Goedenavond, 1,5 jaar geleden ben ik bevallen van m'n dochter. Hierbij heb ik een subtotaal ruptuur opgelopen. Ook ben ik waarschijnlijk "te nauw" gehecht werd mij door de gynaecoloog een halfjaar later verteld,toen ik er heen ging voor een uitstrijkje en door klachten van vrijen te noemen. Maar nou wil ik heel graag een 2de kindje alleen ik ben echt ten eerste ontzettend bang voor weer een bevalling (denk toch een trauma opgelopen), maar ten 2de vooral bang dat ik totaal ga scheuren. En aan een stoma kom en noem maar op. Kunt u hier antwoord op geven, wat ik hier mee moet? Dit weerhoud mij wel erg in het voor een 2de kindje gaan en wordt hier erg bang, onzeker en verdrietig van. Groetjes, PandaBeertje
Hoi Pandabeertje, je hebt inderdaad een vervelende complicatie opgelopen bij je bevalling, want het kan inderdaad mentaal in de weg zitten een volgende zwangerschap/bevalling en je kunt er letterlijk ook veel last van hebben zoals jij al beschrijft. Er zijn heel veel studies gedaan naar (sub)totaalrupturen en artsen zijn er altijd alert op. Ik hoor eigenlijk nooit dat een vrouw minder nauw is gemaakt als er nog kinderwens is en de gemeenschap gaat nog. Dan wordt er toch vaak afgewacht en gekeken of ze bij een tweede bevalling beter kunnen hechten. Ik denk dat het heel verstandig is dat je eens op gesprek gaat bij een gynaecoloog. Dit kan via de huisarts geregeld worden. De gyn kan je dan precies vertellen waar op gelet wordt bij een tweede bevalling en wat de opties zijn. Het is heel goed je angsten en je vragen al van tevoren geuit en gesteld te hebben, hopelijk geeft dit je meer vertrouwen om voor een tweede kindje te gaan. Ik weet uit ervaring dat er een hoop vrouwen na een (sub)totaal ruptuur toch gewoon goed kunnen bevallen en lang niet altijd met weer een (sub)totaal ruptuur. Garanties krijg je nooit, maar ik denk dat je met de juist info genoeg vertrouwen kunt krijgen het toch weer te proberen. Groetjes Brigitte
Hartstikke bedankt voor je reactie Brigitte! Ik ben ene half jaar na de bevalling van m'n dochter voor een uitstrijkje geweest bij de gynaecoloog. Die vertelde me dat ik iets te ver gehecht ben wat dus pijn bij vrijen kan veroorzaken. Mocht ik last houden dan zouden ze me opnieuw inklappen en dat dan horizontaal gaan hechten, maar dat zie ik niet zo zitten. Het is niet alleen bij mn litteken, maar ook inwendig wat klachten geeft. En m'n bekkenbodemspieren zijn niet goed onder controle. Veel zeggen ook dat litteken ongevoelig/dood is* maar i k heb er veel last van als ik er aan kom. Is dat ook normaal? Ps. 25 maart heb ik een afspraak bij d'r Huisarts om dit te bespreken.
Hoi Pandabeertje, het littekenweefsel zelf heeft inderdaad niet veel/geen gevoel, maar het trekt, doordat het zo stug is, wel aan het goede omringende weefsel en dat doet juist zo'n zeer! Goed dat je het met je huisarts gaat bespreken. Veel wijsheid en succes! Groetjes Brigitte