Begin van het jaar heb ik een uitstrijkje laten maken. Stelde ook niks voor. Maar toen ik moest bellen voor de uitslag ( 3 wkn later ) bleek het toch niet helemaal goed te zijn. Nu moet ik volgende maand weer heen om een nieuw uitstrijkje te laten maken. Ik loop hier nu een beetje over te piekeren. Wie heeft hier ervaring mee? Moet ik toch met de ha gaan praten hierover?
Kan wel zeggen dat je je er niet druk om moet maken maar dat doe je toch wel (althans ik zou het wel doen) Ik kreeg toen wel een extra brief bij de uitnodiging dat je het uitstrijkje kon laten maken als je niet zwanger was en minstens een half jaar gestopt was met borstvoeding. Weet niet of jij die extra info ook hebt gekregen en of het van toepassing op je was/is. In ieder geval heel veel sterkte. Groetjes Anita
Ik heb Joep maar een maand borstvoeding gegeven, en was net 2 weken geleden ongesteld geweest. Dus daar kan het niet aan liggen.
Idd, als je zwanger bent of recent geweest bent net zoals borstvoeding, kan je een vals positieve uitslag hebben. Als het daadwerkelijk positief is, kan ik je geruststellen dat het niet persé iets héél ernstig moet zijn. En wat het ook is, het is volledig omkeerbaar! Lieve groetjes!
Hoi, ik ben zelf doktersassistente en zie dit natuurlijk met regelmaat in onze praktijk. Weet je ook welke PAP je hebt? Je mag er echt van uit gaan als het echt niet goed zou zijn, ze je ook niet zouden laten rondlopen. Ik zal proberen het een beetje te omschrijven: PAP O: mislukt. Ze moeten onder de microscoop cellen zien die ze beoordelen en als ze die niet zien, moet het overnieuw, na 6 weken PAP I: helemaal goed PAP II: onrustig, dit zien we vaak na een bevalling, bij borstvoeding, na een ontsteking of bijvoorbeeld bij vrouwen die in de overgang raken. Helemaal niets om je zorgen over te maken. Het moet wel herhaald worden, om de vinger aan de pols te houden. Daar is dit o-zo belangrijke onderzoek immers voor PAP III: cellen gaan veranderen en als je dit volkomen zou negeren loop je het risico dat je ooit baarmoederhalskanker kunt, lees goed: KUNT ontwikkelen. Het stukje waar die cellen zitten is echt nog afgebakend en kan door een gynaecoloog weggehaald worden. PAP IV en V: gaat direct door naar de gynaecoloog. Dit is een voorstadium van kanker. Maar we zien dit nooit in onze praktijk. Ik werk nu als doktersass al ruim 12 jaar en ik heb eenmaal een PAP V gezien en die mevrouw heeft nergens last meer van. Nogmaals, als het echt niet goed is, laten ze je niet lopen hoor. Dit onderzoek staat als een huis en is zeer betrouwbaar. Ik hoop dat je toch een beetje gerustgesteld bent. Als je vragen hebt, stel ze maar hoor. Maar je kunt ook je arts om wat meer uitleg vragen. Sterkte !
Ik had bij mijn (eerste) uitstrijkje vorig jaar meteen Pap 3B, heb hier een miniingreepje voor gehad, stelde niet echt veel voor (de zenuwen wel) voor ik weer op controle kon was ik weer zwanger. Hierna laat ik me wel weer goed controleren. Het verloop van stadium 2 naar 5 gaat heeeeel langzaam (als het al erger wordt) dus maak je niet teveel zorgen. Wel raad ik iedereen aan een uitstrijkje te laten maken, ik was ook pas 30 toen het alm "mis" was. Succes, groetjes Lisette
@chantalleke Ik vind je reactie nogal eenzijdig en best schokkend. Ik ben zelf mijn moeder jong verloren aan baarmoeder/eierstokkanker. Het is bij toeval ontdekt.. ze ging voor iets heel anders iets kleins en toen het bloed nagekeken werd bleek er dus kanker te zitten in een vergevorderd stadium mijn moeder was toen 38 jaar! Als zij toen voor een uitstruikje was gekomen kan je mij niet vertellen dat ze haar weer naar huis hadden gestuurd en dat er niks aan de hand was. Misschien heb jij het nog nooit meegemaakt.. maar als er bij niemand wat wordt ontdekt zou het onderzoek met een uitstrijkje ook niet bestaan! Ik wil niemand bang maken maar een uitstrijkje is er niet voor niets... wil niet zeggen dat je meteen wat hebt! Ik loop er nu al dagen mee nadat ik dit topic gelezen heb en wilde toch even mijn mening kwijt
Hmmmmmmmmmmmm ik moet in december uitstrijkje laten doen (word dan 30) maar dan ben ik zwanger (2 maart uitgerekend). Kan ik die dan wel laten doen of moet ik wachten tot na mijn bevalling?
Je meot wachten tot 6 maanden na je bevalling, maar je kan de brief die je krijgt gewoon terugsturen en aankruisen dat je zwanger bent, dan krijg je 6 maanden na je bevalling weer een oproep.
Je kunt trouwens wel een uitstrijkje laten maken als je zwanger bent alleen het kan soms een beetje gaan bloeden en daar worden zwangeren over het algemeen zenuwachtig van De kans op een vals positief is iets groter. Ook doen ze de ingreepjes liever pas na de bevalling.
