Hallo Brigitte, Evelien of Gea, Ik ben Bamy, 25 jaar oud en sinds december bezig met zelfinseminatie samen met mijn vriend om zwanger te worden. Ik heb focale vulvitis en kan daarom alleen zwanger worden dmv zelfinseminatie. Helaas is het ons nog niet gelukt om zwanger te worden en begin ik een beetje te twijfelen aan de aanpak. Ik lees op meerdere forums wat tegenstrijdigheden over het opvangen van sperma en het hierna inbrengen bij de vrouw. De helft zegt dat je het sperma moet laten vervloeien op kamertemperatuur, maar de andere helft geeft aan dat je het ook meteen in kan brengen in de vagina. Wij hebben voornamelijk het laatste gedaan met een steriel potje en steriele spuitjes. Wat is volgens jullie de beste manier voor zelfinseminatie? Ik hoop dat jullie mij en misschien ook anderen hiermee kunnen helpen. Groetjes Bamy
Hoi Bamy, Ik kan me voorstellen dat je direct inbrengen van het sperma na ejaculatie prima is. Het gebeurt natuurlijk ook bij een normale geslachtsgemeenschap. Dit staat op Wikipedia: Ejaculaat is aanvankelijk een dikke substantie. Door een eiwitsplitsend enzym uit de prostaat vervloeit het bij kamertemperatuur al na zo'n 10 tot 30 minuten. Hetzelfde geldt als het in de vagina terechtkomt. Met het ontbonden zaadvocht vloeit ook het grootste deel van de spermacellen zeer snel weer weg. Als je dan leest dat het grootste gedeelte van het perma wegvloeit, weet ik niet of de kwaliteit hetzelfde blijft. Ik vind het een goede vraag voor een seksuologe, gynaecoloog of de huisarts. Maar naar wat ik kan bedenken is het prima zoals jullie het doen. Je zou het natuurlijk eens anders kunnen proberen: de ene dag direct inbrengen, de andere dag na 10-30 minuten. (Wel even elke dag dus rond je eisprong voor optimaal resultaat) Groetjes Brigitte
Bedankt voor je antwoord Brigitte! Is elke dag insemineren in orde voor de kwaliteit van de sperma? Mijn vruchtbare periode is net voorbij dus ik zal het volgende maand op deze manier proberen. Groetjes Britt