Marktplaats aankoop voelt als oplichting?

Discussie in 'De lounge' gestart door Simmiee, 27 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Casara

    Casara Fanatiek lid

    20 aug 2014
    2.177
    386
    83
    Bol.com staat er ook vol mee. Vooral van externe verkopers.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.284
    4.152
    113
    Maar het belangrijkste: past het?
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Inderdaad, maar ook niet per se dropshipping; ook kleine bedrijfjes met voorraad van ali. Dus wel snelle levering, maar veeeeel duurder dan bij ali... Zal lekker verdienen! Soms vragen ze echt 10x wat ze er zelf voor betaald hebben...
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Er zijn ook veel "bekende" YouTube'ers die tiener kinderen daar helemaal gek mee maken. Die laten dan filmpjes zien van hoeveel ze verdienen hiermee en wat voor mooie spullen ze kopen. En dat ze dat allemaal kunnen doen dmv dropshipping. En dan geven ze cursussen (tegen betaling) om die kinderen te leren hoe je dat op moet zetten.
    Mijn zoon is nogal naief en gelooft snel alles wat je hem verteld en heb al regelmatig een gesprek hierover met hem gehad omdat hij dat dan ook wil doen.
     
    Zonnestralen en citroenrasp vinden dit leuk.
  5. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.928
    12.398
    113
    Vrouw
    @GossipGirlxoxo Serieus, wow wist niet dat dat tegenwoordig gedaan word.

    Maar je weet dat er een kans is dat je via marktplaats koopt dat het niet echt is of klopt.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat vind ik echt een slechte zaak trouwens. Vind dat wel een smetje op bol.com dat je nu veel beter op moet letten met wat je koopt.
    Nadat ik via een dropshipper de mist ben ingegaan met werkschoenen voor man en ik me erin ben gaan verdiepen pik ik gelukkig de webshops en fb/mp/bol.com advertenties er al wat makkelijker tussen uit. Maar geloof ook dat nog heel veel mensen dit niet in 1 oogopslag zien en daarmee de mist in gaan.
     
    consider en citroenrasp vinden dit leuk.
  7. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.185
    18.925
    113
    Ja, dat klopt, Bol is één van de grotere dropshipping bedrijven inderdaad! Ze hebben natuurlijk genoeg dat niet van Ali komt maar iig ook een deel wel.
     
  8. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.578
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Maar dat zijn dan alleen de externe verkopers.
    Hetgeen wat door Bol zelf verstuurd/verkocht wordt is niet van Ali afkomstig zover ik weet.
     
    MinnieMouse94 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Niet bol.com zelf he, maar externe verkopers. Ik vind eigenlijk dat consumenten daartegen moeten worden beschermd, het zou bol.com sieren als ze hun platform daar niet voor zouden willen lenen - maar geen idee hoe ze dat moeten doen...
     
    Casara, Mar76 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ja, echt veeeel jongeren die doen aan dropshipping - schokkend vind ik dat...
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.185
    18.925
    113
    Geen idee hoe je dan ziet dat het een externe verkoper is (@RoGiJuLi en @Fuddey), ik heb wel eens wat gezocht op bol.com en dat was zeker weten gewoon van Aliexpress. Maar dat was dus niet van bol.com? Of hoe moet ik dat zien?

    Bol.com is dus zélf een soort Ali, want Ali werkt ook met externe verkopers...
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Eigenlijk is bol meer als amazon, want ze verkopen ook gewoon zelf. En amazon staat ook helemaal vol met externe verkopers die ali zut verkopen.
     
    Fuddey en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  13. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Er staat trouwens gewoon bij dat het een externe verkoper betreft. Ik zoek dan vervolgens de externe verkoper op om te kijken of ik het vertrouw. Er zijn namelijk ook grote winkels die via bol restpartijen verkopen, zo hebben wij eens een lattenbodem van beter bed gekocht voor echt maar 20% van de normale prijs (oud typenummer), werd zelfs gewoon door beter bed bezorgd en ze stuurden zelfs nog reservelatjes toen mijn zoon er een paar kapot had gestuiterd.
     
