Marktplaats aankoop voelt als oplichting?

Discussie in 'De lounge' gestart door Simmiee, 27 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Hij word volgende week 12. En ik moedig zelf geld willen verdienen door leuk te ondernemen alleen maar aan. En hij hoeft het niet zelf helemaal uit te zoeken allemaal ik wil hem met alles helpen. Ik verwacht niet dat een 12 jarige dat zelfstandig allemaal van de grond krijgt. Maar het stukje als een leuk product verzinnen/uitzoeken en onderzoeken hoe je externe verkoper bij bol.com kunt worden, dat moet hij zelf doen.
     
    citroenrasp en spruitje80 vinden dit leuk.
  2. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.582
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Ja en daar ontbreekt het vaak op die leeftijd nog aan ;)
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.393
    1.780
    113
    En een dropshipper heeft vaak geen KVK nummer op zijn site staan terwijl dat verplicht is.
    Als je op fb kijkt bij "Alie vs de rest" wordt ook al veel duidelijk
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ja echt jammer, hij komt niet verder dan wat zijn vriendje ook verkoopt en ik verwacht dat originelers van hem. Gaf als tip al diamond paint spullen omdat mensen nu hobby's zoeken en daar een leuke marge op kan als je Ali prijzen met bol.com prijzen vergelijkt. Maar hij vind dat suf. Hij wil iets wat hij zelf ook zou kopen.
     
  5. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Klopt, vaak ook geen adres gegevens. Alleen een contact formulier en email adres.
    Wat ik me wel afvraag, als particulier kun je geen iDEAL aan je bankrekening koppelen toch? Dat hebben die webshops vaak wel als betaal optie. Als ik dat niet fout heb hang er wel ergens een bij de KvK ingeschreven bedrijf achter. Zo niet dan doen ze alles nog eens buiten de belasting dienst om ook en lichten ze de consument niet officieel op maar de belastingdienst wel.
     
    Krabje vindt dit leuk.
  6. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.393
    1.780
    113
    Ze zijn wel bij de KvK ingeschreven maar via die gegevens kun je ook adressen achterhalen, daarom vermelden ze vaak geen KVK nummer
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    KvK zegt niet zo veel meer toch?
     
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Waarschijnlijk dan ook onder een andere naam dan de naam van de website en het mail adres? Dan vermoed ik dat ze op die KvK vast nog meerdere websites met enkel 1 product hebben waarmee ze dropshippen. Dat laatste wist ik dan weer niet.
     
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Hoe bedoel je? Normaal kun je met het KvK nummer best veel info achterhalen van het bedrijf. In ieder geval de adres gegevens van de bedrijfslocatie of in geval zonder locatie het adres van de eigenaar.
     
  10. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Ik bedoel dat de kvk zelf niet lijkt te controleren of de gegevens die ze hebben kloppen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.583
    113
    Maar wat is het veiligheids verschil dan tussen iemand die bij Ali koopt en het op voorraad heeft, of iemand die het laat dropshippen. Beide komen uit China en zijn dus niet goedgekeurd volgens Europese richtlijnen. Dus wat dat betreft vind ik beide evenveel oplichting, omdat je bewust dingen verkoopt die mogelijk niet veilig zijn. En tuurlijk doet iemand die spullen op voorraad heeft er meer moeite voor maar ik vind het toch nog onverantwoord.
     
    Vogelinnetje en MamavanLieverd vinden dit leuk.
  12. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik weet niet of we kunnen stellen dat alles van Ali per definitie niet gekeurd is? Maar ben het met je eens dat de verkopers op bol.com bijv. Die mogelijk gevaarlijke producten verkopen zoals electronica ook erg onverantwoord zijn.
     
    Leolove vindt dit leuk.
  13. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Niet alleen electronica, ook simpel speelgoed bevat vaak veel te hoge concentraties schadelijke stoffen. Als je dan kinderen hebt (zoals ik), die vanalles in hun mond stoppen, kun je er tegenwoordig dus gewoon niet meer op vertrouwen om iets te kopen waarvan je de herkomst niet direct kunt herleiden. Ik vind het echt belachelijk dat dit nog steeds niet aangepakt wordt door de overheid. Zondag met Lubach heeft hier een keer aandacht aan besteed, volgens mij was in Denemarken ofzo een keer een steekproef gedaan met speelgoed van ali express en het meeste zou dus niet goedgekeurd worden in Europa.
     
    Leolove en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ook speelgoed inderdaad en nog vele andere artikelen zoals cosmetica.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  15. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ja, dat ook inderdaad. Ik denk dat ik het alleen eerlijk zou vinden (dat doorverkopen) als het er gewoon eerlijk bijstaat en de marge redelijk is, bijvoorbeeld ipv 8 euro 11 of 12 euro voor een tablethoes. En dat daar dan bijstaat: “ingekocht uit China en gecontroleerd op fabricagefoutjes”. Dan lever je voor een paar euro een dienst (kortere levertijd + controle) en weten mensen precies waar ze aan toe zijn.
     
  16. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.956
    1.313
    113
    Spullen die je bij ali besteld zijn niet getest of ze aan europese richtlijnen voldoen. Het kan natuurlijk zijn dat het er aan voldoet alleen weet je dat niet. Ik bestel er daarom niks voor de kids. Voor mezelf bestel ik er alleen wat stickers (voor op cadeautjes), diamond painting. Maar ja ik stop ook niks in mijn mond :D.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  17. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.358
    5.613
    113
    Als je bij Ali bestelt, heb je geen enkele garantie over enige vorm van veiligheid. Het is zelfs zo dat een fabriek hetzelfde product maakt in verschillende vormen: een voor de EU, met bijbehorende kwaliteitseisen, en een voor eigen markt, met lagere kwaliteitseisen. Dan ziet het er op het oog hetzelfde uit, maar dat hoeft ook niet.

    Je moet ook oppassen met het CE-keurmerk. Dat mag alleen door de EU uitgegeven worden. China heeft daar een eigen variant op gemaakt: China Export. Bijna hetzelfde, maar de C en E staan dichter op elkaar.

    Dus als iets geen CE keurmerk heeft dat op bol.com wordt verkocht, maar het wel zou moeten hebben, dan is de verkoper in overtreding.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  18. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    De neppe CE staat toch juist verder uit elkaar?
     
  19. AuroraLeigh

    AuroraLeigh Actief lid

    22 okt 2019
    164
    306
    63
    Nee, hoor. Bij de Chinese versie staan de letters dichter bij elkaar. De afbeelding hieronder geeft het verschil mooi weer.

    A69BDB4A-9516-46B9-97CA-C325D374C2D0.png
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina