me vriend en ik zijn uit elkaar hoe nu verder!

Discussie in 'De lounge' gestart door semmy26, 15 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. semmy26

semmy26 Actief lid

17 feb 2006
    385
    0
    0
    Zuid-Holland
    hallo meiden

sinds een week zijn vriend en ik uit elkaar en we komen ook niet meer bij elkaar.we hebben een dochtertje van 18 maandjes oud.

maar nu me vraag en ik hoop wat wijzer te worden.

we hebben samen een koophuis en die word straks ook gewoon te koop gezet.dus ik moet op zoek naar een huurhuis samen met me kleine.ik werk zelf 15 uur in de week in de thuiszorg,maar van dit geld kan ik ons toch niet onderhouden dan kom ik tekort.

hoe en wat moet ik gaan aanvragen?wie zit in dezelfde situatie en hoe moet ik dit aanpakken?

groetjes semmy

2. wolly

wolly Niet meer actief

Hoi semmy

Wat een vervelende situatie.
    Ik kan je helaas niet helpen met je vraag maar wil je heel veel sterkte wensen.
    Hoop dat het allemaal gaat lukken zodat je samen met je dochtertje een nieuw leven kan beginnen.

Liefs wolly

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Heey Semmy, bah zeg! Wat klote!

Krijg je geen voorrang bij de woningbouw? Ik zou ze eerst eens even bellen om dit na te vragen.
    En hoe zit het met eventuele bijstand? Totdat je een baan hebt gevonden waarin je wat meer uurtjes kan werken. En dan een aanvulling ofzo?
    Dit kan je volgens mij bij je gemeente navragen.

Veel succes en sterkte de aankomende tijd.

4. sim80

sim80 Fanatiek lid

28 mrt 2008
    1.329
    0
    0
    Sterkte semmy, hoop dat met jouw en je dochtertje goed zal gaan.

5. MamaDenise

MamaDenise Fanatiek lid

21 jan 2006
    3.478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    waren jullie getrouwd?
    Want dan heb je recht op urgentie namelijk.
    Mijn zus ligt nu in scheiding en die gaat urgentie krijgen.
    Ze zitten namelijk ook in een koopwoning(alleen nu zij nog want dr bijna ex man zit met zn nieuwe vriendin in een caravan)
    Weet niet hoe het zit als je niet getrouwd bent maar zal het zeker even navragen bij de woningbouw.
    Je hebt ook recht op bijstand geloof ik als je alleenstaande moeder bent om in ieder geval rond te komen.
    Schrijf een brief naar de woningbouw,ga er langs enz....
    Verder zou ik zelf ook niet weten hoe je het beste kan aanpakken.
    Heb er zelf geen ervaring mee.
    Wil je wel veel sterkte wensen!

6. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Als het goed is heb je recht op een anvullende bijstandsuitkering.
    Dit is niet veel maar wel wat, zodat je rond kunt komen.

7. Margarita

Margarita Lid

15 mrt 2008
    66
    0
    0
    Misschien kun je wel even bellen met een juridisch info-nummer, dan hoor je wat er bij wet geregeld is en waar je recht op hebt. Ook zijn er in sommige buurthuizen spreekuren voor mensen in uiteenlopende nare situaties...

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je mensen hebt die je vertrouwt en die je bijstaan!

8. Ellenk

Ellenk VIP lid

Idd wellicht weten ze bij een rechtswinkel goed wat je rechten zijn.

9. klavertje

klavertje Bekend lid

18 jun 2008
    710
    0
    0
    Inderdaad hiervoor moet je naar de burgerbalie van je gemeentehuis, hier kan je de situatie kort uitleggen en mag je een formulier invullen voor de aanvraag van een bijstandsuitkering.
    Wat betreft een huis is best moeilijk. Ik weet niet of jullie koophuis alleen op zijn naam staat of op beiden? Dan kun je ook van de verkoop nog een graantje meepikken.
    Verder is een urgentie bij een woningbouwvereniging vaak handig.
    Alleen kunnen urgentielijsten tegenwoordig ook erg lang zijn. Misschien kun je een huis/kamer/appartement huren bij een huisbaas. Kijk is in je regionale krant of op de kabelkrant (teletekst van regiozender)

Heel veel suc6 en sterkte!

10. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Wat dacht je van alimentatie? Is hij verplicht om te betalen hoor. Komen jullie daar niet uit, neem een pro deo advocaat en eis het!

Je kunt ook diverse toeslagen en teruggaven van de belasting aanvragen....misschien kun je er een keer heen of ken je een financieel adviseur, dan kun je dat uit (laten) zoeken.

ps sterkte! Ik ken er alles van. Mijn exman en ik gingen uit mekaar toen dochterlief 2,5jr was.....

11. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Dit is niet juist! Aanvragen van een bijstandsuitkering gaat via het CWI. Ik zou hier zo snel mogelijk naar toe gaan, want in principe is de datum van melding op het CWI de ingangsdatum van de uitkering. Hoe langer je wacht, hoe later de ingangsdatum zal zijn!

Succes en sterkte iig!

12. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Als je bijstand gaat aanvragen ben je zelfs verplicht om ook alimentatie te vragen (via rechtbank!) aan je ex....want dat kunnen ze inhouden van je bijstand. Daarbij gaan ze kijken naar je situatie en geloof me, ze zullen vinden dat jij 40uur kunt werken.
    tenzij jij medische of psychische redenen hebt, dan laten ze dat testen en dat kan dan in mindering komen.
    Maar ook al heb je een kind, die moet je maar naar de opvang brengen en je moet werken. (eerst sollicitatieplicht natuurlijk)

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Volgens mij zijn moeders met kinderen jonger dan 5 jaar, vrijgesteld van de sollicitatieplicht.

14. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Nee hoor, dat is al een aantal jaren geleden afgeschaft met de invoering van de WWB. Bij de oude bijstandswet was dit idd wel zo. Sommige gemeenten hanteren wel een soepeler beleid ten aanzien van deze mensen, maar bijna overal worden mama's met kinderen geacht te kunnen werken (bij normale omstandigheden).

15. Niet meer actief

Jeetje meis wat rottig voor jullie!

maar uhm...alimentatie, urgentie, kinderkorting, alleenstaande oudertoeslag, huurtoeslag, zorgtoeslag...uhmmmm zou ff langs de belastingdienst ook gaan als ik jou was. sterkte!

16. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Het is een voorbeeld en ik weet niet of het wat kan helpen, maar een huurwoning is 400/500 , ongeveer 200 huurtoeslag, en alimentatie kan wel tot 250 euro oplopen voor het kind, tevenskan jij dan ook nog wat eisen.
    Verkoop woning enzokan je ook helpen en misschien neit in een uitkering gaan maar een klein baantje erbij?
    Sorry zijn maar vage ideeen.

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Okay, ik heb het inderdaad ook over ongeveer 7 jaar geleden. Ik meende dat deze regel mbt de solliciatievrijstelling nog steeds gold, maar helaas alweer achterhaald dus :(

18. augustus

augustus Niet meer actief

Eeehm kan je niet meer uren gaan werken?

19. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Helaas. Dat is er nog niet door. Staat wel op de site van het ministerie, maar er dus nog niet door. Dat probleem kreeg ik dus in januari toen ik de bijstand in ging.

Die regel willen ze er MISSCHIEN doorheen laten gaan. Maar nu dus nog niet. Als ze het nu aanvraagt heeft ze gewoon sollicitatieplicht.

20. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    neeh die regel was er ''vroeger'' door maar hebben ze er uit gehaald. Mijn moeder hoefde niet te werken namelijk tot ik 5 werd maarja toen had ze nog een jonger kindje men zusje en toen hoefde ze dus pas te werken als die ook 5 was.

Zo was het toen, en toen werd mijn broertje 3 ofzo en toen moest ze werken want de regels waren veranderd. Mijn moeder was ook alleenstaand en helemaal geen werkervaring of diploma's.

Deel Deze Pagina