hoe de financiën uitzoeken en in de hand houden

Discussie in 'De lounge' gestart door mama van JS, 19 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama van JS

mama van JS Niet meer actief

Alweer een topic van mij, sorry.

Hoe zoeken jullie de financien uit?

Ik maak meestal een lijst met de inkomsten en uitgaves, maar sommige dingen zijn erg wisselend, zoals GSM, telefonie en benzine.

Hoe berekenen jullie dit en komen jullie dan ook altijd uit? Ik blijk namelijk toch altijd minder over te houden.

2. RianneF

RianneF Bekend lid

31 okt 2008
    712
    0
    0
    Alles wordt ook duurder, dus logisch dat je minder overhoudt.
    Heb je internetbankieren? Dan heb je precies een overzicht van wat er in en uit gaat. Handig is dan als je 1 rekening hebt (en/of rekening), dan heb je alles in 1 overzicht.

3. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    Ik heb hier ook problemen mee.
    Dus ik wil graag even meelezen.

4. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    #4 stef, 19 sep 2011
    Laatst bewerkt: 19 sep 2011
    Wij hebben excel bestand waar we een rij in en rij uit hebben
    zodra iets afgeschreven is haal ik het weg! En zo kan ik mooi zien wat er aan vaste lasten afgaat en wanneer :)

Zie mij voorbeeld hoop dat die goed doet!

5. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ik maak ook een lijst en de ene keer hou ik meer over dan de andere keer idd ivm telefoonrekening bijv.
    Yunoo schijnt ook een handige site te zijn.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier 2 lijstjes: 1 met de vaste bedragen, zoals huur, elektra. En een lijstje met variabel. GSM-abo's, benzine, eten.

Voor dat 1e gaat er een vast bedrag naar de gezamelijke rekening. Dat is makkelijk. Voor het 2e schatten we het gemiddelde over een jaar, en rekenen dan terug naar maanden. Dat gaat dan ook elke maand naar de gezamelijke.
    Daarnaast nog een klein potje overig zoals verjaardags-eten, incidentiele aankopen etc, dat staat op een spaarrekening en storten we als we het nodig hebben..
    Op de gezamelijke staat meestal een buffer van zo'n 200 euro, omdat sommige dingen net voor het storten van het salaris eraf worden gehaald. Die buffer is ook handig als het een maand wat duurder is (verjaardag), en komt wel bij in andere maanden..

7. mama van JS

Wij hebben een en/of rekening waar het salaris van mijn man op gestort word. Mijn salaris word op een andere rekening gestort ( dit eerst wegens omstandigheden, nu is het gewoon wel handig )

Een aantal rekeningen hebben we via acceptgiro, en andere gaan automatisch van de en / of rekening af. Dit omdat anders alles tegelijk eraf gaat en dat bij ons niet kan.

De rekening waar mijn geld op gestort word, daar gaat de hypotheek vanaf. Er moet dan wel wat geld van mijn man overgestort worden, ik verdien niet genoeg voor de hypotheek.

Verder pinnen we elke week 60 euro voor boodschappen, wat overblijft is om te sparen, ook voor ons zoontje.

Wij hebben het ( helaas ) niet echt breed en kan soms niet meer bijhouden of rekeningen wel betaald zijn. ( en soms wil ik het niet weten, omdat we toch geen geld hebben ) maar dit moet anders kunnen. Vandaar ook mijn vraag

8. mama van JS

Ik hou er niet zo van om mijn geldzaken op internet te zetten. En ze zeggen er vertrouwelijk mee om te gaan, maar vertrouw dat nooit zo. Maar wel bedankt voor de tip natuurlijk

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Mbt de variabele kosten: we schatten in hoeveel het gaat zijn en dat bedrag proberen we uiteraard ook aan te houden. Ikzet dan achteraf het daadwerkelijke bedrag in het exceldocument. Aan het einde van het jaar zie je dan of het geschatte bedrag overeenkomt met wat er daadwerkelijk is uitgegaan.

10. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ik gebruik het ook niet om die reden ;)

o en ik maak vaak envelopjes hier met wekelijks boodschappengeld en als het er is apart potje voor verjaardagen en onvoorziene zaken.

11. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Wij houden altijd de uitgave's die niet stabiel extra hoog aan.
    Dus voorbeeld benzine is tussen de 100 en 200 euro dan houden wij die 200 aan.
    Zo voorkom je dat je op het eind tekort komt en houd je meestal zelfs wat over.
    Inkomsten houden wij daarin tegen weer laag.
    Bijv. reiskosten zijn hier wisselend omdat ik wisselende uren werk en ook weekend toeslagen zijn wisseld bij ons.

12. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

ALLE inkomens op een rij zetten
    * salaris man
    * salaris vrouw
    * KGB
    * zorgtoeslag
    * huurtoeslag

alle uitgaven op een rij:
    * hypotheek/huur
    * levensverzekering
    * verzekeringen huis (inboedel, aansprakelijkheid,etc)
    * ziekenfonds
    * vakbond
    * gas/water/licht
    * tanken
    * boodschappen
    * telefonie ( zo hoog mogelijk schatten, kom je niet voor verassingen
    * internet
    * overlijdensverzekering

dan dus de inkomsten - de uitgaven doen = wat je overhoud per maand

en dan zie je PRECIES wat erin komt en wat eruit gaat.

in microsoft excel kun je dit prima maken.

de dingen die elke keer variabel zijn en dus niet elke keer even duur zijn ( mobiele telefonie, boodschappen,etc) daarbij pak je het bedrag gewoon erg ruim zodat je 100% zeker weet dat je nooit voor verassingen komt te staan

13. mama van JS

ik ben bast wat aan het rekenen gegaan en zit erover te denken om het helemaal anders te doen.

Om onze en/of rekening echt alleen te gebruiken voor de vaste lasten.
    Als het salaris van mijn man op een andere rekening gestort kan worden, en we zelf steeds een bedrag op de en/of rekening over maken zouden alle rekeningen betaald kunnen worden. Moet dit nog ff goed uitrekenen, we zitten nogal krap.

En verder kunnen we dan kijken naar het bedrag wat we overhouden, en daarmee bekijken wat het beste is om te doen. Per week geven we 60 euro uit aan boodschappen, meer ook niet. Maar ik vind het wel prettig om ook voor de luiers, doekjes en voeding bijvoorbeeld een bedrag per week achteruit te leggen. Dan hoef ik nooit te zoeken van welke rekening ik dat kan betalen. Dan kan ik het wanneer ik het nodig ben, gewoon halen.

En het salaris heb ik al lager ingezet idd ( dit wisselt ook wel eens een klein beetje ) en zal de wisselende lasten idd wat hoger inzetten.

Is er iemand die op deze manier werkt, en is dit prettig?

Groetjes

14. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

ik denk dat 1 rekening gewoon makkelijker is

dan heb je ALLE nkomsten erop gestort,( jullie salaris en alle toeslagen) en gaan er echt ALLE uitgaven af.

wat er overblijft aan geld als alle rekeningen zijn betaald en boodschappen e.d kun je overboeken naar de spaarrekening of uitgeven voor leuke dingen

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :D

Deel Deze Pagina