Dat vraag ik me af, als je gaat rekenen. Als je op dag 13-14 je eisprong hebt en je zou op dag 6 na de menstruatie gemeenschap hebben en het zaad kan (ja kán maar toch..) 7 dagen overleven zit je op dag 14? Of snap ik het niet.. En na de eisprong, hoe zit het dan eigenlijk?
Als je écht een supervoorspelbare cyclus hebt en zeker weet ( dmv ovulatietesten bijv) dat je eisprong op die en die dag plaats vindt, dan kan je enkel pas ruim NA je eisprong veilig onveilige seks hebben ( haha, wat een zin) Eitje leeft vlgs mij ook nog een dag of 2 en pas daarna kan je dus weer onbeschermd vrijen. Of langer dan een week vóór je eisprong, maar dan moet je dus wel zeker weten dat je eisprong niet eerder komt
is na de eisprong dus veiliger? Die laatste twee weken zit dat eitje daar toch nog, in de baarmoeder?? Als die na twee dagen onvruchtbaar is blijft die dus wel al die tijd in je lichaam?
Ik dacht altijd dat je eitje binnen 24 - 48 u bevrucht moet worden en dat t daarna geen zin meer heeft..
Er zijn geen echte betrouw bare methode.s. In de tijd voor de anticonceptie was het in de week na je menstruatie en ongeveer een week voor je menstruatie. Maar de meeste kinderen worden verwekt op momenten als je denkt dat je veilig zit. whah.
Je eicel wordt door je lichaam opgenomen. Je tijdens je cyclus opgebouwde baarmoederslijmvlies wordt tijdens je menstruatie afgestoten als daar geen bevrucht eitje is ingenesteld. Google maar eens op menstruele cyclus dan wordt veel duidelijk.
Nou... Ik heb mijn eisprong al jaren op cyclusdag 20. Ik voel hem altijd erg goed, geen twijfel over mogelijk. Maar... Een paar maandjes terug was ie ineens op cyclusdag 15, enne... Zie banner... Overigens wilden we langzaamaan weer voor een derde gaan hoor, mocht het echt nog niet het moment zijn, had ik het risico natuurlijk niet genomen.
Dank jullie wel voor de uitleg en ervaringen! reintje, gefeliciteerd ik voel m ook duidelijk hoor maar niet 7 dagen van te voren whaha..
Lees er hier alles over: NFP - Natuurlijk omgaan met vruchtbaarheid - Natuurlijk, gezond, betrouwbaar.
Als het eitje niet bevrucht wordt na de eisprong dan heeft het idd geen zin meer na 24/48 uur. Daarna kan je dus ook weer veilig vrijen. Ik had altijd heeeeeele lange onregelmatige cyclussen. Soms van wel 40 dagen en een korte fase van eisprong tot menstruatie. Bij mij kon het dus zomaar zijn dus zomaar zijn dat ik een cyclus had van 40 dagen en op dag 30 eens mn eisprong had. Kon dus van dag 1-23 gerust onveilig vrijen. Maar ja, dan moet er wel zekere voorspelbaarheid zijn Waarom niet gewoon met condoom als je echt niet zwanger wilt worden?
Om persoonlijke redenen Maar apart zeg die cyclus. Ik heb normaal twee even lange gedeeltes zeg maar haha. Nog maar twee keer gemenstrueerd, langer dan normaal, maar dat had ik bij de eerste ook, ff afwachten dus.