Marokkaanse munt

Discussie in 'De lounge' gestart door Wup, 3 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Hey meiden,

Ik heb laatst een marokkaans muntplantje gekocht om zelf lekker thee van te maken. Maar nu kan ik niet zo goed vinden hoe en wanneer ik het beste het plantje kan oogsten.

Moet ik gewoon een stuk of wat bladeren er af trekken? Als ik dat doe is straks de hele plant kaal, en dat groeit neem ik aan niet weer terug?

Of kan ik gewoon een stengel eraf knippen, stukje boven de grond ofzo? En dan daar de blaadjes afhalen?

Op internet kan ik er niet veel nuttigs over vinden. Ik heb het plantje gewoon binnen in de vensterbank staan trouwens.

Thnx!

Liefs Wup

2. het enige wat ik kan vinden is dat de muntplant groeit als onkruid (dus erg snel en veel). en dat de blaadjes worden gebruikt om de thee te trekken (6 minuten latem trekken)

als ik in een cafe muntthee bestel krijg ik stengeltjes met blaadjes, en die laat ik er in zitten tot ik de thee op heb.

3. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ja dat doe ik ook altijd, maar ik ben bang dat als ik de blaadjes er gewoon aftrek, dat dan volgende week de plantjes helemaal kaal zijn en dat er niet meer aangroeit. En ik kan dus niet vinden tot hoe laag ik de plantjes er dan af kan knippen zodat hij gewoon verder weer omhoog groeit.

Hij groeit inderdaad best snel, nog eventjes en dan kan ik ze in twee potjes doe'n.

Ik heb dus duidelijk geen groene vingers :)

4. en van 2 potjes maak je 4, en van 4 8, en voor je het weet vraag je je af waar je aan begonnen bent :) en heb je genoeg munt voor lekkere thee.
    ruikt het binnen nou ook lekker naar munt?

5. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Nee dat valt wel mee helaas, maar zodra je het blad aanraakt dan ruiken je vingers er wel gelijk naar. Volgens mij gaat het gebruik ook enorm hard straks..dus laat maar groeien :)

Als we later ooit een huis met tuin hebben gaan ze lekker daarheen...(mocht ik ze dan niet hebben laten verdrogen :oops:)

6. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Gewoon met een schaar een paar stengels afknippen ong 4 cm van de grond.
    Groeit snel weer aan hoor :)

7. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Super! Thnx!

8. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Hmmm krijg meteen zin in een kopje marokkaanse thee... heerlijk!

Vroeger hadden wij marokkaanse buren en ipv naar school gaan ging ik eerst bij hun thee drinken :)

9. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Nu moet ik alleen nog ergens chinese groene thee vandaan halen...maar groene thee met citroen was ook lekker!

10. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    gewoon bij een turkse of marokkaanse winkel thee halen en daar wat takjes met blaadjes in doen, en dit laten trekken

het groeit heel snel weer aan

11. Mandarijn

Mandarijn Bekend lid

3 feb 2007
    760
    0
    16
    als je de munt binnen wilt houden kan je het misschien beter in een grotere bak zetten, dan kan hij doorgroeien
    bij mij staat het in de tuin en het is inmiddels overal door de tuin heen gegroeid, dus het gaat echt heel hard :)

12. sasgirl

sasgirl Actief lid

21 feb 2008
    202
    0
    0
    Utrecht
    Ik heb ook een muntplant op balkon staan en je kan de stengels inderdaad gewoon tot een paar cm boven de grond afknippen. Ze groeien supersnel weer aan. En het grappigste is dat in de winter lijkt alsof de plant dood is maar in de zomer gaat ie gewoon weer groeien! Echt super!

Hoe ik marokkaanse thee maak:
    - Water koken
    - De stengels met muntblaadjes goed wassen en de kleine topjes helemaal bovenaan de stengels verwijderen er schijnen hier wel eens beestjes in te kunnen zitten maar sowieso goed wassen! De onderkant van de stengels kan je eraf snijden.
    - Een beetje chinese thee in een bij voorkeur marokkaanse theepot die rechtstreeks op je gasfornuis kan. Ongeveer een halve afgestreken eetlepel chinese thee. Deze koop je zoals Noura al zei gewoon bij de Marokkaanse of turkse winkel bijv. Special Gunpowder die gebruik ik maar er zijn er heel veel.
    - Een beetje heet water in de theepot en deze even heen en weer schudden om de thee te 'wassen' en het water eruit laten lopen, de thee blijft er gewoon inzitten. Niet iedereen doet dit overigens hoor.
    - Dan suiker in de pot (als iedereen suiker erin wil), ik doe altijd best veel 4 a 5 eetlepels suiker.
    - Vervolgens de theepot vullen met heet water, even doorroeren en rechtstreeks op het vuur zetten of op een vlamverdeler en dan op het fornuis.
    - Wachten tot het kookt en vervolgens de stengels met muntblaadjes in de theepot en nog even laten staan zodat de munt goed kan trekken.

Hmmmm! Ik vind het heerlijk, heb het zo geleerd van mn marokkaanse schoonmoeder. Je krijgt in cafe's inderdaad vaak heet water met muntblaadjes maar ik geef hier persoonlijk de voorkeur aan ben ook dol op mierzoete thee misschien daarom! Maar je kan de suiker natuurlijk weglaten en sowieso aanpassen aan de grootte van de pot!

Drink ze! :D

13. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Zo ga ik het eens proberen! ik ga morgen even naar de marrokaanse winkel hier in de buurt om "echte" thee te halen...Ik krijg er nu al zin in! Ik zal eens kijken of ze daar ook van die theepotten verkopen.

14. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Als je mint bij de thee doet oppassen dat het niet gaat koken hoor!
    Dan heeft het een hele nare bijsmaak.

Deel Deze Pagina