Massale herkeuring Wajong

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door MamavanEL, 28 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Nou als je niet ziek bent ook niet hoor meid.
    Ik ben gewoon gezond en vind ook geen baan ;) Terwijl ik graag wil werken! Ook wij moeten toch echt op 1 inkomen leven want het UWV zegt ook 'zoek het maar uit MamaPeetje want je vent verdient al een inkomen''. Leuk als je op anderhalf salaris een hypotheek hebt afgesloten en al je rekeningen lopen gewoon door. Waarom zou het voor een zieke dan erger zijn dan voor mij?

2. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Maar in dit specifieke stukje lees ik argumentie om niet herkeurd te worden:
    - waar verdien ik genoeg
    - ik ben kostwinnaar
    - nauwelijks werkervaring
    - geen diploma's

Dat is toch geen reden om een wajang uitkering te ontvangen?
    Hier lopen zoveel mensen tegen aan die geen wajong uitkering ontvangen!

3. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    100% eens!

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    nee schijnbaar dringt het moeilijk door tot sommigen wat de impact van "ziek" zijn is.
    Maar goed ik ben blij dat er zoveel mensen zijn die dit niet begrijpen, betekend alleen maar dat ze dit niet van dichtbij mee maken.

5. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Maar wanneer verdient een partner lekker?
    Mijn man verdient gewoon modaal, iets waardoor hij juist met alles de l*l is en we minder overhouden dan wanneer hij minder zou verdienen waarschijnlijk. Je partner hoeft niet veel te verdienen om geen aanvullende bijstand meer te krijgen hoor. Ik denk dat mensen zich daar echt op verkijken.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Dat is ook niet leuk maar je hebt de KANS om een baan te vinden.
    Die KANS heb ik en velen met mij niet meer.

7. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Als je echt, maar dan ook echt bijna niets kan, dan zul je in de volledige Wajong blijven. Dan werk je waarschijnlijk in dagbesteding en woon je in een instelling waar je veel ondersteuning ontvangt. Kans is klein dat je dan thuis woont.

Maar wordt de insteek van de overheid om mensen uit de Wajong te krijgen en dus in de bijstand, kom je daar al zeer snel terecht. Er is altijd wel iets te bedenken wat je bijvoorbeeld 8 uur per week kunt doen. 4 dagen per week 2 uur per dag. Stel voor, een aan autisme verwante stoornis met een licht verstandelijke beperking. Die kan toch best wat uurtjes (8 uur per week) post bezorgen? PATS, 65 tot 80% en die persoon zit in de veel minder veilige omgeving van de Gemeente/bijstand. Krijgt daar minder ondersteuning en begeleiding en komt helemaal nooit meer boven een inkomen van 800 Euro uit. De bijstand zit al behoorlijk vol hoor, dus op wie zal de Gemeente gaan inzetten. De kansrijke bijstandspersonen zullen nog wel bemiddeld worden naar werk en dus ondersteuning krijgen. Maar niet die persoon die 65 - 80% arbeidsongeschikt is verklaard. Die ongeschiktheid blijft wel staan, ook ben je uit de Wajong.

8. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Ja, ik denk dat het zo in elkaar zit ... ;)

9. MamaPeetje

Daarom heb ik het ook tussen haakjes staan ;)
    Omdat dit al heel snel gezegd wordt terwijl je er met een gezin amper een droog brood van kan vreten ;)

10. MamaPeetje

Er wordt een hele ingewikkelde materie van gemaakt maar de basis blijft eenvoudig. Wie eist bewijst. Wie er dus gebruik van wil maken (Wajong) dient te bewijzen dat hij/zij ziek is. Kan je dat niet, jammer joh!

11. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Maar ik neem aan dat er nog wel subsidies of toeslagen zijn?
    Dat er op die uitkering gekort wordt, geloof ik, maar nederland zal nederland wel niet zijn, als er via de andere kant weer gecompenseerd wordt.

Het is allemaal zo'n eenzijdige informatie, waar je als leek totaal geen inzicht in hebt.

Ik neem aan, dat er meer subsidies en toeslagen deze kant op gaan dan naar de "gezonde" en werkende mensen.

12. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Klopt, maar blijkbaar mag ik daar niet over zeiken.

Had je smiley erachter niet gezien... :)

13. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    De reden waarom ik in de wajong zit is ook de reden waarom ik geen werkervaring heb en geen diploma´s.
    Ik ben niet bang voor de herkeuring. En ik zou dolgelukkig zijn als ik een baan zou vinden. Maar meer dan 24 uur zal het niet gaan worden. Dat is inderdaad de belastbaarheid die ze hebben ´berekent´ voor mij . Ik heb wel 38/40 uren per week gedraaid bij het callcenter waar ik gewerkt heb. Ik kan namelijk geen nee zeggen en ga altijd mijn grenzen voorbij. Ik ben toen overspannen en met een depressie de ziektewet in gegaan. Daar zou ik dan wel weer bang voor zijn.

14. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Ben het volkomen met je eens.
    Hoeveel mensen met een beperking werken er wel. In het centrum van Haarlem werken ja ja werken mensen met een verstandelijke beperking in een winkel. Wat dat je van de sociale werkplekken, daar werken heel veel mensen die in het 'gewone' leven geen werk vinden. Ik heb in een verpleeghuis gewerkt waar een vrouw werkte met het downsyndroom. Ze werkte in de keuken en vond ondanks haar beperking het heel erg leuk en deed haar werk erg goed. Die mensen zouden ook thuis kunnen blijven.

15. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Nee, ook op al die subsidies ed. wordt gekort.
    Is al gekort en dat zal alleen maar minder worden...

16. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    tov wat ze kregen ja.

niet tov werkende, gezonde mensen die vaak 0,00 krijgen.
    Het is maar net wat je referentiekader is.
    Overal moet bezuinigt op worden, dus ook hier op. Vaak betekend het dat de regels aangescherpt worden en dat de rotte appels door de mand vallen -en terecht!-.

@Rosa: Ik ken je persoonlijke situatie natuurijk niet, ik kan het nu alleen maar zwart-wit zien.

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    #377 lovewinnie, 1 jul 2013
    Laatst bewerkt: 1 jul 2013
    Ik ga volgende maand de wia in ( vanwegen 2 haar ziektewet en 2e operatie 31 juli) en heb tot april 2014 om beter te worden en wordt daarna opnieuw gekeurd. Mijn huidige werk kan ik nooit meer doen maar ik weet zeker dat er wel een ander beroep is wat ik wel kan doen al is het schroeven inpakken bij diamant. Eventueel omscholen. Ik heb en partner met een volledig inkomen en zonder mijn salaris kunnen we niet rond komen. Toch vind ik dit niet een probleem van de maatschappij. Natuurlijk ik heb mijn inkomen nodig en ben ook bang dat een baan vinden met mijn blijvende beperking vinden een probleem gaat worden maar fat is voor iedereen in deze tijd zo. Blijf vooral positieve en kijk wat je wel kunt ipv niet. Welk beroep past hier bij. Ik kan bijv niet lang zitten, lopen en zware dingen dragen is niet te doen. Ik moet vooral dan afwisselende baan hebben. Hoewel il kantoor baantjes haat is eventueel telefoniste iets wat ik wel kan. Afwisselen met koffie brengen, kopietjes maken en bellen. Of iemand mijn aanneemt tja das Eem 2e probleem maar ik vind niet dat ik hierdoor recht moet blijven houden op een uitkering.

Ik denk dat heel veel mensen met een bijscholling of ff juiste begeleiding wel kunnen werken maar het nu allemaal wel prima vinden zo. Deleukste baantjes zullen het niet zijn maar ik denk dat zeker in deze tijd je niet kieskeurig moet zijn. Natuurlijk zijn er mensen die echt niet kunnen werken maar die hoeven zich niet druk te maken,.

18. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Ik snap je standpunt wel hoor. Maar ik wou toch graag even er op ingaan omdat ik zelf onder de wajong val.

19. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Jammer joh? Ik zal het zeggen tegen die persoon die 65-80% arbeidsongeschikt is ... uit de Wajong wordt gezet en de bijstand in ´mag´ met alle gevolgen van dien. Ondersteuning en begeleiding vallen weg, financiële terugval en kleinere kans op werk/dagbesteding ...

Laat maar, uit je reactie blijkt gewoon dat je niet weet waar het over gaat. Wie eist bewijst? Een 17-jarige eist niets. Waar heb je het over? Die zit op speciaal onderwijs met alle ondersteuning die nodig is en school, orthopedagoog of eventueel psychiater stelt voor om de Wajong aan te vragen. Ook omdat door de Wajong bepaaklde ondersteuning en begeleiding van professionals kan worden aangevraagd met als doel zinvolle (betaald of onbetaalde) dagbesteding. Ouders hopen op het vangnet en stimuleren aan alle kanten en ondersteunen ook in het vinden van gedeeltelijk betaald werk of wanneer niet haalbaar vrijwilligerswerk of dagbesteding. Dat zijn de jongeren die nu in de Wajong terecht komen en waar ik mee te maken heb. Tuurlijk wordt dit weggezet als uitzondering.

20. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ja jij hebt een baan, en ik hoop dat je die heel lang mag houden.

En ja die kun jij kwijt raken, heel vervelend.
    Ja je krijgt 2 jaar WW omdat men er van uit gaat dat je in die 2 jaar in staat bent een andere werkgever te vinden (en nee ze houden er geen rekening mee of dit daadwerkelijk zo is).

Stel dat ze mijn wao in zouden trekken (wat natuurlijk altijd kan gebeuren).
    Dan zal ik dus ook weer moeten gaan werken, hoe groot denk jij dat de kans is dat een werkgever mij aanneemt?? Juist ja nihil want niemand zit te wachten op een werknemer die max 2 uurtjes per dag kan werken, dit hooguit 2 weken volhoudt voor haar lichaam het opgeeft en ze vervolgens ruim een half jaar uit de running is (en dan hebben we het nog niet eens over de extra medische kosten die dit met zich meebrengt).

Maar goed ik heb dus een partner met een loon (gewoon modaal ) en dan is het goed mw u krijgt geen uitkering want u man heeft loon, een kans op een baan heb ik niet. Weet je wat mensen dan maar gaan doen, juist ja scheiden

Dan krijg ik mijn uitkering hoogstwaarschijnlijk aangevuld tot het minimum, krijg ik meer zorgtoeslag en kindertoeslag, waarschijnlijk ook nog huurtoeslag. en kost ik 'jullie" dus nog veel meer.

Dus ja het verschil tussen jou en mij is dat jij (naar ik hoop) gezond ben en ik niet.
    Dat jij 's morgens uit je bedje stapt en naar de wc loopt en ik uit mijn bed stap en hoop dat mijn lichaam het nog doet.
    En dat ik hoop dat een ieder gezond iemand hier nooit maar dan ook nooit door de molens heen hoeven om gekeurd te worden want je hele ziel en zaligheid gaat bloot

Deel Deze Pagina