn rug om wordt besproken met een juf.
Ik zou dit bij de ouders aangeven en het ook met de juf bespreken. Allebei dus. Met de ouders omdat het hùn kind is. En met de juf omdat zij degene is die de hele groep heeft en dus het groepsproces kan begeleiden.
Ik zou het met de ouders bespreken. En hen het advies geven om het met de juf op te pakken zodat die op het groepsproces kan inspelen. Daarbij zou ik aangeven dat je best daarin wilt ondersteunen als zij dit lastig vinden.
Met de ouders bespreken en zij moeten beslissen of dit naar de juf gaat. Jij kan met je dochter bespreken dat je kopieer gedrag niet accepteert en stimuleren dat zij juist dat meisje helpt. Maarrrr pas wel op dat je dochter niet opeens gepest gaat worden omdat zij het teveel voor haar opneemt...snap je beetje wat ik bedoel 😀 Ikzelf nam het vroeger altijd op voor de "niet assertieve mensen" maar werd daardoor zelf ook gepest omdat ik met hun omging enz. Het schoolleven is hard..een tijd die alleen maar zwart of wit is in mijn ogen.
Wat ontzettend lief dat je dit meisje wil helpen!! Ben zelf docente en als dit tegen mij zou worden gezegd dan zou ik aangeven dit eerst met de ouders te bespreken. Het gaat tenslotte om hun kind en zij moeten bepalen of dit met een leerkracht besproken moet worden. Met de moeder-pet op zou ik hetzelfde zeggen. Hoe goed je het ook bedoelt; ik zou het fijn vinden als je eerst naar mij toe komt en dan kan ik zelf bepalen hoe we het verder oppakken.