Zijn er toevallig hier dierenartsen of die veel van diergeneeskunde af weten? Mijn hond is in het weekend van 12 december een weekendje naar een pension geweest, hij is in juni ingeent voor kennelhoest en al die andere noodzakkelijke entingen... Sinds deze week (eigenlijk vanaf het moment dat de sneeuw er ligt) is hij af en toe begonnen met wat rare geluiden maken alsof hij zijn keel schraapt, als ik eroverheen wreef was het ook meteen goed! Niks ernstigs even in de gaten houden dacht ik! Maar vandaag had hij het in 1 x heel erg nou het leek even of hij aan het stikken was! ik schrok daar best van maar het bleef bij eenmalig... Totdat ik hem net uit ging laten we kwamen buiten en eigenlijk begon hij vrijwel meteen met dat geluid maken (dus min of meer schrappen van de keel, hij maakt er dan ook wat kokhals bewegingen bij) goed even over zijn keel gewreven en het was weer goed en een stukje verder in de straat deed hij het nogmaals.... Zou het kunnen dat het misschien door de kou komt? (hij doet het immers alleen buiten) of moet ik me toch zorgen maken over een kennelhoestje? (aangezien dat ook beschreven wordt als een "schrappend geluid" ) de hond is verder niet ziek ofzo en is gewoon zichzelf.....
Is het alsof de hond teveel lucht binnen snuift en hierbij een schrapend geluid maakt? Dit noemen ze reverse-sneezing (omgekeerd niezen). Niets bijzonders en gaat vanzelf over of als je hard bij de hond in de neus blaast. Misschien is ie iets verkouden en gebeurd dit daardoor vaker. Anders even vragen bij de dierenarts.
Ja daar dacht ik ook gelijk aan. Onze hond doet dat ook weleens. Lijkt soms wel of hij stikt. Maar gaat vaak snel weer over.
klinkt idd als kennelhoest.. Heb mijn hond 1 keer ingeent voor kennelhoest en toen kreeg ze het dat jaar ook.. daarna nooit meer ingeënt en nooit meer kennelhoest gehad...
Onze hond vroeger heeft dat ook een tijd gehad en die had toen Bronchitis.. Hoop niet dat het hetzelfde is natuurlijk, ze deed het ook voornamelijk bij het naar buiten gaan.
Ik heb even gekeken op internet en ik herken het wel een beetje reverse sneezing... Nu ik erover nadenk heeft onze hond soms idd ook dat hij met eten en drinken ook ineens zo'n geluid maakt we zeggen dan altijd tegen hem dat hij niet zo gulzig moet doen maar het zou reverse sneezing kunnen zijn natuurlijk zeker nu hij dit ook buiten heeft (eerst nooit echt gehad ja een enkele keer maar heeeell minimaal) en nu ik de filmpjes op internet kijk ziet het er idd zo uit! Moet ik daarvoor eigenlijk de dierenarts inlichten of alleen als het te erg wordt? Bedankt voor de reacties in ieder geval!
mijn hond doet dit ook! Het is aanstelleritus en een vorm van aandacht vragen. komt in een keer opzetten en ziet er heel eng uit maar is dus niets ernstigs... Snap wel dat je er van schrikt, weet nog goed dat ik de 1e keer dacht dat ze stikte..
Zodra je hond dit heeft (reversed sneezing), even in zijn neus knijpen. Dan slikt hij en dan schiet daar alles binnenin weer goed en dan moet het over zijn. Maar het scrapende keelgeluid komt op mij meer over als kennelhoest. Zeker als hij het heeft als hij buiten loopt (halsband kan op keel drukken, bij inspanning wordt het ook erger). Daarom lijkt dit meer op kennelhoest. Het maakt dan niet uit of hij de kennelhoest enting heeft gehad. Hij wordt namelijk geent voor de erge variant van kennelhoest, maar hij kan dus wel nog de lichte vorm krijgen. Even naar de da en dan wat AB halen en dan is hij er zo vanaf.
Aan jouw verhaal te horen lijkt het inderdaad op reverse sneezing. Maar het zou ook een virale infectie kunnen zijn waardoor hij moet hoesten. Heeft hij koorts?(normaal voor een hond is tussen de 38 en 39 graden) Is hij sloom? Lijkt hij benauwd? Eet en drinkt hij goed? Hoe is zijn ontlasting? Dat zijn belangrijke vragen. Als je op alles "nee" kan antwoorden zal het wel niet zo ernstig zijn en gaat het vanzelf over. Bij reverse sneezing helpt het idd om de hond te laten slikken. Als je twijfelt gewoon naar de D'arts!
Dacht ik inderdaad ook aan. Kan soms heel lang duren, heb ook wel eens gedacht dat Ollie doodging Hop naar de dierenarts en niks aan de hand. Gaat vanzelf weer over. Maar als je het niet vertrouwd moet je naar de DA gaan hoor.
het kan ook gewoon zijn huig zijn hoor. onze hond heeft dit ook heel vaak. het is zeg maar een soort van verslikken,en iederekeer als ze dan inademen,sluit hun huig de luchtpijp voor een gedeelte af. onze hond moet dan echt een baar keer hoesten(lijkt ook of hij moet spugen) en dan zit het weer goed. maar omdat jou hond in de kennel is geweest,kan het natuurlijk ook wat anders zijn. als je het niet vertrouwd,ff naar de dierenarts gaan.
Hij heeft geen koorts... Is wel 1 dagje wat slomer geweest maar dat heeft hij vaker zo af en toe een dagje (s'nachts heeft hij ook wel lopen spoken daar ligt het waarschijnlijk aan) en verder is hij gewoon rustig zoals altijd met af en toe de dolle 5 minuten, ik zie er in ieder geval niet echt iets raars aan! Heb niet het idee dat hij benauwd is... Hij drinkt en eet goed, zijn bakjes gaan iedere keer goed leeg! (hij is een psychische drinker dus hij krijgt op vaste tijden water) hij is momenteel wel op dieet en krijgt wat minder eten dan normaal en s'avonds sperziebonen door de brokken heen (overlegd met dierenarts) Zijn ontlasting is niet dun en niet dik gewoon normaal in mijn ogen, althans voor hem is het in ieder geval normaal.... en ook meerdere keren op een dag, zoals hij dat voorheen ook deed! Vandaag heeft hij overigens nog geen last gehad van rare geluiden dus ik denk dat het dan mogelijk toch reverse sneezing is? Als ik over zijn keel wrijf was het ook over! Ik hou het de komende dagen in ieder geval in de gaten mocht hij het weer krijgen of er veranderd iets dan neem ik contact op met de DA! Bedankt meiden