Massale herkeuring ontvangers Wajong - AD.nl Alle mensen met de jonggehandicapten-uitkering (Wajong) moeten zich de komende jaren laten herkeuren. Wie kan werken, krijgt een bijstandsuitkering in plaats van Wajong en moet door de gemeente aan een baan worden geholpen. Dat meldt de Volkskrant vrijdag. Het gaat om 230.000 mensen die als jongere meer of minder gehandicapt zijn. Volgens het kabinet kunnen slechts zo'n 40.000 van hen hun uitkering houden omdat ze volledig duurzaam gehandicapt zijn. Staatssecretaris Jetta Klijnsma (PvdA) van Sociale Zaken kondigt dit aan in een brief aan de Tweede Kamer over de Participatiewet. Deze voegt in 2015 de bijstand, sociale werkplaatsen en de uitkering voor jonggehandicapten samen. Een aantal van de alsnog goedgekeurde Wajongers zal na de overgang naar de bijstand minder inkomen krijgen. ----------------------- Weet iemand hoe het zit als je al werkt en deels Wajong krijgt hoe het dan verloopt? Dit is mij niet helemaal duidelijk. Ze hebben het voornamelijk over de Wajongers die volledig arbeidsongeschikt zijn. Ik ben zo gestressed door dit nieuws
Alleen volledig duurzaam arbeidsongeschikt blijven in de Wajong en de rest wordt overgenomen door de gemeente en krijgen daarbij ook te maken met een inkomingstoets van partner. In jou geval zal dus de wajong stoppen.... Even nog een toevoeging het zal nog goedgekeurd moeten worden in de tweede kamer het is dus nog niet zeker.... Wel grote kans dat het doorgaat maar ook ik hou hoop...
Ik vind dit zo kut... ik heb ook niet om mijn beperking gevraagd Ik heb echt het gevoel dat ik nu nog meer gestraft word.
Er zullen hiermee mensen gedupeerd worden die wel degeljk gerechtigd zijn WAJONG te ontvangen, maar eigenlijk ben ik hier wel voorstander van, want er zijn er genoeg die wel kunnen werken. Ik ken er in mijn directe omgeving ook een paar. Die hebben een royaler inkomen dan wij hebben momenteel, terwijl ze wel degelijk in staat zijn te werken en daar kan ik heeeeeel boos om worden.
Ik ken het gevoel, ik heb een trilharen ziekte wat het nichtje is van Taaislijmziekte ( cystische fibrose (CF). Mijn variant is zeer zeldzaam en wordt niet erkend door het UWV dus ook ik voel mij hier rot onder..
Het is inderdaad heel erg zuur, maar in deze tijden moet er toch een aantal zaken veranderen, dat heel veel gedupeerd gaan worden is heel verdrietig, Maar er zijn ook heel veel die wel degelijk kunnen werken, en het wel lekker vinden zo, Ik ben ook chronisch ziek maar krijg daar ook geen vergoeding voor, ik kan ook maar beperkt werken, krijg ook geen toevoeging. Op zich heel vervelend maar ik vind de herkeuring op zich wel goed. het is een beetje dubbel, snap ook heel goed voor de mensen die het nu ontvangen en straks niet meer dat het erg zuur is.
dubbel ... ik snap dat de Wajong er is, aan de andere kant, als er ook een partner is met een inkomen dan vind ik ook wel terecht dat er een herkeuring komt en gekort wordt dan.
Ene kant is dat heel fijn maar de andere kant is, waar vind je die banen, er zijn nu al zoveel werkelozen dus om iets te vinden na jaren wajong lijkt me wel heel moeilijk, ik verwacht nl van de gemeente nou niet mega veel hulp voor deze groep mensen.
mee eens dat vind ik dus ook, ik haalde mezelf als voorbeeld aan omdat ik dus door chronische ziekte ook niet fultime kan werken, en dat niet vergoed krijg, waarom een ander dan wel die deels kan werken, zuur maar heel veel mensen hebben dat, dus ik snap het heel goed, kan me wel inleven in de mensen die het betreft dat het zuur is,
Daar heb ik het ook niet over ! Die zal je er vast wel bijhebben inderdaad. Maar velen worden keihard gepakt met deze maatregel.
