Even een vraag... Ik las in de laatste WIJ over een moeder die er achteraf achter kwam dat de naam van haar dochtertje (Luna) 'Maan' betekent. Persoonlijk hecht ik veel waarde aan de betekenis van een naam... Daarom hierbij de vraag: Wisten jullie de betekenis van de naam van jullie kindje(s)? Je kunt bij meerdere kindjes ook voor meerdere antwoorden kiezen!
Ik vond het eerlijk gezegd een beetje dom over komen.. iedereen weet toch dat Luna Maan betekent? Maar ik hecht ook veel waarde aan de betekenis.. hebben zelfs bij onze oudste nog getwijfeld of we hem deze naam wel zouden geven omdat we niet echt een duidelijke betekenis konden vinden. Uiteindelijk wel eentje gevonden, maar dat kostte heel wat zoekwerk.
gehehe wij hebben ze daarom niet gekozen..maar vonden de betekenissen ook wel leuk! alyssa - van edele afkomst of edele Ryan - koning vond ze wel leuk bij elkaar horen...
wij hebben de naam niet op betekenis uitgezocht, maar wel gekeken wat het betekende. en het verschilt waar je kijkt. op de ene website betekend faya vurig, en op de andere betekend faya geloof en vertrouwen. zowel het een als het andere vind ik erg mooi!
Las het ook in WIJ...vond het ook een beetje dom... Wij hebben de betekenis van beide namen van beide kinderen vooraf opgezocht. Vind het wel handig om geen naam te nemen met een hele stomme betekenis... De eerste namen van onze kinderen hebben echter geen 'echte' betekenis, de tweede namen wel. @Antares: Geen idee of het klopt, maar bij Alyssa staat ook wel eens "nobel, vriendelijk" als betekenis. (Dat weet ik omdat één van onze dochters min of meer dezelfde naam heeft. )
nobel en vriendelijk idd ook niekekris! er zijn vaak meerdere varianten van een naam en soms is er een eigen betekenis en anders een afgeleid van hoe de naam origineel was.... Vond hem gewoon mooi hihi.
We hebben gewoon namen gekozen die we mooi vinden. Máar, voor het echte beslissen heb ik wel even gecontroleerd of het niet iets raars als maan, bloem, vijand oid betekent. Dan was de naam alsnog voor ons afgevallen.
Ik heb bij het zoeken naar een naam zeker wel gekeken naar de betekenis. Uiteindelijk is het "held" geworden, wat ik erg mooi en toepasselijk vond. Verder betekend het heuvel, en ik heb aardig wat "heuvels" moeten beklimmen om onze held te krijgen!
Zo dacht ik vroeger ook, maar ik ben er vaak achter gekomen dat 'iedereen weet toch dat' heel vaak toch niet opgaat. Maar neemt niet weg dat ik het ook een beetje dom vond overkomen.
Luna=Maan ja als je talen hebt gehad dan weet je dat toch, zal ze waarschijnlijk niet hebben gehad. Ik heb de namen van mijn kinderen inderdaad opgezocht, naam dochter wist ik wel van zoon niet. Een naam met een rare betekennis ik weet niet of ik die had gekozen.
Hoewel bij ons eerste kind de naam wel vast stond (Hayley) heb ik wel gekeken naar de betekenis en met het zoeken, kwam ik bij de betekenis : Van de hooivlakte. Bij het zoeken naar nog meer informatie, kwam ik ook de betekenis van ''Held'' tegen. En dat is ze... vandaar ook mijn laatste stem. Nu proberen we het andersom te doen. We zoeken naar een betekenis en zoeken daar de naam erbij.
De naam stond wel al vast, maar voor de geboorte heb ik wel eens opgezocht wat Ryan betekent (Keltische naam, kleine koning)
Zo voor de handliggend (Luna=maan) gaat idd niet voor iedereen op want IK wist het ook niet meer hoor. Heb zulke, voor mij, onbelangrijke info geen 20 jaar opgeslagen
Wij hebben wel de betekenissen opgezocht maar daar absoluut niet de keuze van af laten hangen.. Hoewel, als de naam 'oorlog' oid had betekent zou ik misschien toch gaan twijfelen. Megan = Parel, dochter van de zee en kind van het licht Skye = Hemel, de natuur en pracht
bij onze oudste Nadine wisten we al dat de naam 'hoop' betekend, vonden we erg mooi, en Emma betekend 'geheel/allesomvattend' of 'groot/geweldig' ook niet gek
Eerst de naam gekozen, en later de betekenis opgezocht. Zijn naam heeft gelukkig geen gekke betekenis, maar erg passend is t ook niet. Ik zou een naam om de betekenis nooit af laten vallen. Het gaat toch om de naam (In combi met je achternaam, klank etc.?) en niet om de betekenis?
Vincent = overwinnaar Silvan = bos, heerser van het woud (ws door iemand bedacht die bos alleen niet leuk genoeg vond). De betekenis maakt me op zich niet uit, maar bij de oudste klopt het precies. De naam was er ook ineens, dus het heeft vast zo moeten zijn. Maar wij zoeken vooral goedpassend bij onze namen en vooral de achternaam. Betekenis is zeker niet doorslaggevend.
Tijdens het zoeken indertijd, ben ik wel 'andersom gaan zoeken' Dus mooie betekenissen en daarna gekeken wel namen er dan uitkwamen met de zoekmachines. Fae Leonora: geloof/vertrouwen/ fee en fakkel/licht voor ons: Vertrouwen op het licht - vind ik érg mooi. En verder is m'n man gek van disney en de efteling )) dus dat het toevallig fee/elfje ook is, is wel grappig vinden we zelf Katelynn Eline : Gezegend, puur, heilige (schoonheid) en fakkel Ik vind de overeenkomst met haar zus hier wel mooi en de verdere betekenis gewoon wel oke. 2e namen zijn overigens beiden vernoemingen en wel mooi dat de betekenis dan ook mooi is.
Eerst de namen gekozen daarna de betekenis. Moet zeggen als de betekenis van een naam echt niet leuk was geweest hadden we wel geswitcht van naam. (dan moet het wle wat ergs zijn geweest)