Sinds een halve week hebben we een hamster. We willen hem graag tam maken, maar dat valt niet mee. Hij schrikt nogal van ons. Hij eet wel een snoepje als je die vast houdt, maar hij klimt niet in je hand. Laat staan dat ie opgepakt wil worden. Hoe lang duurt het ongeveer voor de hamster tam is?
Neem er flink de tijd voor, het gaat best snel. Veelal gewoon je hand in de kooi leggen, niks opdringen. Af en toe een aai in de kooi. Niet direct gaan voor oppakken. En niet van boven of achter benaderen, dat vinden ze eng. Zorg dat hij je kan zien. Jammer dat je hem zo bang hebt gekregen. Heel veel succes.
Dit dus Niet oppakken maar de eerste weken alleen je had in de kooi leggen, voer hierop leggen en het hem zelf laten pakken Ertegen praten en aanwezig zijn als hij wakker is.. succes!
Ik heb ook een aantal hamsters gehad. Het zijn niet echt beestjes die je tam krijgt. Het zijn nachtdieren, overdag slapen ze voornamelijk. Aaien en vast pakken vinden ze over het algemeen niet zo leuk. Een konijn of cavia is hier meer geschikt voor. Hamsters worden vaak niet oud.
Hier waren ze altijd heel snel tam, vooral doorpakken met oppakken, dus niet twijfelen. Daarnaast is het heel veel aandacht geven. Hier springt hij al direct in je hand als je de kooi opent. Verder is wel de ervaring dat mannen tammer worden dan vrouwen.
Klopt. Ze vinden het helemaal niet leuk. tam maken is eigenlijk een beetje zielig. Bij konijnen is oppakken eigenlijk ook helemaal niet leuk. Wij hadden een hamster en daaraan zag ik gelijk dat het stress was als we hem wilden vasthouden et cetera... Dat niet meer gedaan en na een half jaar kwam hij altijd aanrennen als er eten aankwam en kon je hem aaien. Pakte eten uit de handen et cetera.. Maar ik denk dat hij dit alleen deed omdat hij zeker wist dat we hem met rust lieten verder. Hij is voor een Russische Dwerghamster super oud geworden. 2 jaar en 7 maanden.
Dwerghamsters worden vaak makkelijker tam schijnt. Ik heb voornamelijk vrouwtjes gehad en die werden ook gewoon tam. Als ik mijn hand in de kooi deed liepen ze er zelf en dus geheel vrijwillig op. Maar echt knuffelen is lastig, daar zijn ze te klein voor.