Hallo allemaal, Graag zou ik wat advies krijgen van mensen hier - liefst professionals uit 't wereldje - mbt het volgende: Vorig jaar hebben we een huis gekocht waar we inmiddels al driekwart jaar met veel plezier in wonen. Vanwege onze verhuizing werd ons door de bank waar de hypotheek is afgesloten, over te stappen naar een filliaal dichter bij huis. Prima, alleen....enkele maanden later kregen we een telefoontje van onze contactpersoon in dat nieuwe filliaal dat er een fout is gemaakt in de berekening van de som die we moeten betalen om Nationale Hypotheek Garantie te krijgen. Kortom; we moeten meer betalen. En of we dus maar even het nieuwe concept willen ondertekenen. En hier wordt dus behoorlijk op gepusht. ? Kan/mag dit zomaar? Wij hebben toch getekend voor bedrag X met recht op NHG?! Het is toch een fout van de bank en niet de onze? Moeten wij daar nu echt financieel voor opdraaien? Of kunnen we deze fout op hen verhalen en voor het zelfde bedrag als we tot nu toe steeds hebben betaald NHG krijgen? Wie o wie heeft er advies/raad? Alvast hartelijk bedankt!
Neem hier eens een kijkje, misschien wordt je er wijzer en kun je er vinden wat je zoekt: AFM Consumenten
Ik zou zeker niet zomaar tekenen, is er niet iemand (een advocaat) die je vertrouwd die alles voor je kan lezen. Het feit dat ze zo pushen kan juist een teken zijn dat zij weten dat zij niet in hun recht staan en dat ze willen dat jullie tekenen voor je daar achter komt. Als jullie nu nieuwe papieren tekenen heb je sowieso geen poot om op te staan. Als je niemand kent kan er ook iemand voor betalen om er naar te kijken, zou ik doen voordat je zomaar iets nieuws gaat tekenen.
Misschien lid worden van Vereniging Eigen Huis? Kost maar 17,50 voor een heel jaar en daar kan je echt op vertrouwen!
Hartstikke bedankt voor al jullie reacties! Lief dat jullie meedenken. Ik heb een email gestuurd naar AFM (bedankt DvS!) en heb ondertussen ook contact gehad met iemand van mijn rechtsbijstandsverzekering naar wie ik nu een kopie moet opsturen van de overeenkomst en het concept van de nieuwe offerte, hij gaat één en ander nu voor me uitzoeken. Van de contactpersoon bij de bank kreeg ik ondertussen alweer een emailtje met de vraag of ik de offerte zsm wil terugsturen aangezien ze nog niets ontvangen hadden. Ik heb laten weten deze nog niet opgestuurd te hebben en dit voorlopig ook nog niet te doen omdat we er nog over in overleg zijn. En daarop kwam dan meteen weer een reactie met de vraag waar we dan over twijfelen omdat het toch niet zo veel scheelt?! Tja, dat is misschien wel zo, maar toch..... Ik ben blij dat het nu even duidelijk nagekeken wordt door iemand die er verstand van heeft Ik laat het jullie wel weten hoe het afloopt. Groetjes Chipske