Moeder niet lang meer te leven

Discussie in 'De lounge' gestart door Mindy26, 11 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mindy26

    Mindy26 Bekend lid

    11 feb 2014
    941
    405
    63
    Vrouw
    Mijn moeder heeft niet lang meer te leven..
    even kort samengevat:
    Ze is al 4 jaar ziek. Tumor in haar darmen en uitzaaiingen op de lever. De laatste maanden zijn de tumorwaardes flink gestegen.
    November: 114
    Eind december: 1640

    Vorige week te horen gekregen dat ze minder als een halfjaar heeft.

    Ik vind dat zo’n gek idee..
    Ze krijgt op dit moment morfinepleisters van 25mg.
    Maar ze kan nog lopen, praat genoeg, eet genoeg. Valt ook nog niet af. Ik kan me er dus niks bij voorstellen dat ze er straks niet meer is.

    Zijn hier ook mensen met ervaringen? Natuurlijk weet ik dat het bij iedereen anders gaat. Maar ik wil me ergens op kunnen voorbereiden.
     
  2. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.360
    1.743
    113
    Ja hier ervaring mee. Mijn moeder is bij a 5 jaar geleden overleden aan longkanker
     
  3. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Wat heftig! Neem aan dat ze al 4 jaar gestreden heeft tegen die rot ziekte en dan nu dit :( Heel veel sterkte en geniet van elkaar.

    Helaas heb ik er ervaring mee met mijn vader alleen was hij uit het niets ziek. Hij kreeg ongeveer een jaar maar het is 4 maanden geworden. Mijn advies, doe alles nu nog wat je graag had willen doen samen. Wij wilde heel graag nog foto's maken maar mijn vader liet zijn koppie een beetje hangen dus het is er niet van gekomen, helaas.
     
  4. Mindy26

    Mindy26 Bekend lid

    11 feb 2014
    941
    405
    63
    Vrouw
    Inderdaad al zolang aan het strijden. Het is een rotziekte. Dat is snel gegaan...:eek: wat voor kanker had hij?
     
  5. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Mijn vader had nierkanker, uitgezaaid naar zijn longen toen al en later naar zijn lever.

    Het is echt een K U T ziekte :(
     
  6. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Heel veel sterkte!
    Snap heel goed dat het moeilijk voor te stellen is, hopelijk blijft ze zich nog goed genoeg voelen om leuke dingen te doen en kan jij nog zo lang mogelijk van jouw moeder genieten zonder dat ze lijdt.
    Geen ervaring met ouders, maar mijn oma werd eind september ziek.. hadden 2 weken daarvoor hun vakantiehuis verkocht om verder te reizen. Op 12 november is ze na een lijdensweg van een paar weken overleden, buiten dat niemand zoiets verdiend en ik haar vreselijk mis vind ik het vooral rot dat ze die laatste weken niet meer heeft kunnen genieten en leuke dingen heeft kunnen doen:(
     
  7. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.200
    140
    63
    Ten eerste heel veel sterkte! Het is een rot ziekte. Helaas ervaring mee.
    Bij mijn vader ontdekte ze het, nadat 2 ruggenwervels spontaan braken. 8 weken later is hij gestorven. Hij kreeg de ene infectie na de ander, waardoor hij binnen 8 weken aftakelde van een sterke man, naar een man die nog niet eens meer zelfstandig kon draaien in bed.

    Toen mijn pa hoorde dat hij niet lang meer te leven had (hooguit 3 maanden) koos hij voor euthanasie. Op dat moment besloot hij ook alle behandeling te stoppen (werd behandeld voor longontsteking en longembolie). 48 uur na het staken van de behandeling is hij overleden, nog voor de geplande euthanasie.

    Voor ons ging dit enorm snel allemaal, maar hem is een lange lijdensweg bespaard gebleven.

    Mijn vader had een onbekende tumor. Wij vermoeden longkanker, omdat een jaar ervoor een vlek is gezien wat eerst zorgelijk was, maar vervolgens een ontsteking. Ook had destijds bloedarmoede.
     
  8. Orangeapple

    Orangeapple Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.047
    379
    83
    Ja hier helaas ervaring. Bij mijn moeder ging het heel snel toen ze geen eten meer kon verdragen.

    Geniet nog van elkaar! Maak nog herinneringen! Het kan ineens heel snel gaan. Heel veel sterkte!
     
  9. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Geen ervaring maar ik wil je heel veel sterkte wensen!
     
  10. Liselou

    Liselou Bekend lid

    1 jan 2019
    885
    1.095
    93
    Ik heb er ook geen ervaring mee, maar wil je ook heel veel sterkte wensen.
     
  11. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Geen ervaring met een "datum" maar wel met veel andere ziekte gerelativeerde dingen.

    Wat ik zou doen is per direct verlof opnemen en met het hele gezin, broers, zussen, kinderen enz samen een midweek op vakantie gaan. Nu wanneer het nog kan.

    Samen met het gezin rond de tafel om de begrafenis te bespreken. Zeker nu dat je moeder nog goed bij is. Wat wilt je moeder, wat zijn de andere wensen enz enz. Bespreek ook de financiën want helaas uit ervaring weet ik dat het daar op mis kan gaan.

    Maak foto's en filmpjes. Haar stem, haar lach, haar liefde, haar glinstering in haar ogen wanneer ze geniet van haar kinderen en kleinkinderen. Het is zoveel waard om dat terug te zien.

    Heel veel sterkte!
     
    Babyaapje vindt dit leuk.
  12. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Helaas ervaring. Mijn vader had longkanker. Nog geen 3 maanden na de diagnose is hij gestorven. Hij was verlamd en op het laatst sliep hij heel veel, ook door de morfine. Het was uitgezaaid in zijn botten.

