Incidenteel vervoer kleuter: zittingverhoger of niks?

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door tupp, 25 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.772
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoons zitten ons altijd keurig in een autostoel. De oudste in zo'n stoel waarbij gebruik wordt gemaakt van de autogordel, maar hij dus wel hoger zit en een rugleuning heeft met zijbescherming.
    Nu komt het af en toe voor dat hij met mijn (schoon-)ouders meerijdt. Of dat wij zelf een keer een vriendje van hem meenemen. Weten we dit van te voren, dan regelen we iets moet het overzetten van stoelen. Maar ja, soms ontstaan dingen spontaan. Tot nu toe gaat het feest niet door als we niks meer kunnen doen om goede autostoelen te rekenen.

Mijn schoonouders hebben nu een losse zittingverhoger voor dit soort kleine ritjes. Deze hebben ze van mij nog niet 'mogen' gebruiken. Maar nu vraag ik me toch af, of ik nog zo streng moet zijn.
    Wat ook meespeelt; wij hebben een huis gekocht dat een stuk verder van school ligt dan onze huidige woning. We zullen dus in de toekomst vaker onze zoon met de auto brengen & halen. Dan zit je er toch mee dat als hij wil afspreken, dat we een vriendje ook in onze auto moeten vervoeren.

Ik zit er nu aan te denken of het verstandig is om toch een Stoelverhogers aan te schaffen voor dit soort ritjes. Ze kosten niet veel en je kunt zo'n ding gewoon in de auto hebben liggen voor-het-geval-dat. Ze nemen nauwelijks ruimte in beslag. Terugdenkend kan ik ook wel een paar situaties bedenken waarbij een zittingverhoger voor mijn ouders een makkelijke oplossing was geweest.

Ik weet dat hij bij incidenteel vervoer officieel los mag.
    Ik weet ook dat zittingverhogers zonder rugleuning niet worden aangeraden.

Maar na vraag ik me af: wat is nu de veiligste optie voor een kort ritje, als je geen complete autostoel hebt.
    - op de achterbank in de gordel, zonder verhogen
    - met een zittingverhoger + autogordel?
    - of is het beide even (on)veilig?
    En hoe groot is het gevaar? Is dat dusdanig dat het beste advies gewoon is: niet doen?

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ze mogen vanaf 15 kilo op een zittingverhoger, maar ik ben er zelf ook niet weg van. Wij gaan binnenkort toch echt een groep 2 stoel kopen, dat is een stuk veiliger. Maar voor incidenteel vervoer lijkt me een zittingverhoger met gordel beter dan alleen de gordel. De gordel zit dan namelijk beter; niet in de nek. En wat je zegt, je kan zo'n ding gewoon in de kofferbak gooien. Hele hordes mensen vervoeren hun kinderen op die manier, ik voel me vaak een zeikerd dat ik dat liever niet wil :(

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb in de kleuterklas een extra zitverhoger gekocht en die achterin gelegd. Zo had ik altijd een zitje voor een vriendje. Of ik kon dat zitje meegeven als hij met een vriendje meeging in de auto. Zeker in het begin is het anders echt vervelend met de gordel in de nek.

Mijn jongste is niet zo groot, en kiest nog kleinere vriendinnetjes uit. Daar moet ik ook echt de verhoger wel gebruiken. De ouders vinden het dan prima.

Natuurlijk is het veiliger als ze ook een rugleuning hebben, maar dat is gewoon niet zo praktisch. En dit is al wel beter dan helemaal niks..

4. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Tuff,

We hebben het even aan onze deskundige op het gebied van vervoer voorgelegd en zij zegt het volgende:

Een kind van twee jaar mag niet officieel vervoerd worden door zijn ouders of opa en oma zonder geschikte stoel.

Kinderen ouder dan 3 jaar mogen incidenteel zonder stoel op de achterbank, uiteraard wel met gordel.

Vanaf eind 2016 zijn kinderen kleiner dan 125 cm en lichter dan 22 kilo verplicht om in een zittingverhoger met rugleuning te zitten. Als er geen zittingverhoger met rugleuning is, dan gebruik je alleen een zittingverhoger met gordel. Doordat een kind hiermee hoger zit, loopt de gordel beter over de schouder. Als er geen zittingverhoger is, dan alleen de gordel gebruiken. Deze mag niet achter de rug van het kind langs, maar moet over de borst.

Het risico is lastig aan te geven. Natuurlijk, de kans op letsel is aanzienlijk groter als je geen veilige stoel hebt. Of als de gordel niet goed op de juiste hoogte loopt. De kans op een ongeluk is klein, vandaar dat incidenteel vervoer zonder autostoel wel kan (bij kids ouder dan 3 jaar).

Ik hoop dat deze informatie je vraag beantwoordt! Hier staat het ook allemaal op een rijtje: Wetgeving

Groet, Angela
    VeiligheidNL

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier hebben we er ook een verhoger in de kofferbak liggen. Oudste is 6 jaar en 118 cm denk ik. Mee naar opa en oma geef ik meestal haar stoel met rugleuning. Maar als de jongste van bijna 4 ook mee gaat, gaat die in de stoel van de oudste en de oudste op de verhoger.

Deel Deze Pagina