Afgelopen week kregen we de uitslag van het eeuwige gesnotter en gekrabbel van mijn dochter; ze is overgevoelig voor katten. Een allergie wilden ze het (nog) niet noemen maar er is een grote kans dat het uiteindelijk wel op een allergie uitdraait. Arme, arme poezen bij ons thuis. We hebben twee schatten van katten; een vreselijk lieve, ontzettend aanhankelijke pers en een huis-tuin-keukenkat die graag buitenspeelt maar ook kroelt. En nu moet ik de beslissing maken om ze weg te doen. Vre-se-lijk. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor de katten vind ik het zielig. De pers heb ik al vanaf dat ze 8 weken was (ze is nu 3 jaar). Ze was verstoten door haar moeder en ik heb haar helemaal opgelapt. Daardoor is ze totaal mensgericht. Ze heeft nog NOOIT gekrauwd, gebeten of geblazen. De andere kat had ik uit het asiel, hij is nu 4 jaar oud. Hij was het vertrouwen in mensen kwijt maar we hadden hem nu zover dat het vertrouwen weer helemaal terug was. En nu moeten ze naar een ander plekje. Nu wil ik graag tips hoe ik het aan moet pakken. Ik heb al rustig in de omgeving gevraagd of iemand een (of beide) katten wil adopteren. Maar niemand heeft interesse. Nu moet ik mijn katten aan wildvreemde mensen meegeven. Hoe weet ik nu of die persoon goede intenties heeft? Ik zou ook graag zo nu en dan informatie over ze willen. Is dat iets wat ik in de advertentie erbij zou zetten? Het heeft nog geen haast om ze weg te doen. Mijn dochter is al een half jaar overgevoelig en als ik het huis iedere dag 2x stofzuig is het echt goed te doen. Natuurlijk gaat de gezondheid van mijn dochter voor alles (dat is de reden dat ik de katten weg doe) maar die paar weekjes kunnen we nog wel rekken. Graag jullie tips hierover... Bedankt
Aww meid, ik heb geen tips sorry Maar ik wil je wel even een hart onder de riem steken want ik weet hoe die beesjes zich aan je hechten en jij aan hun natuurlijk. Ik hoop dat je een heel fijn huisje voor ze kunt vinden!
Ik kan je geen tips geven, maar wel een groot compliment geven dat je het goed aanpakt! Je denkt aan je beestjes, en aan je dochter! Sterkte met deze rotsituatie.
wat een nare situatie zo. mijn vriend is ook allergisch eigenlijk maar hij kan t niet over zn hart verkrijgen onze dames weg te doen. je kunt het misschien proberen om via het asiel mensen te vinden. dan krijgen ze sowieso al een soort screening en je kunt natuurlijk altijd vragen of ze je op de hoogte willen houden,als het mensen zijn die echt om dieren geven dan begrijpen ze jou heel goed en doen ze het natuurlijk.. ditzelfde geldt natuurlijk voor de mensen die via een advertentie erop af komen. wat je ook nog zou kunnen doen,je kunt proberen of je een advertentie in de majesteit kunt plaatsen(weet niet oft kan maar wie niet waagt wie niet wint) dit is het lijfblad voor mensen die van katten houden. dan zou je misschien de perfecte mensen kunnen vinden. als je er meer over wil weten dan hoor ik het wel. succes met deze nare beslissing iig.
Herken je verhaal, wij hebben onze 4 poezen wegmoeten doen, ohw verschrikkelijk was dat zeg! Was nog een hele klus, maar we hadden ook echt geen haast, uit eindelijk zijn ze naar schoonmoeder gegaan, 3 stuks, en 1tje is naar een vrouwtje gegaan die probleem katten opvangt Ga eenbeetje zoeken op internet, vraag informatie bij het asiel en bij de dierenarts,die hebben vast en zeker nog wel tips
jeetje wat balen zeg. Ik kan je geen tips geven,maar wil je wel even veel sterkte wensen,heb zelf 2 honden,en het zou me verschrikkelijk lijken als ik die weg zou moeten doen... Ik hoop van harte dat je snel een goed en liefdevol plekje voor je beestjes kan vinden meis,sterkte.. liefs petra
Heb je al geprobeerd met veel stofzuigen (met speciale filter), katten niet in hele huis laten komen etc. Kinderen groeien ook regelmatig over een allergie heen. Ken zelf meerdere mensen met kattenallergie bij wie het of over gegaan is of goed te doen zolang ze hun gezicht niet in de vacht houden. Heb zelfs eens ergens gelezen dat advies van een allergoloog was bij allergie de kat juist NIET de deur uit te doen ivm resistent worden. Zal eens kijken of ik dart nog kan achterhalen.
