Beste verloskundigen, Onlangs is bij mij een te hoge bloeddruk geconstateerd (160/100) Ik heb hier Aldomet (250) voor gekregen en nu was de laatste keer de bloeddruk 142/72. Wel was er een spoortje eiwit gevonden, maar dit scheen niet erg te zijn. Nu doet de gyn nogal panisch over de mogelijke klachten waar ik op moet gaan letten, waaronder teveel vocht vasthouden. Maar hoe weet ik nu wanneer ik teveel vocht vasthoudt? Ik hou wel vocht vast, maar dat lijkt me normaal met dit weer. Heb net ook veel gestaan (koken etc) en lijkt me dat het daardoor ook erger wordt. Mijn kuiten trekken wel wat meer dan normaal, maar ik heb nog geen kenkels ( bij de enkels is het dus wel slanker dan bij de kuiten. Hoe weet ik nu of het teveel is? Ik wordt door het zh nu overalert en heb geen trek om het zh te bellen als het niet nodig is, zit er al elke week en dat is vaak genoeg Ondanks dat de bloeddruk de vorige keer netjes was, denkt de gyn niet dat ik de uitgerekende datum ga halen.
Hoihoi, Op het moment dat je geen enkels meer hebt of je gaat vocht vast houden in je gezicht dan is het toch wel raadzaam om het advies van de gyn op te volgend. Maar ik begrijp je volkomen! Met dit weer is het meer dan normaal dat je vocht vasthoud en helemaal als je ook nog eens te veel gedaan hebt. Neem dan wel evende tijd om met je voeten omhoog te gaan zitten. Word je de volgende dag wakker en is het vocht niet afgenomen, neem dan contact op met de gyn. Imke
Immie dank je wel voor je antwoord! Het vocht is 's ochtends wel afgenomen, maar niet helemaal weg, maar dat hoeft op zich niet toch? Het is gewoon moeilijk om onderscheid te maken tussen normale zwangerschapsklachten en bloeddruk klachten. Heb nu al een dag of twee hoofdpijn welke soms ook wel weer wegtrekt, maar komt dat door de bloeddruk of door het feit dat ik al 2 nachten slecht slaap en het zo warm is? Is het verstandig om dit toch even aan te kijken of kan ik als het morgen nog zo is beter toch even het zh bellen?
Hoihoi, Het warme weer speelt absoluut een rol! Maar nu het koeler is moeten de klachten wel verminderd zijn en de hoofdpijn over. Is dit niet zo dan zou ik toch voor de zekerheid even contact opnemen! Imke