Hallo, Ik heb gisteren een massage gehad, waar de meeste nadruk lag op mijn onderrug. De masseuge voelde daar de meeste blokkade. Het voelde vreemd en tintelde helemaal. Ik las later op Internet dat massage van de ondertug tijdens het eerste trimester wordt afgeraden. Dat wist ik helaas niet. Ik ben nu 4.5 week zwanger. Hoe schadelijk is dit en moet ik hiervoor contact opnemen met mijn verloskundige? Alvast bedankt.
Hoi Emmi15, je verloskundige zal er ook niets aan kunnen doen, dus bellen heeft geen zin in de zin van behandeling of controle oid. Je kunt natuurlijk wel even je ei kwijt. Ik zou toch proberen me niet teveel zorgen te maken. Er wordt uit uiterste voorzichtigheid gezegd dat zo'n massage (die de organen in je kleine bekken kan beïnvloeden) beter niet gedaan kan worden. Het gros van de zwangerschappen zal er geen last van hebben, maar omdat je er nooit echt onderzoek naar kan doen (er is geen zwangere die zich ervoor zal aanbieden) wordt altijd uitgegaan van het veiligste. Dus ga er maar vanuit dat het zo vroeg in de zwangerschap geen kwaad heeft gedaan. Maar spannend blijft het verder toch wel. Gefeliciteerd in ieder geval met je zwangerschap! Groetjes Brigitte