Mijn vriend is enorm allergisch voor mijn kat. Hij is zeker een jaar flink ziek geweest voor we erachter kwamen dat het aan de kat lag. Zijn huisarts vertelde tegen mijn vriend dat hij nog nooit zo'n hoge 'score' voor een kattenallergie had gezien! Iedereen riep gelijk 'die kat moet de deur uit', maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen, en mijn vriend ook niet. Hij was ondertussen toch heel erg aan haar gehecht geraakt. Kitty is 15 jaar oud, en 3 jaar geleden heb ik haar uit het asiel gehaald, dus 'wegdoen' vond ik echt heel moeilijk, hoewel ik ook de gezondheid van mijn vriend belangrijk vind! Zo zijn we samen op zoek gegaan naar mogelijkheden om haar toch te kunnen houden. En die hebben we gevonden! We hebben een speciaal luchtfilter gevonden, niet goedkoop, maar we hadden er veel positieve berichten over gelezen en het bedrijf die ze verkoopt was erg behulpzaam en gaf veel informatie. We hebben ervoor gekozen om het te proberen en zo'n filter aangeschaft. We hebben de filter nu al maanden hier in huis staan, en het gaat geweldig! Mijn vriend heeft vrijwel geen last meer. Tuurlijk is alleen een filter niet de oplossing. We moeten vaker stofzuigen en Kitty mag niet meer overal in het huis komen. Maar het werkt! en Kitty kruipt vaak in de avond spinnend tegen mij aan, terwijl mijn vriend aan de andere kant zit. Ik wil je niet ompraten ofzo, alleen maar laten weten dat er meer mogelijkheden zijn. Als je informatie zou willen over die luchtfilter kan je me best pb-en, want dat moet ik even nagaan bij mijn vriend en weet ik niet uit mijn hoofd. Hoe dan ook is het een lastige situatie, en je moet doen wat jij het beste acht voor je gezinnetje! Veel succes!
Ik heb zelf waarschijnlijk astma (officiele diagnose kan ik laten stellen als ik niet zo benauwd meer ben en even van de medicijnen af kan), van alle kanten krijg ik al te horen dat de katten (3 stuks) wel eens een versterker kunnen zijn. Ook mijn kinderen zijn erg vaak verkouden en uiteraard krijg je standaard de reactie dat het de katten zouden kunnen zijn. Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze weg te brengen en dus hier geen allergietest voorlopig. Moet er echt niet aan denken, hoeveel overlast ze ook bezorgen, het zijn toch wel echte huisvriendjes.
Ik kan Pliene en supernova wel begrijpen, en als ik zelf een allergie had zou ik het ook zo hebben gedaan. Maar bij mijn kinderen zou ik eerlijk gezegd niet gaan 'experimenteren'. Ze bij allergenen in de buurt laten kan ook verkeerd uitpakken en alles juist nog erger maken. Ik zou ze toch echt weg doen, hoe erg ik het ook zou vinden.
ach wat vervelend! Ik zou gewoon RUSTIG rond kijken vragen, en dan vind je vanzelf misschien wel een goed huisje..maar neem geen overhaaste beslissingen want dat is ook niet goed voor jou gevoel.. Succes met welke beslissing dan ook....
Ik ben het met Pliene eens. Kan je niet iets van een kattenkamer inrichten oid? Van Dyson is er een anti-allergie stofzuiger. Mijn man is ook alergisch voor katten maar met iedere dag stofzuigen is het goed te doen. Ik heb zelf ook 2 katten (poezen) en eerlijk gezegd, ook al zou het mijn kind betreffen, het niet zo snel over mijn hart kunnen verkrijgen om ze weg te doen. Ik zal dan ook eerst alle andere opties overwegen voordat je ze weg doet.
Bedankt voor jullie reacties. Natuurlijk wil ik alle opties overwegen maar wat wij van de allergoloog hebben gehoord, is het niet 123 dat mijn dochter hier overheen groeit. Ze heeft chronische bronchitis met dagelijks longmedicatie (ventolin) en dat wijt de arts grotendeels wel aan de katten in huis. We hebben al een dyson stofzuiger. Is ook wel nodig met een langharige pers haha, maar dat baat dus ook niet. In de ideale situatie zouden we bijvoorbeeld een bijkeuken/extra kamer hebben waar de katten 's nachts kunnen verblijven en overdag als we er zijn in de woonkamer mogen. Op die manier kun je ze aanleren niet op de stoffen bank te zitten e.d. Maar we hebben helaas geen kamer over en hebben geen bijkeuken. Ook geen optie om een van beide dingen te maken. We hebben wel een schuur maar die staat van ons huis af en heeft geen CV en dat vind ik wel erg zielig. Toch erg bedankt voor de tips. Misschien ga ik overwegen om de schuur aan te passen. Maar ik zou zo snel niet weten of dat een mogelijkheid is. Het zou wel fijn zijn! Maar ook aanpassen voor de katten aangezien ze dan niet meer altijd in de woonkamer mogen.
