Volgens mij is zo ongeveer iedereen in dit topic het erover eens dat we niet iedereen over 1 kam scheren...
Ik heb als studente wel eens laat op een treinstation gedaan. Er kwam een nogal grote en erg zwarte meneer bij me staan die in het Engels een praatje aanknoopte: Wat ben je nog laat op pad, wat heb je gedaan vandaag, moet je nog ver reizen? Ik werd er doodnerveus van, stond echt de hele tijd tot mijn trein kwam in de startblokken. Hij is nog met me meegelopen naar het perron en heeft me uitgezwaaid toen mijn trein wegreed. Toen realiseerde ik me pas dat hij het waarschijnlijk maar niks vond, zo'n meisje alleen op het station 's avonds laat en zich als beschermheer heeft opgeworpen. Ik zat me een partij te schamen joh! Ik had die man moeten bedanken. 't Was wel een leerzame ervaring. Nu was ik met een onbekende blanke man ook op mijn hoede geweest hoor, in die situatie. Maar ik beken eerlijk dat het duidelijk buitenlandse uiterlijk & taal niet meehielpen.
In het antwoord op mijn vraag zeg je "mannen met radicale denkwijze" maar zo kan iedereen eigen ideeën hebben over wat radicaal is. Dat bedoel ik meer. Overigens denk ik dat een groot deel van dit soort gespuis juist niet uit het geloof zegt te handelen maar gewoon afgedwaalde jongeren zijn die niks met hun geloof doen. Grootste deel van dit soort jongeren bidt bv niet eens.
Ik denk dat jij heel goed weet wat ik bedoel. Mss verwoord ik me in jou ogen niet helemaal correct en zie ik bij "radicaal" iets anders voor me dan jij, maar ik denk dat ik in mijn verdere uitleg heel helder ben en ook duidelijk aangeef dat ik het verschil tussen goede en kwade zin heel goed kan zien. Wel weer jammer dat je in je laatste alinea de boel weer verzacht. Als jongens/mannen zich misdragen in naam van Allah, is duidelijk dat zij handelen vanuit hun (verwrongen) geloof.. Niet meer, niet minder. Maar het mag schijnbaar niet gezegd worden, want dan beledig ik een hele bevolkingsgroep.
Wat jammer toch dat jij het gelijk als goedpraten ziet. Maar mijn man kent wel een paar van dit soort jongens (en spreekt hun dan op hun gedrag aan), en zij zijn helemaal niet praktiserend, en zeggen dit ook niet te zijn dus plegen hun misdaden ook niet in de naam van Allah. Sterker nog als hij hen adviseert aan de hand van teksten uit de koran beginnen ze alleen maar te zuchten. En jij mag dit best vinden/zeggen, maar in veel gevallen is het dus niet zo. Iemand die christen met naam is maar verder niet praktiserend en een winkel overvalt doet dit toch ook niet uit Gods naam?
Dat ben ik met je eens.. Alleen gebeurt het hier in de omgeving vaker dat er geschermd wordt met het geloof als deze gasten zich misdragen. Ik praat dus puur uit eigen ervaring en de ervaring van mijn neefjes en nichtjes die allen in de leeftijd zitten van 18 tot 27 en de afgelopen jaren behoorlijk wat vervelende sitaties meegemaakt hebben.. Of ze hun geloof praktiseren weet ik natuurlijk niet, maar ik hoor wel de woorden die geroepen worden..
Zulk gedrag en geloof praktiseren lijkt mij moeilijk samengaan. Of beter gezegd onmogelijk. Volgens de Islam moet een man die een vrouw van onzedelijk gedrag beschuldigt (en dat gebeurt wanneer je iemand hoer noemt) bestraft worden. Dus deze mensen zijn m.i zeker niet praktiserend maar gewoon behoorlijk de weg kwijt en dan hebben ze vaak ook nog niet zo'n goede opvoeding gehad. Wat mij ook wel opvalt is dat wanneer er bepaalde afkomsten worden vermeld er gelijk vanuit wordt gegaan dat het een moslim betreft. In mijn schoonfamilie zijn daarentegen best wat mensen die geen moslim meer zijn, of dit nooit zijn geweest... En dat zijn ook gewoon noord-Afrikanen. En ook daar staan genoeg kerken, synagoges e.d en atheïsten zijn er zelfs nog veel meer. Maar ik heb soms het idee dat de noord-Afrikanen hier sowieso anders zijn dan de "echte" in het land van herkomst.
