Zoon is 9, zit in groep 6. Als hij wil afspreken is het sinds dit schooljaar alleen maar bij vriendjes. Om de simpele reden dat het andere ouders niet interesseert dat ze alleen maar zitten te gamen, en hier mag het niet. Als het net als afgelopen week alleen maar aan 1 stuk door regent ben ik ook echt wat soepeler, maar deze week wordt het weer beter en dan vind ik een half uurtje voor het eten meer dan genoeg. Hij is zelf echt dol op buiten spelen, maar als iedereen altijd wil gamen kiest hij daar natuurlijk voor, want dat doet hij ook heel graag. Ik wil absoluut niet dat hij 5 dagen per week zit te gamen na school. Hoe gaat dat bij jullie.
Mijn zoon van 9 mag een uur gamen smiddags. Meestal voor het eten. Maar als er een vriendje is dan mag hij ervoor kiezen dat uur eerder “op te gebruiken” samen met het vriendje. Daarna moeten ze dan wat anders gaan doen. Als het echt prutweer is ben ik weleens wat soepeler. Maar hier zitten ze nu in de fase dat iedereen de hele wijk door mag fietsen en dat ze het elkaar allemaal op gaan halen en voetballen. En met zn zessen of achten bij iemand gamen is niet handig. Ik ben er niet altijd blij mee, maar qua game-tijd komt dit wel goed uit
Dit zou ik ook prima vinden, maar ze gaan gewoon niks anders doen. Vriendjes hebben een telefoon bij (die heeft en krijgt onze zoon niet) en blijven gewoon doorgaan op dat ding. Eerder hoorde ik zoon wel zeggen: kom we gaan buitenspelen, maar ze gaan gewoon niet. Vervolgens willen die alleen maar bij hen thuis afspreken omdat daar niet gezeurd wordt dat ze moeten stoppen met gamen.
Hier na schooltijd af en toe een uurtje Fortnite. Ze zitten dan online met een headset op en dat gaat altijd leuk. Maar veel van zijn vrienden zitten net als hem ook op voetbal dus er wordt ook gewoon nog buiten op een veldje gevoetbald enzo. Ik herken je probleem wel hoor! Maar gelukkig zijn de ouders van zijn vrienden wel een beetje zoals ons en worden ze bij allemaal op een gegeven moment buiten geschopt Telefoons hebben ze ook niet mee buiten.
Na 17:00 mogen hier de schermen aan, tot aan het avondeten. Na het avondeten kijken we samen nog iets op tv tot bedtijd. Met vriendjes thuis gaan er geen schermen aan. Gamen kan je in je eigen huis ook wel is mijn opvatting. Als vriendjes laat opgehaald worden mag om 17:00 de tv even aan, geen spelcomputer o.i.d. Er zijn inderdaad een paar vriendjes die dan lopen te zeuren dat hier niks te doen is (grote tuin, speeltoestellen, bos vlakbij, huis vol speelgoed en spellen etc....) maar bij die vriendjes thuis wordt ook alleen maar gegamed. Jammer dan voor hen. Heb hier een jongetje gehad die half liep te huilen dat hij het hier zo verschrikkelijk vond, uiteindelijk zijn ze buiten gaan voetballen en toen zijn moeder hem ophaalde zei hij dat hij het superleuk had gehad en snel weer wilde komen. Absurd eigenlijk. Hij liep alleen maar te zeuren dat hij het hier niet leuk vond...
Hier is het niet zo een issue want bij mooi weer is 90% van de kinderen buiten. Bij slecht weer en alleen maar regen vind ik het niet zo erg maar bij droog weer mag het van mij ook niet. Pas tegen half 5 als het schemerig wordt.
Oef nee gelukkig heeft niemand nog hier een telefoon bij zich op een speelafspraakje. Dat zou ik wel echt vervelend vinden. Met 9 al overal je telefoon bij! We hebben wel van die vriendjes die onbeperkt online mogen gamen thuis, maar gelukkig spreekt hij daar maar afentoe mee af. Want daar is dan vaak iets anders “niet zo leuk” thuis.
Ik vind het lastig omdat ik echt zie gebeuren dat er hier echt bijna niemand meer komt. Hij spreekt zo'n 3-4 keer per week af en eerder was het om en om hier en daar. Maar nu is het standaard na school: "mogen wij afspreken, en dan bij hem".
Hier vragen ze het ook steeds meer.. ze zijn rond de 7 en 8 jaar. Ik probeer het af te houden en te gooien op ga spelen etc. Maar elders mag het vaak wel. Ze hebben nog geen telefoon mee naar elkaar maar willen vaak gamen op de switch.
Heel moeilijk want je wilt niet dat hij veel gamed maar ziet ook dat er daardoor minder vriendjes meer komen spelen. Om welke game(s) gaat het? Die van mij speelden toen veel een spel waar je dus binnen een bepaalde tijd moest uit vinden welke twee spelers de " veraders" waren. Dat vond ik beter dan een schietspel waarbij er " doden" vielen. Misschien toch een middenweg proberen te vinden door b.v 1 woensdagmiddag per maand een game middag bij je thuis te houden. Want heel eerlijk je kind gamed toch wel, bij vriendjes thuis, bij jou in huis krijg je misschien zicht op welke games ze spelen en hoe je daarin kunt sturen
Is dat dan ook vanuit je zoon, dat hij liever daar speelt omdat er gegamed mag worden? Of had hij liever thuis gespeeld? Bij ons op school geldt de ongeschreven regel dat we de ene keer hier en de andere keer elders spelen. Als het de ene ouder niet uitkomt wordt er bij de ander gespeeld en wordt er ook meteen gezegd dat het de volgende keer andersom is. Mijn oudste heeft er ook een handje van om te kiezen voor bij dat ene vriendje thuis waar wel gegamed mag worden maar dan zeg ik ook "vorige keer/keren heb je daar ook al gespeeld, zullen we nu eens bij ons?"
Hier is de regel als er vriendinnen zijn, geen schermen en dat pikken ze tot nu toe prima bij vriendinnen geldt die regel trouwens ook, dat maakt het makkelijker. Ik zou in jouw geval mss de regel ook wat aantrekken naar 1x bij vriendje 1x bij ons.. maar het lijkt me wel lastig met het sociale aspect. succes!
Ik vind het trouwens ook wel uitmaken welke games gespeeld worden. Hier kunnen ze bijvoorbeeld echt heel leuk Minecraften en prachtige dingen bouwen. Of samen Roller coaster tycoon een pretpark bouwen, hele ingewikkelde achtbanen en dan erin rijden. Dat zijn echt wel mooie leerzame games en je bent dan ook zo een uur verder.
Lastig hoor, je wilt natuurlijk als ouder ook niet je principes opzij zetten. Ik in ieder geval niet. Ik denk maar zo: als die vriendjes alleen willen gamen dan gaat het ze om het gamen en niet om het gezellig samenzijn met je zoon. Wij hebben misschien de mazzel dat de ouders van vriendjes er vrijwel hetzelfde in staan: limiet op schermtijd en als het even kan lekker buiten ravotten.
Dat vind ik ook wel lastig. Het zijn echt leuke jongens die graag met mijn zoon afspreken. Maar zij zijn gewend dat ze de hele middag mogen gamen. Vind dat voor jongens van 9/10 jaar ook lastig.
Ja tja hoe zie je het verder? Nu kan je nog wat sturen en is je zoon wellicht nog speels. Over een paar jaar is het middelbare school en het gaat wat gamen betreft niet beter op worden.... Voor nu proberen balans te zoeken. Waarom mogen ze bij jou niet gamen? Dat is toch makkelijker te sturen. En dan xx tijd gamen en daarna naar buiten of knutselen bijvoorbeeld. Je kan wel vasthouden aan je principes maar hij wordt ouder en krijgt toch langzaam andere interesses.
Ik doe dat hier ook zo, ze mogen hier dan eerst gamen, vind ik prima. Daarna moeten ze wat anders kiezen. Bord- en kaartspellen doen het hier onder vrienden ook best goed trouwens! Sommigen kwamen hier van de zomer juist langs om spelletjes te komen doen (ja zelfs wij moesten meedoen) Leeftijd is hier ook 9/10jaar
In de wintermaanden zou ik er niet zo'n moeite mee hebben. Zeker als het gewoon leuke jongens zijn. Hier spelen ze dan in de woonkamer. Dan heb je er ook meer zicht op hoe het gamen verloopt. Zodra het beter weer weer wordt is het ook aantrekkelijker om weer meer naar buiten te gaan.
Ik denk dat je dan niet goed gelezen hebt. Ze mogen hier best gamen, een uur ofzo. En dan daarna wat anders doen. Maar dat anders gebeurd niet. Vriendjes hebben allemaal een telefoon die ze hier mee naar toe nemen. Die kan ik niet afpakken. Dus als zoon voorstelt naar buiten te gaan blijven ze zitten op de bank met de telefoon.