Marokkaanse jongensnaam: Adam of Amin?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Wildflower85, 10 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wildflower85

    10 jul 2022
    8
    4
    3
    #1 Wildflower85, 10 jul 2022
    Laatst bewerkt: 10 jul 2022
    Hoi hoi,

    ik ben nieuw hier en ik zoek hulp met het vinden van een Marokkaanse jongensnaam.
    Ik neig zelf naar Adam of Amin.

    wat vinden jullie van deze namen?

    Ik vind het lastig, want de meeste namen vind ik te Arabisch klinken. Adam staat vrij hoog in de namenlijst. Wordt deze naam dan ook veel gegeven aan kinderen met alleen Nederlandse roots?
     
  2. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.937
    113
    Vrouw
    Ilay
    Nikay
     
  3. Septembre

    Septembre Bekend lid

    19 jan 2021
    933
    1.295
    93
    Adam is niet Marokkaans. Dus die zou ik dan kiezen als het in de cultuur een gangbare naam is. Is ook een naam die in de meeste talen goed uit te spreken is. En mooie betekenis natuurlijk.
     
  4. Wildflower85

    10 jul 2022
    8
    4
    3
    Adam is wel degelijk een Marokkaanse naam. Je spreekt het dan wel op de Engelse manier uit (èdèm)
    Blijft lastig, mensen komen met tips, maar dan zijn het vaak Turkse namen. Voor de meeste mensen klinkt het Arabisch, maar dat is het dan niet.
     
  5. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Zelf zou ik dan voor Amin gaan.

    Adam als Èdém uitgesproken lijkt mij weer lastig, hou van namen die zijn zoals ze zijn.
     
  6. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Adam is ook bijbels. Ikzelf zou Adam niet met Marrokaans associëren. Ik vind het wel een mooie naam en in vele talen makkelijk uit te spreken.
     
    Wildflower85 vindt dit leuk.
  7. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Moet het echt een Marokkaanse naam zijn, gezien je aangeeft dat veel namen te Arabisch klinken?
     
  8. Wildflower85

    10 jul 2022
    8
    4
    3
    Amin wordt uitgesproken als Èmin. Maar ik wil voor beide namen wel gewoon voor de Nederlandse uitspraak gaan, ongeacht dat het Marokkaanse gedeelte van de familie eigenwijs zal zijn en Èdèm zal zeggen
     
    maansneeuw en esklessebes vinden dit leuk.
  9. Wildflower85

    10 jul 2022
    8
    4
    3
    Liefste wel, heb namelijk een vriend die daar veel waarde aan hecht ☺️ heb ook aan Noah zitten denken. (De Marokkaanse versie is Nouh, wat ik niks vind) maar Noah is een naam die je echt overal hoort.
     
  10. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    #10 beebje082011, 10 jul 2022
    Laatst bewerkt: 10 jul 2022
    Noah is leuk! Ik hoorde een keer bij een Marokkaans/Nederlands kindje Damin... weet niet of je dat leuk vindt? Is ook goed uit te spreken.
     
    Wildflower85 vindt dit leuk.
  11. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.116
    15.624
    113
    Vrouw
    Amin zou ik kiezen.

    Adil
    Rayan
    Sami
    Ilyas of Ilias
    Lounis
    Yanis
    Omar
    Nassim
    Nour
     
    Wildflower85 en citroenrasp vinden dit leuk.
  12. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.019
    113
    Zou zelf voor Adam gaan. (Al zou dat in ons geval een beetje gek zijn omdat we ook een H.awwa hebben :roflmao:)
    Ik vind zowel Adam als Amin trouwens ook gewoon Arabisch klinken (waar m.i niks mis mee is), maar dat komt vast omdat ik in een Arabisch land woon en deze namen hier ook veel voorkomen.

    Bij ons stond Danyal ook hoog op het lijstje, maar nooit nodig geweest omdat we meisjes hebben. Dat is de Islamitische/Arabische variant van Daniël. Ik weet alleen niet hoe het zit qua schrijwijze en eisen van het Marokkaanse consulaat. Zo moet Amin Marokko officieel ook gespeld worden als Amine.
     
    Wildflower85 vindt dit leuk.
  13. Septembre

    Septembre Bekend lid

    19 jan 2021
    933
    1.295
    93
    Kan goed dat de naam gebruikt wordt in Marokko, maar het is van oorsprong een hebreeuwse naam.
     
  14. Neilia

    Neilia Niet meer actief

  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Amin! Leuk :)

    Ilyas en Rafie/ee vind ik zelf mooi als Arabisch én Nederlands goed klinkend

    Eerste heb ik zelf gebruikt maar dan in de christelijke vorm zeg maar, prachtige klank.
     
    Wildflower85 vindt dit leuk.
  16. Habibati

    Habibati Niet meer actief

    Hier hebben we een jongen die heet Mohammed Amin.
    Hier hebben we op ons lijstje voor moest er ooit een jongen komen Marouane, Yassine en Mehdi.
     
    Wildflower85 en citroenrasp vinden dit leuk.
  17. Nixter

    Nixter Fanatiek lid

    14 jul 2016
    1.593
    1.260
    113
    vlakbij Amsterdam
    Onze zoon heeft een jongetje in de klas, Adam. Ik weet niet zeker of van Marokkaanse komaf is, maar iig Arabisch.
    Ik heb dan ook juist wel een wat Arabische associatie bij die naam.

    Amin vind ik niet zo mooi. Maar dat is puur smaak. Amir vind ik dan mooier.

    Ayoub,Omar en Ilyas zijn ook nog wel namen die voor Nederlanders goed uit te spreken zijn en niet perse heel Arabisch klinken.

    Onze zoon had vorig jaar een Ouael in de klas, supermooie naam, maar voor (de meeste) Nederlanders best lastig denk ik.
     
    Wildflower85 vindt dit leuk.
  18. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Amin dan. Maar als ik een andere naam mag stemmen, Ilyas!
     
    Wildflower85 vindt dit leuk.
  19. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.019
    113
    De naam Adam komt voor in de Quran, dus als moslims zien wij die naam dan als Arabisch.

    Het wordt wel wat anders uitgesproken dan in het Hebreeuws. Dat is ook het lastige van een transliteratie aangezien de schrijfwijze in het Latijnse schrift dan dus hetzelfde is, ondanks andere uitspraak.
     
    Wildflower85 en maansneeuw vinden dit leuk.
  20. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Amine!

    Adam associeer ik met een heel blank en Nederlands iemand. En met een man die 50 wordt ;) Vind het persoonlijk ook niet echt een naam voor een kind, vind m tamelijk ‘zwaar’ namelijk.
    Natuurlijk associeer ik deze naam ook met de bijbel.

    Soufian(e), Emir, Nourdin/ Nourredine en Yassin(e) zijn dacht ik allen arabisch.
    Misschien is dit nog wat voor op je lijst :)
     

Deel Deze Pagina