    Toen hij de diagnose kreeg werkte hij nog gewoon, liep nog, praatte nog, gewoon alles. Ik weet nog dat ik het net gehoord had van hem over de telefoon en ik naar zijn huis reed. Ik was er eerder dan hij, hij was op zijn werk toen hij het telefoontje van de dokter kreeg. Ik zag hem uitstappen uit zijn auto en kon mij absoluut niet voorstellen dat hij er ooit níet zou zijn. Maar het ging heel snel, nog geen anderhalve maand die dag lag hij in het ziekenhuis.

    Ik wil je ontzettend veel sterkte wensen en kan je alleen maar aanraden veel nog met elkaar te doen en te praten. En maak filmpjes van haar. Zodat je haar altijd kan blijven zien lopen, praten, doen, haar stem kunt horen. Veel sterkte
     
  13. Tulp21

    Tulp21 Niet meer actief

    Ja hier met mijn oma. In de ochtend hadden wij een crematie van mijn overgrootoma. Die middag ging mijn moeder met haar moeder naar het ziekenhuis voor een onderzoek (Ze had nergens last van alleen maar van 1 been dat weleens pijn deed). Diezelfde dag kreeg ze te horen dat ze leverkanker had. 3 dagen later werd ze opgenomen en diezelfde week kwamen we er achter dat ze letterlijk op 3 plekken in haar lichaam na vol zat met kanker. Precies 4 weken na opname is ze overleden. De eerste 2 weken waren heel onwerkelijk. Je kon nergens aan merken dat ze pijn had etc door de medicatie helaas daarna ging het zeer snel.


    Geniet van de momenten die er zijn (wat Birds86 allemaal opperd zijn goede tips) en heel veel sterkte gewenst hiermee!
     
  14. mosterd

    mosterd Actief lid

    7 okt 2013
    290
    86
    28
    Mijn vader is binnen 4 maanden overleden. Het is zo snel gegaan.

    Ik kan je alleen maar zeggen, maak nu herinneringen voor later, maak genoeg foto's, doe dingen samen.
    Misschien kun je gebruik maken van de wensambulance.
    Mijn vader was hier helaas te ziek voor op het laatst.

    Sterkte gewenst
     
  15. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.127
    1.926
    113
    Geen ervaring, maar ik kon het niet wegklikken zonder je sterkte te wensen.. Wat lijkt me dit ontzettend moeilijk! Dikke knuffel voor jou en voor de andere meiden die hebben gereageerd :(
     
  16. dolley

    dolley Bekend lid

    24 sep 2013
    582
    96
    28
    NULL
    NULL
    Hier geen ervaring maar wil je heel veel sterkte wensen! ♥
    En echt wat een verschrikkelijke k*t ziekte is het toch ook!
     
  17. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Heel veel sterkte
     
  18. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Wat een naar nieuws.

    Mijn vader is overleden aan longkanker.

    Wat ik zou doen is bespreken wat ze nog wil doen en dat indelen op intensiviteit.

    Denk goed na over wat je nog wil bespreken. Zoek alvast wat foto’s uit van bijzondere dingen die je met haar hebt meegemaakt. Haal die herinneringen samen op en vertel haar optijd wat ze voor jou betekend heeft. Dat is lastig te bespreken als de pijnstilling erg hoog staat.

    Gun jezelf de ruimte om de minder belangrijke zaken wat te versloffen om hier bewust door heen te gaan i.p.v. met 100 dingen tegelijk bezig te zijn.

    Sterkte.
     
    jolien 1986 vindt dit leuk.
  19. Beebylove

    Beebylove Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Ja helaas ervaring.
    Mn vader heeft 5 jaar gestreden. Toen hij een dubbele longontsteking kreeg dachten we nou dit is t he. Hij werd in slaap gehouden aan de beademing. Toch nog daar uit gekomen. Jaar later werd hij opgegeven. Chemos deden niks meer. Op 1 april opgegeven en op 26 april overleden.
    Op 1 april kon hij nog van alles en elke dag ging alles steeds moeizamer.

    Probeer nog een paar mooie herinneringen te maken. Wij hebben nog een fotoshoot gedaan. Is nu erg waardevol.
    Ook hebben we zijn uitvaart besproken en vast laten leggen zodat we dit niet meer moesten doen als t zo ver was. Je kan gewoon de uitvaart verzekering bellen en dan komen ze langs en kunnen jullie alle mogelijkheden bespreken. T klinkt heel vreemd, is het ook, maar voor ons hoorde het bij het proces.
    Wij zijn ook bij hem gebleven tot het einde. Letterlijk... maar wij hebben zoveel mogelijk alles samen gedaan. Alleen hij moest helaas alles ondergaan.
    Maar zn laatste dagen gingen we snachts waken. We hadden een heel rooster wie wanneer welke tijd enzo. En maar goed ook want hij is snachts gestorven.
    En verder heeft hij in de woonkamer opgebaard gelegen. We hebben m zelf, onder begeleiding, gewassen en aangekleed. En einde van de rit hebben we m zelf naar de oven gebracht etc.
    Klinkt heel heftig, maar voor ons voelde het goed
    Dus denk goed na wat jij/jullie willen.
    Maak het bespreekbaar. Lach samen. Huil samen. Deel samen. Geniet samen. Wees bang samen. Etc
    Heel veel sterkte
     
  20. Saartje123

    Saartje123 Fanatiek lid

    7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Hier helaas ook ervaring mee. Mijn broer overleed binnen 4 maanden. Op het begin dachten de dokters dat hij tuberculose had, maar een week later bleek het kanker. Ze hebben nooit geweten waar het begonnen was. Maar op het begin zat het al in de longen, darmen, ribben, ruggewervel. Het is helaas echt veel te snel gegaan voor ons allemaal.
     

Deel Deze Pagina