Fluconazol

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door sjorsje, 12 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Ik heb vorige week een vaginale schimmelinfectie gehad. Een nogal hardnekkige, want ik kreeg eerst een pil die ik in moest brengen. Deze hielp niet en toen kreeg ik fluconazol. Die moest ik gewoon inslikken. Dat hielp ook niet voldoende en nu heb ik zalf die ik nog een aantal dagen moet gebruiken.

Vorig jaar heb ik ook een infectie gehad en toen was het na de eerste pil over. En toen bleek ik ook zwanger te zijn.

Nu komt het probleem: met die fluconazol mocht je niet zwanger zijn of borstvoeding geven. En je raadt het misschien al, m'n test zei vanmiddag zwanger.

Weet iemand de gevolgen van dit medicijn voor een zwangerschap?

De huisarts heb ik al gebeld, maar die belt morgen pas terug. En ik zit eigenlijk nogal in de rats nu.

Edit mod: verplaatst naar zwangerschap

2. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

heb via google gezocht maar er is niks over bekend

3. Nannie

Nannie Fanatiek lid

22 nov 2006
    2.706
    0
    0
    Ik heb geen idee wat voor gevolgen het kan hebben maar ik mocht absoluut geen flucanozol hebben toen ik 5 wk geleden schimmelinfectie had.
    Ik heb toen ook de vaginale gekregen (normaal krijg je drie) maar heb nu 1 grote gehad met driedubbele dosis.

Succes en gefeliciteerd ;)

4. Niet meer actief

ik heb het hier even voor je opgezocht:

fluconazol:

. Kan ik dit middel gebruiken als ik zwanger ben, wil worden of borstvoeding geef?

Zwangerschap
    Gebruik dit middel NIET tijdens de zwangerschap. Over het gebruik van dit middel tijdens de zwangerschap is nog te weinig bekend. Meld het aan uw arts en apotheker zodra u zwanger bent of dit binnenkort wilt worden. Zo mogelijk kunt u (tijdelijk) overstappen op een ander middel.

Borstvoeding
    Wilt u borstvoeding geven, overleg dan met uw arts of apotheker. Dit middel komt in de moedermelk. Het kan dan bijwerkingen bij het kind geven. Mogelijk kan de arts u (tijdelijk) een ander middel voorschrijven, dat u wel veilig kunt gebruiken.

Gebruikt u dit middel eenmalig? Neem het dan 's avonds in. U kunt ervan uitgaan dat als u het middel 's avonds heeft ingenomen, het grootste deel 's ochtends weer uit de moedermelk is verdwenen. Als uw baby 's nachts nog een voeding krijgt, kunt u deze voeding vervangen door een fles.

5. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Als het goed is belt de huisarts over een half uur. Hopelijk valt het mee.

6. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Nou het is niet meegevallen. Ik moet een abortus laten doen. Het risico op aangeboren afwijkingen is te groot om verder te gaan met de zwangerschap.

7. ProudMum

sjee dat meen je niet! en dat werd je aan de telefoon verteld?

8. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Ja dat zei ze inderdaad aan de telefoon. Vanmiddag moet ik op spreekuur komen en dan vertelt ze hoe het een en ander in z'n werk zal gaan.

9. ProudMum

pff dat is niet niks meid. heel veel sterkte vanmiddag, je gaat toch niet alleen he?

10. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Nou ja alleen, ik neem m'n dochtertje mee. M'n man kon niet weg van z'n werk.

11. ProudMum

iig heel veel sterkte, en als je je ei kwijt wilt mag jeme een pb sturen hoor

12. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Dank je.

13. Bri

Bri Niet meer actief

jeeeeeeeee wat naar! wel gek: als ze zeggen dat er 'te weinig bekend is' (bijsluiter), hoe kan die arts dan zeggen dat de kans te groot is op problemen? kunnen ze niet eerst kijken hoe het zich ontwikkeld? of misschien wil je dat zelf helemaal niet hoor...
    wat ontzettend kl*te voor je! sterkte meis...

14. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Jeetje zeg hopelijk kan je straks nog wat meer duidelijkheid krijgen.
    Wellicht ook goed om even een second opinion aan te vragen bij een gynacoloog of andere huisarts voor je iets doet wat later misschien niet nodig bleek te zijn.
    In ieder geval heel veel sterkte en succes.

15. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Ik heb inmiddels contact gehad met zowel de apotheek als het bedrijf dat het hier in Nederland fabriceert.

Beiden zeggen dat het niet duidelijk is wat de effecten zijn bij zwangerschap. Wel duidelijk is dat de meesten kinderen met afwijkingen geboren worden als de moeders 3 maanden of langer het medicijn gebruikt hebben en dan nog in hoge dosering.

Die mevrouw van de fabrikant vroeg me wel als ik besluit om door te gaan met de zwangerschap om dan contact met haar op te nemen. Voor onderzoek.

Nog even het gesprek met de huisarts afwachten. Als zij echt met gevallen kan aantonen dat het inderdaad schadelijk is voor de baby, dan laat ik het alsnog weghalen. Maar zoals het er nu voor staat wacht ik het gewoon af. Mocht het bij de 20 weken alsnog mis zijn gegaan kan ik het altijd nog weg laten halen.

16. Niet meer actief

Oh meid, wat vreselijk zeg... veel sterkte ermee, ik hoop voor je dat het toch goed gaat komen met je kindje!

17. memke

memke Actief lid

15 jun 2007
    217
    0
    0
    Friesland
    Hey sjorsje.... Wat zit jij in een vervelende situatie zeg!
    Ik hoop dat het allemaal mee valt voor jullie en dat jullie een gezond kindje krijgen...
    Sterkte ermee, en hou ons op de hoogt..

18. ProudMum

hoelaat heb je het gesprek meid?

19. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Ik ben net terug van de huisarts.

Mijn man en ik hebben besloten om het af te wachten. Krijg ik alsnog spontaan een miskraam dat is het zo en anders hoop ik gewoon op een gezond kindje.

De huisarts zei wel dat de kans groot is dat het een gewoon, normaal kindje gaat worden. Maar dat hun het risico niet willen lopen om te adviseren om door te gaan met de zwangerschap voor het geval er toch afwijkingen zijn. Ze raadt het wel af om te aborteren bij de 20 weken, omdat je dan toch een volledige bevalling hebt. Ik kan me ook wel voorstellen dat dat niet plezierig is.

Ik heb ook al contact gehad met het bedrijf die de medicijnen op de markt brengt. En zij willen de zwangerschap volgen ivm onderzoek.

Dus nu maar hopen dat het allemaal goed gaat komen.

20. ProudMum

Sjorsje, ik heb niet in dezelfde situatie gezeten maar voor mijn gevoel had ik dezelfde keus gemaakt.

Hoe gaat dat bedrijf je volgens? mee met afspraken of willen ze inzicht in je dossier?

Deel Deze Pagina