kan kat wel eten/drinken met kapje om?

Discussion in 'De lounge' started by TriCo77, Jan 26, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

Mar 10, 2006
    1,591
    0
    36
    Mijn kat heeft een wondje op haar oor. zit er al een paar maanden.
    Ik doe er steeds honingzalf op, dan heelt het binnen no-time.
    Maar net als je steeds denkt dat er bijna weer haar op kan gaan groeien, gaat het waarschijnlijk weer jeuken en krabt ze het weer open.
    Ik wil haar nu een kapje omdoen, maar kunnen ze daar wel goed mee eten en drinken?
    Honden zie je er ook wel mee, maar die hebben meestal een langer snuitje.

2. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

Nov 1, 2013
    1,207
    534
    113
    NULL
    Onze katten konden er niet mee vooruit. Ze konden ook alleen achteruit lopen. En dus niet goed eten en drinken. Maar ik hoor ook andere verhalen waarbij het wel lukt. Ip moet het namelijk kunnen

3. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Dat kan doorgaans alleen als de voer- en waterbak iets verhoogd staan, zodat het kapje er overheen kan.
    Maar ben je er al mee naar de dierenarts geweest om uit te laten sluiten dat het kanker is? Tumoren komen bij katten veel aan de oren voor, zeker als ze buiten komen en ze witte oren hebben (wat ik overigens zo natuurlijk niet kan inschatten van jullie kat). :)

4. Lente1986

Lente1986 Actief lid

Jan 17, 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ik zou ermee naar de dierenarts gaan... Een wondje dat er al 'een paar maanden' zit is niet normaal. Kans is groot dat er een onderliggend probleem is (allergisch, infectieus, parasitair, tumoraal,...).

Overigens hangt het een beetje af van de grootte van de kraag. Soms moeten katten wat geholpen worden (bakjes aanbieden etc) maar andere katten trekken hun plan en maken er een smosboeltje van :)

Maar nogmaals: ga naar de dierenarts. Als je al een keer geweest bent, dan ga je best terug.

5. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Wat lente zegt. Een wondje wat niet goed geneest zou ik even laten bekijken.

Voer en water gaat vaak niet heel makkelijk. . Het makkelijkste is om het kapje dan even af te doen en er bij te blijven. Maar met kap moet je ze niet naar buiten laten! Dan kunnen er nog gevaarlijkere dingen gebeuren. .

6. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

Mar 10, 2006
    1,591
    0
    36
    ze heeft het wondje omdat haar zus haar een meppert gaf.
    het heelt heel mooi, maar ze moet er af blijven.
    er komen nette kosten op, maar dat gaat jeuken, dan krabt ze ze er weer af, met als gevolg dat het weer open is.
    ook met wassen wrijft ze de boel open met haar pootje.

er is dus niks aan de hand verder, ze doet het gewoon zelf.

we hebben voer- en waterbakjes met zoń reservoir zeg maar, dus dat zal niet gaan. maar dan krijgt ze gewoon andere voerbakjes.

7. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

Mar 10, 2006
    1,591
    0
    36
    buiten komen ze niet, dus kapje levert in dat opzicht geen problemen op.

8. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

Mar 10, 2006
    1,591
    0
    36
    verder nog mensen met een "kat-met-kapje" ervaringen?

9. Lisa2005

Lisa2005 Actief lid

Apr 14, 2012
    474
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier was het een ellende op de kattenbak, kapje bleef hangen in het grit en de kat durfde dus niet verder. Wij hebben toen een mooncollar aangeschaft, een opblaasbare kraag (een soort zwemband) en dit werkte veel beter. En achteruit lopen deden ze hier ook, ze voelen zich vaak erg onprettig met zo'n kap om.

10. iPinky

iPinky Actief lid

Oct 6, 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    Als de kap de juiste maat heeft, zou het geen problemen moeten opleveren. Ze krijgen ook heel vaak een kap om als ze van een ingreep bij de dierenarts vandaan komen.

Hier hebben beiden katten tegelijkertijd een kapje om gehad, nadat ze gesteriliseerd zijn. Leverde hilarische taferelen op. Eentje die met d'r kop en kap en al in het water werd gedrukt door de ander... Haha... :D

Eventueel rekening houden met de grootte van de schaaltjes, zeker voor het water. Of zodanig groot dat ze gedeeltelijk met de kap in het water kan hangen, of wat kleiner zodat de kap er in z'n geheel overheen past. En dan de eerste paar dagen even goed in de gaten houden of ze ook daadwerkelijk kan eten en drinken.

Share This Page