keizersnede, stuitbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Foxter, 17 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Foxter

Foxter Niet meer actief

Hoi allemaal,

Mijn kleine meid ligt nog steeds in volledige stuit, nu moet ik volgende week weer naar de vk, en als er dan geen verandering in zit moeten we naar het ziekenhuis voor een draaipoging. Alleen weet ik niet of ik dat wel wil, en ik vind 35/36 weken ook wel wat vroeg (of is dat niet vroeg?). Ik ben bang dat ze dan weer terug draait, want ik heb erg veel vruchtwater, dus ze heeft behoorlijk veel ruimte daarbinnen.

Zijn er hier meiden die het hebben meegemaakt, heeft het geholpen, ben je daarna gewoon bevallen, en deed het draaien zeer?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groetjes Marijke

2. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Je kunt eventueel ook moxa-therapie proberen. Klinkt een beetje zweverig, het is een onderdeel van de acupunctuur.

Maar ja, baadt t niet, dan schaadt t niet! Het is in ieder geval niet pijnlijk, en dat kan een draaipoging door de gynaecoloog wel zijn, geloof ik.

http://www.stuitlig.nl/behandeling.php

3. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    ik heb bij mijn dochter ook een draaipoging gehad lag in onvilkomen stuit
    helaas wou ze niet draaien
    draaien was een rottig gevoel de gyn wou er ook niet lang mee doorgaan want het was volgens hem niet fijn voor mij en de baby
    heb een week met beurs gevoel gelopen

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

Nog meer ervaringen? :)

5. Lara11

Lara11 Niet meer actief

hoi Marijke,

Hier iemand met ervaring. Vorig jaar heb ik een versie gehad, nadat bleek dat mijn dochtertje in stuit lag. Ik geloof dat ik ongeveer 37 of 38 weken was toen ik de draaipoging kreeg, nadat er een paar keer was gecheckt of ze al uit zichzelf was gedraaid.
    Ik zal eerlijk tegen je zijn...
    Minpunten: het deed pijn en het was naar. Ik wilde mijn kindje uit alle macht 'beschermen' maar moest me totaal ontspannen en toelaten dat er 2 mensen fors aan mijn buik sjorden. Spanning van angst gaat moeilijk samen met ontspanning, dus het was pittig... Eigenlijk vooral emotioneel, maar fysiek was ook geen pretje.
    Pluspunten: na de poging is mijn meisje onmiddellijk ingedaald (waardoor ik ook meer lucht kreeg...) en de bevalling was prachtig. Ik ben binnen 3 uur bevallen en ik heb nauwelijks hoeven persen. Ze kwam met 1 perswee. Dit had ik niet kunnen meemaken als ik voor een ks was gegaan. Ik durfde niet natuurlijk te bevallen bij een stuitligging, dus ben blij dat de ks me bespaard is gebleven.

Doe wat goed voelt, het is jouw lijf en jouw kindje. Als je nog vragen hebt, laat het me gerust weten.

succes
    Amber

6. Foxter

Foxter Niet meer actief

Dankjewel voor de reacties!
    Ik hoop natuurlijk dat ze zelf nog even draait, je weet maar nooit :)

7. Foxter

Foxter Niet meer actief

Hoi allemaal,

Mijn kindje ligt in stuit, als ze volgende week niet omgedraaid is moet ik naar het ziekenhuis voor een draaipoging. Alleen wil ik dat eigenlijk niet, vanwege de vele verhalen die ik erover gelezen heb. Ik wil het wel via accupunctuur proberen.
    Nu is mijn vraag, mag je zelf kiezen of je een draaipoging doet? En als je het niet doet, mag je dan kiezen tussen een stuitbevalling en een keizersnee?
    Als je kiest voor een keizersnee zonder dat je een draaipoging geprobeerd hebt, wordt dat dan wel volledig vergoed?

Alvast bedankt voor de antwoorden :)

Groetjes Marijke

8. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    hier lig ons ventje al bijna 5 weken in stuit en kan niet meer draaien afgelopen nweek in ziekenhuis gelegen omdat hij met 33 weken al wilde komen veder hebben ze met mij nooit over draaipoging gehad wel over stuitbevalling of keizersnede draaipoging had ik toch niet gedaan.
    ze zeggen dus dat de placenta los kan laten als je die aan de voorkant heb liggen vandaar.

9. Foxter

Foxter Niet meer actief

bij mij ligt de placenta boven, maar het lijkt me gewoon nog niks, zo'n draaipoging..
    Ik heb de kleine al gevraagd of ze zich neit gewoon nog even om kan draaien :)

10. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Hoi Marijke,

Ja natuurlijk mag je zelf kiezen. Als je er geen goed gevoel bij hebt moet je het niet doen. Maar als je een goede gynaecoloog hebt - en die had ik tijdens mijn vorige zwangerschap - voert hij een draaipoging met de grootste voorzichtigheid uit en zal hij niets forceren. Wij hebben een draaipoging gedaan maar die is niet gelukt, omdat er simpelweg geen ruimte was om te draaien. Toch heb ik het als positief ervaren omdat de gyn heel goed in de gaten hield hoe het met het kindje ging en met mij. En ik heb nadien geen beurse buik of zo gehad.