Ik denk er ook zo over. Bij de invoering van een nieuwe regel worden er altijd mensen gedupeerd, die ontzien zouden moeten worden, maar de "rotte appels"worden er zo ook wel uit gehaald. Pas nog een cliënt die last had van paniekaanvallen. De laatste aanval was inmiddels zes jaar geleden, maar ze was volledig afgekeurd. Ze hadden net een huis gekocht. Hij had net weer een tijdelijke baan, maar de hypotheek kon verstrekt worden op haar stabiele uitkering. Sorry, maar dan stel ik mezelf toch de vraag: Hoe is het mogelijk dat iemand nooit opnieuw gekeurd wordt?! Paniekaanvallen hoef je toch niet voor de rest van je leven te hebben? Toen ik aan haar vroeg wat ze er zelf van vond, gaf ze aan dat ze het wel best vond. Ze had altijd al graag fulltime moeder willen worden. Nu had ze geen oppas nodig, hoefde geen werk te doen wat ze niet leuk vond en werd gewoon (fulltime) doorbetaald. Nu zou ze ook nog een koophuis "krijgen", terwijl dat anders onbereikbaar was geweest.
Dat is ook zeker zo. Ik werk parttime en krijg aanvulling en ik ben blij dat ik toch wat kan doen, maar dit is heel erg zuur als dit doorgaat... voor mij, en voor vele anderen die volledig afhankelijk zijn.
maar wees eens eerlijk zie dat je een dochter hebt, zou je fulltime werken als je de ziekte niet had, meesten met kinderen nl niet, waarom zou het dan zuur zijn dat je de aanvulling mist, een ander heeft dat toch ook niet. ik weet nl velen die dat niet zullen doen, maar door de wajong toch een flink inkomen hebben, en geven ook eerlijk toe dat het lekker makkelijk is. voorbeeld is al geschets hier boven. waarom zou jij een aanvulling krijgen, en ik bv als chronisch zieke niet, (niet erkent door uwv) terwijl ik toch ook echt niet fulltime kan werken, jammer voor jouw maar ik vind het wel terecht,
Voor de rotte appels zeg ik, geweldig dat dit er komt! Maar voor mensen die het gewoon echt nodig hebben vind ik dit gewoon verdrietig
Lekker is dat terwijl partner en ik ons uit de naad werken om dit huis te kunnen onderhouden, kunnen sommige mensen lekker gaan zitten en het handje op houden!( de rotte appels dan he!) Maar wat betekend dit dan? Dat sommige mensen geen wajong meer krijgen? Maar als jij het echt nodig hebt ts dan hoef je je toch niet druk te maken want dan geld dit toch niet voor jou dan?
Dit geldt wel alleen voor de '' nieuwe '' wajongers. Als het goed is hebben de mensen met een oude Wajong recht tot hun 65e levensjaar hierop. Maar wat ik hoop, is dat ze dan ook GOED onderzoek doen en hier juiste beslissing in maken. Ja, er zijn mensen die ook deels kunnen werken (en dus door de bijstand aangevuld kunnen worden) en echt niet iedereen die helemaal volledig thuis zit, kunnen geen 2 / 3 dagen werken. Maar er zijn ook mensen die inderdaad door hun beperking niet kunnen werken en het is onmogelijk dat je deze mensen uit hun Wajong uitkering haalt of hun inkomen omlaag trekt. Ligt het aan mij.. maar waar zijn we mee bezig? TBS klinieken sluiten, ouderenzorg bezuinigen, mensen met een beperking pakken? Laat ik het zo zeggen... ik ken nog genoeg dingen waar WEL op bezuinigd mag worden. bijvoorbeeld de hoge inkomens van directeuren ( let wel; de directeur van unicef met een verdienste van bijna 4 ton!! en ga zo maar door) / politicussen en nog een tal van andere dingen.
Mee eens kiekeboe, daar kan ook heel veel geld vandaan gehaald worden, net als bij de politiek zelf, helemaal mee eens.