Anders zou je ze naar het asiel moeten brengen. Kost je wel geld om je katten te brengen maar dan zitten ze daar en hopelijk dan niet al te lang. Maargoed alles voor je dochter toch. Dan maar 150 euro neertellen. Mijn zoontje heeft precies hetzelfde als jouw dochtertje maar de kat kan gewoon blijven.
Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Wat ik wil meegeven: wij hebben een plekje in de schuur voor de katten. Staat een krabpaal, ze kunnen omhoog en omlaag springen, er zijn slaapplekjes en met dit weer héél veel fleecedekens. Wij hebben echte kroelpoezen maar een is niet zindelijk. Als wij weggaan en 's nachts gaan ze dus naar buiten. Het is wennen en ze zijn liever binnen maar redden het prima buiten. Onze katten komen ook niet boven. Evt kun je de tuin afzetten zodat ze niet los op straat lopen (bijv systeem van petsafe). Als je ze toch weg doet (wat ik goed kan begrijpen in jullie geval) plaats ze dan samen bij een plekje waar je een goed gevoel bij hebt en gezien de geschiedenis van de katten bij mensen die daar ervaring mee hebben. Geen kennissen die in aanmerking komen?
Jeutje wat reageren er veel mensen dat ze de poezen eigenlijk nog best(met veel moeite) kan houden.. Mijn ouders hebben zelf met pijn in hun hart de hond weg moeten doen toen ik 2 was, en dat is een goede keuze geweest. Ik knapte echt op en mijn astma werd stukken minder. Ik heb regelmatig in huizen opgepast/gelogeerd en zelfs een tijdje gewoond(2 maanden terug bij mijn ouders en die hadden een weer een hond gekocht toen ik uit huis ging), en hoe goeder ook schoongemaakt werd, zelfs als ze niet bovenkwamen etc.; ik had last. Wanneer je matig allergisch bent en volwassen(en dus heel bewust bent dat je de poes niet aan moet raken, niet aan een trui met haren moet zitten etc.) kan ik me voorstellen dat je voor kiest om de katten te houden. Wanneer je een kind hebt dat chronisch verkouden is, mede door een poes, dan lijkt me de keuze idd duidelijk(gelukkig dat TS ook tot die conclusie is gekomen). Even ontopic; Ik zou een advertentie ophangen bij de super, daar komen doorgaans wat oudere mensen opaf, die minder snel een impulsaankoop doen(is mijn invulling haha). Verder zou ik als er mensen komen kijken al aangeven dat je er sowieso een nachtje overna wilt denken, zodat je -wanneer je geen goed gevoel hebt over mensen- ze makkelijker af kunt wimpelen.
Oei dit is echt mijn aller aller aller grootste nachtmerrie!!! Ik kan echt niet zonder mijn dieren, echt niet gewoon! Ik zou ook echt niet weten hoe je het aan moet pakken, naja ik zou natuurlijk wel aanraaden om eerst te kijken in je eigen omgeving en ze niet klakeloos op marktplaats te dumpen, ook dierenartsen weten nog wel eens mensen die op zoek zijn naar een nieuw maatje en die kunnen dan wel een beetje inschatten dat ze er goed voor zijn ik wil je heel veel sterkte wensen! suc6
meissie, mijn grootmoeder is 65 en dringend op zoek naar 2 lieve poesjes. Ze heeft zelf een pers gehad en die werd onlangs overreden... nu zoekt ze een pure huiskat, zodat ze zich niet meer ongerust moet maken als de katten buiten zouden zijn. Mag ik vragen waar jij woont? Ikzelf ben ook gek van beestjes, maar heb ook mijn 2 poezen moeten wegdoen ivm allergische reactie van mijn zoon. Hij had regelmatig asthmaaanvallen... het heeft ons enorm pijn gedaan... grtjs, cindy
oja wat me ook nog te binnen schoot mijn zwager heeft verschrikkelijk last van hooikoorts, echt verschrikkelijk! nu heeft hij een ionisator (als je het zo schrijft) gekocht en die zuiverd de lucht in je huis en hij heeft nu thuis dus helemaal GEEN last meer van hooikoorts! echt bizar hoe goed dat gewerkt heeft! misschien is dat wel een optie!
Je zegt dat het een pers is... Mocht het met aanpassingen niet lukken de katten te houden kan je proberen om via de rasvereniging een plekje te vinden. De mensen die hier zitten zijn toch serieus met het ras bezig en kopen niet een kat ff voor de leuk.