Ja, tenzij uit onderzoek blijkt dat er zwaarwegende redenen zijn om niet op de natuurlijke weg te bevallen. Een heel groot kind kan bijvoorbeeld een reden zijn om de voorkeur te geven aan een keizersnede.

Ja, elke bevalling in het ziekenhuis met een medische indicatie wordt volledig vergoed. En een stuitligging is sowieso al een medische indicatie.

Op dit forum zijn al diverse onderwerpen over stuitliggingen, draaipogingen, keizersnedes en stuitbevallingen geopend. Lees de onderstaande onderwerpen maar eens, en zoek daarna nog maar eens verder. Je zult een hoop informatie en ervaringen vinden (onder andere die van mij).

http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... p?t=117136
    http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... p?t=121535
    http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... p?t=121363
    http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... p?t=113604
    http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... p?t=114417
    http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... p?t=115673

Op de site van het NVOG vind je ook heel veel nuttige informatie over deze onderwerpen:
    http://www.nvog-documenten.nl/index.php ... Parent=117

Mijn tip: volg je gevoel bij het maken van een keuze voor wel of geen draaipoging en voor een stuitbevalling of een keizersnede En laat je niet gek maken of sturen door anderen.

Succes met de keuze en sterkte met de laatste loodjes!

P.S. Heb het bericht dat je onder Zwangerschap had geplaatst, hierheen verplaatst en samengevoegd met dit bericht. Heb je alles overzichtelijk in één onderwerp. ;)

Groetjes, Wendy

11. Foxter

Foxter Niet meer actief

Dankjewel Wendy! Ik ga alle linken eens op mn gemakje doorpluizen :)

12. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ja hier ook draaipoging dat ik niets vind en deze kleine man draait niet meer en draaipoging nee dank je dan stuitbevalling als die snel komt en anders keizersnede denk dat die snel komt hoor hij wilde met 33 weken al

13. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

een draaipoging zou mij, als ik dat zo lees, tegen alle gevoel ingaan, ik zou mijn kindje tegen alles willen beschermen en denk echt niet dat ik me dan kan ontspannen, ik vind het echt sterk van degenen die het wel kunnen.

14. Foxter

Foxter Niet meer actief

Daar ben ik dus ook bang voor, het lijkt me emotioneel heeel zwaar, dat gedoe aan je buik...

15. leonieb

leonieb Lid

15 aug 2007
    79
    0
    0
    hoi,

mijn dochter heeft de hele zwangerschap in stuit gelegen. de gyn wilde ook een draaipoging doen maar ik wilde dat niet.
    Ik had het idee dat er een of andere reden voor was dat ze in stuit lag.

Uiteindelijk ben ik met een keizersnee 3 weken te vroeg bevallen, waardoor de gyn geen tijd meer had om mij om te praten.

16. Yentl

Yentl Fanatiek lid

30 aug 2006
    2.445
    0
    0
    Culemborg
    Ik heb bij Vince ook een draaipoging laten doen maar zonder suces.De vk heeft het 5x geprobeerd maar tenslotte gestopt omdat Vince niet gedraaid wilde worden.
    Ik vond het draaien opzich nog te doen mits je je volledig kunt ontspannen dan.Maar net als Marlinde heb ik anderhalve week met een pimpelpaarse beurse buik rond gelopen.Nee als ik nog maals voor de keus zou staan zou ik niet voor een draaipoging kiezen maar direct voor een ks.
    Succes met je keuze.

17. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wij zijn er uit, geen draaipoging, alleen bij de accupuncturist :)
    Bedankt voor alle reacties!

18. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Wij hebben er bij Dana ook voor gekozen om geen draaipoging te doen, mijn gyn was t daar ook mee eens omdat er toch wat risico's aan vast zitten.

goed dat je naar je gevoel luisterd :)

19. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ik heb ook niet laten draaien hoor heb 10 nov keizersnee gehad.

20. spotlight

spotlight Actief lid

18 mrt 2008
    437
    0
    0
    Mijn zoontje lag ook in stuit. Ik ben 11 weken te vroeg bevallen en dus is een draaipoging nooit een optie geweest. Ook hebben ze me in het ziekenhuis nooit voor de keuze gesteld of ik natuurlijk wilde bevallen of via een keizersnee. De natuurlijke bevalling was vanzelfsprekend. Nu wil ik jullie niet bang maken, maar ik wil nooit meer een stuitbevalling! Zijn lichaampje was er al uit en ik kon zien dat zijn hoofdje niet wilde komen. Met 2 man hebben ze aan hem lopen sjorren waardoor hij uiteindelijk een blauwe kaak had.... Waarschijnlijk komt dit doordat mijn bekkenbodem nog niet voorbereid was op een bevalling en deze dus niet soepel genoeg was om zijn hoofdje te laten gaan. Ondanks dit zou ik met een volgende zw schap waarbij ik wel op tijd beval, geen stuit bevalling meer willen!

Deel Deze Pagina