    Fuddey en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  14. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.578
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Door de advertentie te openen en kijken wie de verkoper is ;)

    20200529_175354.jpg 20200529_175345.jpg
     
    owly, Dubbelgeluk, MinnieMouse94 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Nee een vriendje van zoon doet dat al een tijdje met telefoon/ipad hoesjes en accessoires. Het is geen drop shipping maar word Als externe verkoper niet door bol.com verzonden maar door de verkoper zelf uit eigen voorraad. Maar het zijn wel Ali express goederen.
    Dat jongetje verdient er een aardig zakcentje mee (als het waar is wat hij zoon verteld).
    Zoon wil dat ook graag gaan doen en van mij mag het op zich wel en ik wil ook best de eerste investering aan goederen voorraad voorschieten maar hij moet zelf met een leuk origineel product Komen en het zelf regelen. En dat laatste komt niet echt van de grond. Hij vind het maar lullig dat ik dat niet allemaal voor hem wil doen (verzinnen en regelen) maar zo werkt het natuurlijk niet. Als je wilt ondernemen moet je zelf er goed over nadenken en er je best voor doen, is de les die ik hem mee wil geven daarin. Hij ziet nu alleen het makkelijk geld verdienen en niet wat er nog meer bij komt zoals bestellingen verwerken, administratief bijhouden (daar wil ik bij helpen door dat stukje samen te doen) netjes op tijd verzenden (dus paar keer per week naar het postkantoor) enz.
     
    owly vindt dit leuk.
  16. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.854
    7.620
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Dropshipping is vet *** nu op bol.com. ik zoek al tijden een goed gps horloge voor de jongste maar bijna alles op bol.com komt van ali.
     
    citroenrasp en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  17. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.578
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Hoe oud is je zoon.
    Dit zou namelijk maar zo mijn zoon kunnen zijn :):)
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Die kans is er altijd. Op marktplaats hou je er alleen wat meer rekening mee. Maar doordat bol.com nu dus ook met dit soort externe verkopers (dan niet dropshippers) werkt die ook via Ali inkopen word daar het risico ook groter dat je bijvoorbeeld spullen koopt die nep zijn (bijvoorbeeld geen originele Samsung oplader voor een telefoon terwijl de merknaam er wel op staat) en via bol.com verwacht je dat niet dus zul je sneller erin trappen dan op marktplaats waar je er wat alerter op bent. Ik vermoed alleen dat je via bol.com wat sterker staat als je een kapot artikel ontvangt als consument dan via marktplaats. En ik kan me voorstellen dat als bol.com meerdere klachten krijgt over een externe verkoper dat ze deze dan verwijderen van hun platform.
     
  19. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.624
    7.289
    113
    Dat is precies de reden dat ik niet meer zo vaak bij Bol.com koop
     
    Luna86, citroenrasp en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  20. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    #40 GossipGirlxoxo, 29 mei 2020
    Laatst bewerkt: 29 mei 2020
    Maar dat is geen drop shipping he! Dat is inkopen via Ali, op voorraad hebben en doorverkopen met winst. Daar is de levertijd tussen de 1 en 3 werkdagen gemiddeld. Daarbij vind ik dat voor mijn gevoel ook geen oplichting. In dat geval betaal je extra voor het gemak dat Ali product bij een Nederland bedrijf te kopen, het snel in huis te hebben en het makkelijk te kunnen retourneren als het product niet bevalt. Sommige winstmarges vind ik niet in verhouding staan tot deze voordelen maar daar ben je als consument nog zelf bij om dan te kiezen voor de voordelige optie rechtstreeks via Ali en de nadelen van lange levertijd en duur of niet kunnen retourneren.
    Op bol.com ben ik nog geen echte dropshipper tegen gekomen. Ik weet ook niet of die er zijn op bol.com of dat bol.com dat nog kan weren door voorwaarden aan bijvoorbeeld levertijd te stellen aan zijn externe verkopers.

    Bij Dropshipping koopt de consument bij een Nederlandse verkoper die zelf geen voorraad heeft en die na jouw bestelling zelf een bestelling plaatst bij bijvoorbeeld Ali en dit dan rechtstreeks naar jou laat verzenden door de Ali verkoper (met vaak een levertijd tegen de 3 weken) maar als tussen persoon een flinke winst opstrijkt. Het is geen oplichting maar ik vind het er wel naar neigen omdat ze zoveel winst maken door alleen tussenpersoon te zijn voor iets wat de consument zelf ook met gemak kan bestellen met dezelfden lange levertijd. En de producten voldoen vaak niet aan de Europese keurings richtlijnen (denk aan chemische stoffen verwerkt in speelgoed). En dat verwacht je wel als je bij een Nederlands bedrijf iets besteld.

    Een action of blokker (of elke willekeurige webshop) maken ook winst door tussen persoon te zijn tussen groothandel en consument. En ook flinke winst door producten uit China hier te verkopen maar die producten kun je zelf niet voor die lage prijs bij de groothandel of producent kopen en die producten voldoen wel aan de Europese normen.

    De dropshipper zijn te herkennen aan webshops die vaak maar 1 product aanbieden en een levertijd hanteren van gemiddeld 8 tot 15 werkdagen.
     
    linnim en spruitje80 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina