Toestemming UWV opleiding

Discussie in 'De lounge' gestart door xbabyxdx, 16 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Fijn..... ;)

Ik ben met een opleiding bezig om in ieder geval aan werk te kunnen komen. ( Tenminste, dat hoop ik. :D )

Maar hier is het UWV niet blij mee.

Binnenkort kom ik in de WW. ( Alwéér.... leuk hé geen vaste contracten meer pffff ) Maar ik was al bezig met de opleiding. Ik heb het zelfs zo gedaan dat ik 1 dag in het weekend stage loop en 1 dag doordeweeks. Zo kan ik nog steeds een baan voor 4 dagen ernaast zoeken.... bedacht ik mij zo....

Vanmiddag belde het UWV mij op. De dame die ik aan de lijn had vertelde dat ik hier toestemming voor had moeten vragen. Ik legde haar uit dat ik het bij de aanvraag heb aangegeven, en dit pas een paar dagen terug was dat ik de aanvraag ingevuld had.

Nu blijkt het dus als het UWV geen goedkeuring geeft, dat ik moet stoppen met de opleiding. Serieus? Dit is toch meer kans op werk? En anders is het geen uitkering. Maar ja zonder uitkering komt het echt niet goed, gezien ik niet betaald krijg voor mijn aankomende stage.

Zijn er dames die toevallig wel toestemming hebben gekregen? Maak mij nu best wel zorgen er om.
    Hopelijk vind ik gauw werk, want dit is niks hoor..... :( Wil zo graag door met mijn studie.

2. penseel

penseel Niet meer actief

Misschien bij het uwv team dit ook plaatsen.

Snap je wel hoor het klinkt zo krom.

Wat willen ze nu idd! Of verder een betere toekomst met een beter baan garantie of nu stoppen en langer in de ww...

Maar weet wel idd dat het uwv moeilijk kan doen. Ze zijn geen opleiding.s instantie.
    Weet niet hoe oud je bent. misschien je beter officieel weer gaan studeren. met beurs.??

3. Kolovski

Kolovski Niet meer actief

Ik kreeg er geen toestemming voor.

4. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Ik word 30 dus krijg geen studiefinanciering Penceel. Het is idd heel raar dit. Nee ik vraag het niet na bij het uwv webteam want het is geen vraag aan het UWV, maar iets waar ik enorm van baal en het hier uit. En uiteraard hoop ik op goede ervaringen.

Heb het webteam wel een bericht gestuurd over vakantie werk hoe dat dan zit. Dan heb ik in ieder geval een maandje werk. En doen ze hopelijk minder moeilijk zodra ze zien dat ik echt wel wil werken.

Hmmm dat is niet erg hoopvol kolovski

5. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Mijn ww verviel en ik kwam in de bijstand. In ben toen ook een opleiding gaan doen en heb hen daar wel over ingelicht maar wel verteld dat ik niet ga zitten wachten op hun antwoord, hoe zeer ik ook begrijp dat ze druk zijn.
    Ik ben dus gewoon begonnen en ik heb er eigenlijk niets meer over gehoord, behalve een keer een gesprek over hoe lang het nu duurde etc.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    even voor de duidelijkheid... ben je nu al langere tijd bezig met die opleiding? En was dat tijdens je uitkering of niet? Hoe lang loopt je opleiding nog?

Punt bij UWV is natuurlijk wel dat je beschikbaar moet zijn voor passend werk en wanneer jij bezig bent met een opleiding/stage, dan ben je natuurlijk niet beschikbaar.
    Mochten ze echt vervelend blijven doen: is het een optie om dan bij voorbeeld voor minder uren een uitkering aan te vragen... dus voor 3 a 4 dagen? je bent dan beschikbaar voor werk en je kunt je opleiding afronden.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Was je al bezig voor je wist dat je werkloos zou worden? Dan lijkt me niet dat ze daar iets van mogen vinden...
    Als het gaat om beschikbaar zijn voor werk: je doet het nu ook naast je werk, dus je kunt gewoon solliciteren en nieuw werk vinden, lijkt me toch? ;)

Maar de frustratie over UWV is herkenbaar. Zal hier niet schrijven wat ik echt van ze vind, maar alles wat zij willen dat je doet levert totaal geen werk op en wat je van hen niet mag, zou juist wel werk/inkomen opleveren. Kansloze organisatie met werknemers die totaal niet weten waar ze het over hebben en ook maar iets doen... Ik ben er mensen tegengekomen die SPH hadden gestudeerd en in de jeugdzorg hadden gewerkt en mensen die talen hadden gestudeerd en als docent hadden gewerkt, (jaaaaaaa, die kunnen mij VAST vertellen hoe ik succesvol reintegreer ;)).