Ja maar je weet het niet natuurlijk. Als ik alleen ergens zou zijn zou ik geen enkele man vertrouwen.
Ik denk dat deze groep daders de mislukkelingen zijn van zowel de Westerse maatschappij als rechtgeaarde mensen van hun eigen religie en afkomst. Vergeet niet dat er ontzettend veel Turkse en Marokkaanse zich kapotschamen voor hun falende landgenoten en er stevig van balen ook een negatieve sticker mee te krijgen. Uitschot is het, letterlijk en figuurlijk. Mensen horen nergens thuis dus gaan dan maar openlijk laten zien dat het ze allemaal niets kan schelen. Voetbal hooligans schaar ik ook onder zulk publiek.
Mooi gezegd. Daarnaast denk ik dat zulk gedrag in alle bevolkingsgroepen voorkomt maar dat de journalistiek hierin de grote boosdoener is aangezien ze het benoemen van etnische afkomst niet kunnen laten. Waarom is dat relevant vraag ik mij af? Genoeg geweld onder de rasechte Nederlanders maar hun afkomst wordt toch ook niet vermeld? Sterker nog, wanneer daar niets over staat in een artikel dan krijg je opmerkingen als 'zal wel weer een *vul maar een nationaliteit naar keuze in* zijn. Juist doordat afkomst zo belangrijk wordt gemaakt krijgt men zulke vooroordelen.
Even los van de discussie over Noord Afrikaanse mannen; Tupp ik wil even zeggen dat ik het altijd fijn vindt jouw reacties te lezen. Je verwoord alles altijd zo goed en duidelijk (of ik het nou met je eens ben of niet)
Ik denk dat dit de oorzaak is van hele miscommunicatie tussen mensen.. Ik heb namelijk nergens meegekregen dat deze etterbakken 'uit naam van hun geloof' hebben gehandeld. Of 'uit naam van hun cultuur' Ze hebben dit uit hun eigen naam gedaan, en alleen zij en hun directe omgeving kunnen voor deze misstanden worden aangesproken. Helaas gebeurt dat niet en staat weer de hele West Europa te roepen dat iemand uit pakweg Pakistan openlijk moet veroordelen wat iemand uit Duitsland (waarvan opa uit Marokko komt) mis heeft gedaan. En nog erger, als die Pakistaan het niet zowat wat daken schreeuwt keurt ie de daden blijkbaar goed, en verdedigt ze.. Snappen mensen niet dat dit nooit toe kan leiden tot een normale omgang met elkaar? Ik zou me ook meteen lopen verdedigen als ik aangesproken word voor iets wat een wildvreemde heeft gedaan..
Precies, wat mensen vaak vergeten is dat deze mensen gewoon Duits/Nederlands/... (Europees i.i.g) zijn. Als ze op vakantie naar Marokko gaan worden ze voor buitenlanders aangezien, in het Marokkaans is daar ook een uitdrukking voor, letterlijk vertaald zeggen ze dan dat zo'n persoon 'van buiten' komt. Mijn man is op latere leeftijd naar Nederland gekomen, en ik zie echt een ontzettend groot verschil tussen hem en tussen een 'buitenlander' die hier geboren is. Niet zozeer negatief ofzo. Maar het verschil is er zeker. Als een allochtone sporter namens Nederland z'n beste beentje voor zet is het toch ook een Nederlander, waarop ze trots zijn? En waar ik dus ook van baal is dat er door zoveel mensen het geloof bij wordt gehaald. En als je daar iets over zegt, dan vinden schijnbaar veel mensen helaas dat je ze verdedigt. Wat ik vooral niet snap is dat deze mensen die hooguit moslim met naam zijn en er verder helemaal niets mee doen toch voor praktiserend moslim worden aangezien door een groot deel Nederlanders. Dat merk je wel aan hun reacties, anders zouden ze het geloof er niet bij betrekken. Het is gewoon een feit dat veel van deze jongeren bijna niks met het geloof hebben en ook niet vanuit hun geloof zeggen te handelen/denken. Ik vraag me dan ook af waar sommigen dit op baseren. Ik word ook regelmatig uitgescholden, door autochtone Nederlanders (wat ik zelf ook ben, alleen zien zij me dan vaak voor buitenlander aan) ja, en dat zijn ook absoluut geen lieve dingen die ze roepen! Vaak is het zelfs erg bedreigend. Maar dan haal ik hun overtuiging er ook niet bij hoor. En ook geloof ik niet dat "hele grote groepen" mij als bedreiging beschouwen...