Mijn tante is overleden aan baarmoederhalskanker. Mijn mening is dat er erg luchtig over deze uitstrijkjes wordt gedaan. Het gaat immers niet altijd langzaam met het ontwikkelen van baarmoederhalskanker. Ik zal het verhaal even uitleggen: Mijn tante (toen 46 jaar jong) had last van onregelmatinge bloedingen. In eerste instantie dacht zij dat het wellicht de overgang was. Na controlles bleek het baarmoederhalskanker. Twee jaar eerder had zij een uitstrijk laten maken die afwijkend was. De gyn verzekerde haar dat het mee zou vallen en dat ze na een jaar weer een nieuwe uitstrijk kreeg. Het liep allemaal niet zo'n vaart!... Het jaar daarop weer een afwijkende uitstrijk. Ook nu werd haar verzekerd dat het in orde was en kreeg ze weer een nieuwe afspraak voor over een jaar. Toen begonnen de bloedingen en bleek het kanker. Ze kreeg een operatie waarin haar baarmoeder en eierstokken verwijderd werden. Tijdens die operatie bleek de kanker al heel haar buik te hebben ziek gemaakt. Het was verloren zaak. Ze hebben drie liter vocht uit haar buik weggezogen, vol met kankercellen. Zij wilde perse nog een behandeling, deze wens hebben ze gerespecteerd. Maar ze werd zo ziek dat ze kwam te overlijden. Tussen het ontdekken van de kanker en het overlijden zat drie weken! Het ging ineens heel erg snel. Toen ze zich ongerust voelde over de bloedingen voelde ze zich nog gezond. Ik ben dus boos! heel boos als er luchtig word gedaan over uitstrijkjes. Ik heb drie jaar geleden ook een afwijkende uitstrijk gehad: PAP 3A. Mij wilde ze ook weer terug laten komen over een half jaar. Ik ben echt uitgevlogen tegen de gyn en heb hem het verhaal van mijn tante verteld. Maar nog wilde hij niet luisteren naar mijn wens om het afwijkende stukje weg te halen. Vervolgens ben ik naar een ander ziekenhuis gegaan. Daar hadden ze wel oog voor mijn wens. Ik kon echt niet met een tikkende tijdbom blijven rondlopen met het verhaal van mijn tante in mijn achterhoofd. Alles is weggehaald en mijn uitstijkjes zijn weer goed, ik ben dus weer gerust!
Ben blij om de reactie van zonnestraal! Het is echt niet zo dat kanker zich langzaam ontwikkelt... in een paar weken tijd kan het zich verspreiden door je hele lichaam wat ook bij mijn moeder is gebeurd.. ik moet binnekort naar de HA om mijn bloed na te laten kijken.. en te kijken of ik hetzelfde gen als mijn moeder hebt wat mij een verhoogde kans geeft... Moge God het behoeden!
Hier nog zo'n verhaal. De dochter van mijn nagelstyliste is 24 jaar haar oma heeft op 28 jarige leeftijd baarmoederhalskanker gehad gelukkig heeft ze het overleeft omdat ze er vroeg bij waren. De vriendin van mijn nagelstyliste is op 32 jarige leeftijd overleden door baarmoederhalskanker. Nu het verhaal van de dochter. De dochter had vaak onregelmatinge bloedingen dus haar moeder(mijn nagelstyliste)wilde dat ze een uitstrijkje liet maken ook omdat haar moeder dus op 28 jarige leeftijd gelijk niet goed zat nou dat heeft ze dus gedaan en ze zat gelijk in pap 5 Nu is het geloof ik 2 weken geleden dat ze de cellen hebben weggehaald. Het zag er verder gelukkig nu goed uit maar wat een schrik zeg zeker omdat je pas op je 30ste opgeroepen word nou dan was de dochter er al niet meer geweest! De gyn zei wel tegen haar dat de onregelmatinge bloedingen niet daar door komt maarja nu ik lees dat zonnestraal haar tante dat ook had denk ik nu wel dat het best wel daar door zou kunnen komen. Ik heb een uitstrijkje gehad toen ik 19 jaar was en die was toen goed. Ik wilde toen een spiraaltje maar daar moest ik eerst een uitstrijkje voor laten maken uiteindelijk heb ik toch maar geen spiraal genomen.
Volgens mij is het al heel lang dat je vanaf je 30ste jaar een oproep krijgt voor een uitstrijkje. Van mij mag de leeftijd voor een oproep wel omlaag net zoals borstonderzoek die krijgt je geloof ik pas vanaf je 50ste.
volgens mij klopt dit niet, ik ben afgelopen maandag voor nacontrole geweest bij de Gyn en die vroeg of ze meteen een uitstrijkje mocht doen. Ik geef ook borstvoeding en Helin is pas acht weken. Ik heb gezegd doe maar niet, ik krijg een spiraaltje en ze doet het dan.
Vanaf je 30e krijg je idd een oproep om voor een uitstrijkje te komen. Voor bortstkanker is de oproep vanaf je 50e, maar dit mag van mij ook echt omlaag. @ Vales: Onregelmatige bloedingen kunnen horen bij symptomen van baarmoederhalskanker. Triest dat zij zo jong moesten sterven allemaal! Wordt er een beetje misselijk van als ik dat zo lees. Het komt steeds vaker voor he! @ Iman: Ik duim voor je meid! Ik hoop dat je niet hetzelfde gen hebt! Wat een onzekerheid toch weer.
Nou vrijdag gaat het weer gebeuren. Moet terug komen voor een nieuw uitstrijkje. Ben best een beetje zenuwachtig er voor. Normaal wordt het door een assistente gedaan, maar nu moet ik naar een andere arts. Bij ons zitten namelijk verschillende artsen in een praktijk. Ben benieuwd wat eruit komt.
kan me heel goed voorstellen dat je zenuwachtig bent..heel veel sterkte meid.. heb je verder klachten ofzo gehad?