8. Frubbel

Frubbel Actief lid

28 sep 2013
    435
    159
    43
    Herkenbaar verhaal, als je voor 4 dagen beschikbaar bent om te werken lijkt mij dat je ook voor die 4 dagen een ww mag aanvragen.
    Wat je dan met je andere dagen doet lijkt me niet zo interessant voor het UWV.
    Je kan geen 40 uur ww aanvragen en dan maar 32 uur beschikbaar zijn, maar als de uren met elkaar kloppen zou het moeten kunnen lijkt mij...

Ik heb zelf een tijd in de ziektewet gezeten, heb toen zelf een 2 jarige opleiding betaald (voltijd) om weer aan het werk te komen en vroeg nog voor 8 uur (ipv 32) een uitkering als plaatsvervanger voor een zaterdagbaantje. Ik had verschillende therapeuten achter me staan dat ik echt omscholing nodig had, of anders niet meer aan het werk zou komen in mijn huidige branche...
    Het UWV vond dat ik beter kon stoppen met mijn opleiding, dan kon ik nog wel 6 uur in de week werken en kreeg ik voor nog 28 uur aanvulling voor de komende jaren...
    Uiteindelijk mijn opleiding afgerond en kon daarna gewoon fulltime werken in deze nieuwe branche...
    Als het aan het UWV lag had ik al die tijd gewoon thuis gezeten...

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Erg he, Frubbel? Door het visieloze van het UWV zorgen ze er juist voor dat mensen langer met een uitkering zitten :(
    Heel zorgelijk :(

10. unknowable

unknowable Niet meer actief

Mijn vriend is tijdens zijn ww begonnen met een opleiding. Dit in overleg met UWV. Vanaf september, de maand dat hij begon met de opleiding kreeg hij voor 20 uur ww, in plaats van de 40 uur die hij eerder kreeg. Logisch, hij was toen niet meer beschikbaar voor 40 uur werken.

11. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Mijn man heeft ook moeten stoppen met zijn opleiding :( *poef* weg schoolgeld en boekengeld!

12. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Jij beschrijft hierboven nou net ook mijn frustratie over het UWV. Helaas zit ik nu ook in de WW, en heb geen ene pieppp!! aan hen. Ze hadden zelfs een fout gemaakt wat betreft het uitbetalen van mijn uitkering waardoor ik 2 weken later dan normaal mijn uitkering kreeg.
    Gevolg ff in de shit gezeten qua financiën omdat alle vaste lasten al afgeschreven waren. Ik had ze daar toch ff flink de waarheid gezegd :$

13. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Maar heb je voor 5 dagen uitkering aangevraagd? Misschien is het wel mogelijk om max 3 dagen uitkering aan te vragen, aangezien je voor zoveel uur beschikbaar bent.

Ben wel benieuwd, ik vind het sowieso een rare gang van zaken daar. Ze verzinnen hun eigen regels die vaak niet reeel zijn.

14. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    #14 K0pjeThee, 17 apr 2015
    Laatst bewerkt: 17 apr 2015
    Voor dit soort dingen moet je wel bij de juiste persoon zijn.

Je geeft aan dat je nog geen ww ontvangt maar dat je dit binnenkort nodig zult hebben en dat iemand van het uwv jou gemeld heeft dat je toestemming nodig hebt.

Omdat je nog geen ww ontvangt al je waarschijnlijk nog geen adviseur werk hebben.
    Je zal dan waarschijnlijk iemand gesproken hebben die over de beslissingen gaat, het financiele gedeelte.

Als jij een dag minder beschikbaar bent voor werk omdat je stage loopt, is het logisch dat je deze niet krijgt uitbetaald. Je kan een uitkering krijgen voor het aantal uur dat je beschikbaar bent.
    Bij de aanvraag vul je in voor hoeveel dagen je werkloos bent geworden/ hoeveel uur je bij je laatste werkgever hebt gewerkt en hoeveel uur je nu nog beschikbaar bent. De uren die je nog beschikbaar zal zijn van je laatst gewerkte uren zou je dan als uitkering ontvangen.

Betreft de toestemming welke je wel nodig hebt voor een uitkering;
    Als jij nu al weet dat je ww moet gaan aanvragen, kan je beter nu al via de werkmap een afspraak maken met je adviseur werk. Je kan dan gelijk in je bericht je situatie uitleggen en aangeven dat je per *datum* ww gaat aanvragen en graag toestemming zou willen voor het voortzetten van je opleiding om je kans op de arbeidsmarkt te vergroten. De adviseur werk gaat over deze toestemming.

Deel Deze Pagina