Maar ik ben wel benieuwd waar het dan precies misgaat bij dit soort "jongeren/mannen". Heb jij daar een theorie op? Ik heb namelijk zelf het idee dat het ook een cultuurding is.
Ik denk persoonlijk dat het juist meer komt door het ontbreken van een cultuur. Volgens mij zijn de sommige leden van vervolggeneraties van gastarbeiders een beetje tussen wal en schip gevallen. - (groot)ouders hier gekomen om te werken omdat ze in hun land geen goed bestaan konden opbouwen, deze mensen waren al vaak meer ongeschoold en sociaal lager gesteld. Als je in je eigen land een goed leven hebt ga je immers niet weg. - veel van deze mensen zijn niet geïntegreerd en zijn blijven hangen in de cultuur die zij kenden in hun land toen ze daar weggingen. Ik begreep bijv van een Turkse collega dat haar ouders thuis nu nog steeds leven op een manier zoals hun ouders dat in de jaren 60 in Turkije deden. Ze zijn niet meegegaan in veranderingen, zowel hier als in hun land niet, - volgende generatie valt overal buiten de boot: ze zijn namelijk nergens 'autochtoon', en voelen zich misschien in hun beide landen buitengesloten, - en dan vooral het gebrek aan goede opvoeding thuis, daarmee staat of valt het gedrag Mijn gedachte is overigens vooral gebaseerd op gesprekken met een aantal collega's en kennissen uit Turkije, ken verder niemand uit Noord-Afrika, dus weet niet of het dan anders verloopt
Nou ik denk dus wél dat bepaalde cultuurdingen een rol spelen Amdaa. Bijvoorbeeld wat ik bij Marokkanen zie, ik weet verder ook niet of dat bij Turken ook zo is trouwens. Maar bv. ze hebben er niet zo'n probleem me als hun zoon uitgaat, bij dochters is dat een heel ander verhaal. Idem met het nemen van een vriendje/vriendinnetje. Nergens over kunnen praten met je ouders, veel taboes. Je mag bv niet eens zeggen tegen je vader dat je ongesteld bent, ontzettend bang zijn voor wat anderen van je vinden en dat ze over je zullen roddelen, en dat soort dingen. Daarbij hadden deze mensen vaak grote gezinnen (ik ken een aantal gezinnen met minimaal 8 kinderen en hier is zelfs een gezin met 17 kinderen), wat de moeders niet altijd aankonden en hun zoons daarom maar hele dagen op straat lieten rondhangen. Dit alles heeft dus echt alleen met cultuur te maken en niet geloof, maar juist omdat deze mensen het geloof niet echt kennen/praktiseren (ze zijn vaak ook nog eens analfabeet, de (groot)ouders bedoel ik dan dus) krijg je dat cultuur helaas met geloof wordt verward. En daarbij wat je zegt Amdaa, tussen wal en schip vallen, dat werkt het verder natuurlijk nog meer in de hand. In Marokko worden ze als buitenlander gezien en hier ook.
Wat afschuwelijk wat er gebeurd is in Keulen. Dat er mannen zijn (ongeacht welke afkomst ze hebben) zo met vrouwen omgaan is verschrikkelijk. En dan een burgemeester die een gedragsprotocol voor vrouwen maakt? Bizar... Het lijkt me heel verstandig om voor meer beveiliging te zorgen en camera's te gebruiken. Wat een wereld toch...
Niks aan toe te voegen. Behalve dat, als je jezelf onzeker voelt, je eens moet gaan kijken of er een budoschool practical self defence geeft. Daarmee leer je in 1,5 maand (1 les per week) wat je kunt doen als iemand je lastig valt. Zelfs als je al op de grond ligt en je aanvaller bovenop je zit! (Dat vond ik wel het moeilijkste gedeelte trouwens). Ook een polsklem of wurging leer je uit te komen. Ik heb het gelukkig nog niet nodig gehad, maar ben heel blij dat ik het kan
Hmmm, in het regionale nieuws hier staat dan ook wel de wijk genoemd waar het delict (drugs/geweld etc) gebeurd is en dan zegt men ook; ah ja daar woont het blanke uitschot van de maatschappij. Dus ook als de 'dader' een Nederlander is nivelleer je deze naar een bepaalde sociale status danwel mislukking. Zagen jullie eergister de foto van die Nederlandse TBS'er die weer de fout in ging? Mat in de nek, oorbellen in en tranen op zijn wangen getatoeeerd. Ja, heel eerlijk dan denk ik ook daar heb je weer zo'n loser van onze maatschappij.