Goedemorgen meiden, Even een dringende vraag. Ik ben vorige week aangenomen bij mijn nieuwe baan, maar ik heb zelf daarna nog om de arbeidsvoorwaarden moeten vragen. Toen ik deze per mail had ontvangen stonden er een aantal dingen in die anders zijn dan afgesproken. Ik wil hier ivm herkenning niet teveel op ingaan, maar er staan dingen in die 'niet volgens de wettelijke regels zijn' en ook niet volgens eerder gemaakte mondelinge afspraken. Ik heb direct gevraagd om opheldering en daar zouden ze op terugkomen..na een week nog niks gehoord! Straks heb ik alweer mijn 5e werkdag en ik weet nog steeds niet voor welk salaris ik nu precies werk. Het salaris dat er in staat ben ik het niet mee eens en was mondeling hoger afgesproken. Ik twijfel nu wat te doen, want het kost me enorm veel reiskosten/reistijd + tijd die ik kan investeren in ander werk zoeken. Ik ben alleen bang dat als ik te moeilijk ga doen, ze me er zonder pardon uitgooien ivm proeftijd. Maar ik weet niet of ik zo wel aan de slag wil.. Ik wil eigenlijk straks bellen, omdat ik nu duidelijkheid wil, maar die gaat ze me toch niet kunnen geven omdat het via een andere afdeling gaat. Wat zouden jullie doen? Ik ben straks weer 25,- reiskosten kwijt, 2 uur reizen en 8 werken tegen minimumloon
Zou het niet telefonisch doen maar gewoon straks bespreken als je op je werk bent. Een goede werkgever zal je niet laten gaan in je proeftijd vanwege jouw vraag om opheldering wb arbeidsvoorwaarden. Zo wel, dan moet je jezelf afvragen of je daar wel wil werken (vind ik).
Gewoon ernaar vragen... Hier ook zoiets gehad, heb hier dan ook maar 4/5 weken totaal gewerkt.. Wel zwart... In de horeca, was een stel, eerst via haar, zij wou mij na 2x eruit, hij niet( alleen hij is de eigenaar) Dus toen afspraken met hem gemaakt, maar over aantal dingen moesten we het nog hebben. Hier werd telkens niet op in gegaan, 3x naar gevraagd... Daarna negeerde hij me... Krijg ook eigenlijk nog geld van m... Maar dat mag hij lekker ergens stoppen waar de zon niet schijnt
Ik ga vandaag wel gewoon. Punt is alleen dat ik het al vaker gevraagd heb, maar degene die daarover gaat zit op het hoofdkantoor, dus alles gaat via via. En elke keer krijg ik te horen 'ja dan en dan hoor je het'. Maar vervolgens hoor ik niks. Heel frustrerend, want ik blijf steeds maar naar kantoor gaan zonder dat ik weet hoe of wat. In hoeverre kun je daar een 'ultimatum' aan stellen, zonder iemand daarmee voor het hoofd te stoten? Ik wil het uiterlijk vandaag eigenlijk wel weten, want op deze manier kost het me bijna meer geld dan dat oplevert ivm reiskosten en opvang.
Dan zeg je gewoon dat je voor volgende week vrijdag dit geregeld wil hebben, anders ben je genoodzaakt ermee te stoppen
Kun je niet zelf bellen naar HRM? Ik zou tegen je manager zeggen dat je het geen probleem vindt om het zelf even te regelen (zodat hij er niet langer tussen hoeft te zitten en zich ermee bezig hoeft te houden).
Ik zou dit gewoon uit leggen. Vermeld erbij dat je het erg naar je zin hebt ( althans, voor het gemak neem ik dit even aan ) Vraag desnoods zelf even het telefoonnummer en zeg; ik vind het geen probleem om het zelf met de desbetreffende persoon op, maar dat je het graag afghandeld wilt hebben.
Maar ben je nu aan het werk zonder contract dan? Of heb je een contract getekend waar je het niet mee eens bent?
Dat vraag ik mij ook af, ik was dus echt niet gaan werken tot ik een fatsoenlijk contract had met de juiste bepalingen. Want nu werk je óf zonder contract óf je hebt getekend voor iets waar je het niet mee eens bent.
Mondelinge afspraken zijn ook rechtsgeldig, en vallen daardoor ook in de categorie 'arbeidsovereenkomst'. Je werkgever is verplicht om binnen een maand na je indiensttreding alle informatie omtrent je baan schriftelijk aan je aan te leveren. Dus functie, salaris, data, proeftijd, reiskosten, aantal uren, etc. Dit hoeft dus niet per se in de vorm van een contract. Heeft hij je een email gestuurd met deze info, dan heeft hij feitelijk gezien aan zijn verplichting voldaan. Geef dus zsm SCHRIFTELIJK aan dat jij het er niet mee eens bent. En schrijf dan ook meteen de voorwaarden op die jullie mondeling hebben afgesproken. Voeg daarbij de zin toe 'Dit zijn de arbeidsvoorwaarden die wij op (datum) mondeling zijn overeengekomen. Op basis van deze afspraken heb ik dus ook mijn werkzaamheden gestart op (datum) Wanneer ik niets van u verneem, ga ik er vanuit dat u akkoord bent met deze afspraken. Dan staan de afspraken op papier en moet je werkgever zelf actie ondernemen als hij het er niet mee eens is. Dan ligt de bal bij hem, in plaats van bij jou. Mocht je nou vandaag op je werk een heel goed gesprek hebben gehad met je werkgever, is bovenstaande info volkomen nutteloos en zeg ik: gefeliciteerd met je nieuwe baan!