Studiefinanciering uitwonend, kinderen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Blaak, 20 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blaak

Blaak Niet meer actief

Hallo

Hier nog een vraagje van mij..

Ik woon dus op mijzelf en wil gaan studeren (BOL). Nu ontvang ik een uitkering maar als ik ga studeren ga ik dus studiefinanciering ontvangen.

Nu zie ik op internet dat een uitwonend student nog geen 600 euro per maand krijgt(!!). Daar kan ik toch niet van leven? Hoe zit dat precies? Ik heb 2 kindjes, krijg je dan meer? Hoe moet je de huur en alles betalen dan? Krijg je dan een uitkering en studiefinanciering ofzo? Wie oh wie kan mij wat meer duidelijkheid geven hierover? Studeer jij fulltime, woon je op je eigen, en heb je kinderen? Hoeveel krijg je dan als ik zo open mag vragen? Ik ben erg benieuwd..

Alvast erg bedankt!!

Groetjes Mandy

2. Blaak

Blaak Niet meer actief

Oja, ik ben alleenstaand trouwens met 2 kindjes.

3. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Toen Naomi net geboren was ontving mijn vriend stufi. Hij stond sowieso al op 719 euro inclusief lening, en met 1 kind kreeg hij 535 extra.

Mijn vriendin was alleenstaand en kreeg 600 nog wat als 1oudertoeslag. Mijn vriend ontving dus partnertoeslag.
    Als het goed is heb je recht op aardig wat toeslagen. Huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget etc.

Mag ik vragen wat voor een uitkering je krijgt en hoeveel?
    Ik heb namelijk nu wajong van 647 per maand, en zou daarbij volledig stufi mogen ontvangen.

4. Blaak

Blaak Niet meer actief

Ik heb WIJ (soort wwb) uitkering in totaal ongeveer 1250 en daarkomt de belastingtoeslagen nog bovenop.

Als ik ga studeren word de uitkering stopgezet, maar wat ik begrijp is dus dat je per kind meer krijgt ? dus kom ik misschien ook op dat bedrag uit? Of zie ik het verkeerd?

5. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    je hebt pb

6. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Ik weet niet hoe dat zit met meerdere kinderen.

Als je volledig leent (719 dus) + 1oudertoeslag van 435,10 (las ik net op de ib-groep site) dan kom je uit op 1154,10.
    'Kost' je 100 euro dus;)

7. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    je krijgt niet per kind extra
    1 vast bedrag wat je krijgt als alleenstaande met kind ongeacht hoeveel kinderen je hebt

8. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Dan is dat vaste bedrag dus 435,10;)

9. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Raar eigenlijk, dat je niet meer krijgt als je meer kinderen hebt?

10. Blaak

Blaak Niet meer actief

bedankt voor jullie antwoorden! Ja ik vind het ook wel een beetje vreemd dat je niet meer krijgt als je meer kinderen hebt??! Beetje vreemd maar ik zal even rondneuzen op de IBgroep site.

11. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Graag gedaan en succes ermee!

12. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Kan je geen contact opnemen met de ib groep? Misschien kunnen ze je aan de telefoon (of via mail) antwoord geven op je vraag...

Of anders een bbl opleiding? Dan wordt de opleiding vergoed + je krijgt salaris? Zo zit je ook niet vast aan die lening van ib groep (het is maar een idee ;))

13. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Als je gaat studeren waarbij je recht op stufi hebt, heb je geen recht meer op bijstand. Stufi is daarvoor een voorliggende voorziening, en je zult als je van de basisbeurs, evt aanvullende beurs en de 1-oudertoeslag niet kunt rondkomen de maximale lening moeten aanvragen. De heffingskortingen van de belastingdienst komen daar nog bovenop (en die ontvang je nu al als het goed is, wordt bij de bijstand ook rekening mee gehouden).
    Je blijft (waarschijnlijk) wel gewoon recht houden op bijzondere bijstand.

Deel Deze Pagina