Master combineren met werk en gezin

Discussie in 'De lounge' gestart door Anakin, 10 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hoi meiden,

    Ik ben van plan om in september te gaan studeren voor een master (in deeltijd).
    Ik heb er heel veel zin in, maar zie wel op tegen de combinatie met werk (24 uur) en gezin.
    Wie heeft dit ook gedaan?
    Hebben jullie nog wat tips, do's en dont's voor me? :)

    Groetjes, Anakin
     
  2. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Met 24 uur werk heb ik wel gedaan, en met stage en zwangerschap. Mijn werk was wel mega flexibel en dat moest ook echt. Ik woon zuidelijk, stage noordelijk en uni midden van het land. Kan me dus zo voorstellen dat qua tijd het moet lukken mits je dichtbij huis studeert.

    Qua concentratie lijkt het me wel een uitdaging, een masterthesis schrijven is echt superleuk maar je moet je hoofd er wel gigantisch bij houden natuurlijk.
    Ik heb voor een paper weleens gehad dat ik na 2 maanden werk 10 minuten voor de presentatie een fout in mijn theorie ontdekte :eek:

    Strak schema, noise canceling koptelefoon en vaste werkplek zullen wel helpen.

    Ik maakte ook altijd "raamwerken": eerst de indeling van een paper en dan alles stapsgewijs invullen de weken erna. Dingen die gecheckt moesten worden in geel, wijzigingen in blauw bijv..Houd je altijd overzicht.
     
    Anakin vindt dit leuk.
  3. Frubbel

    Frubbel Actief lid

    28 sep 2013
    435
    159
    43
    Ik doe een bachelor, is wel iets anders dan een master maar kost ook tijd naast mijn baan van 36 uur.
    Ik werk elke avond 2 tot 3 uur aan mijn studie, daardoor hoef ik in de weekeinden niet zoveel meer te doen en heb ik ook echt vrij.

    de bovengenoemde tip over een goede koptelefoon kan ik beamen. Hier in huis is de regel voor partner en kind als ik de koptelefoon op heb mag je me niet storen.
    Daarnaast heb ik een planboard naast mijn bureau gehangen waar ik zelf met speciaal tape vakken heb gemaakt zodat ik vooruit kan plannen.
    Ik neem af en toe een dag vrij als ik alleen thuis kan zijn, vooral aan het einde van een periode dan kan ik alles in 1 of 2 dagen nalopen en verbeteren.
     
    Anakin vindt dit leuk.
  4. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.657
    113
    Naar mijn idee moet het prima kunnen, maar ik heb een niet helemaal gemiddelde opvatting van werk/wat kan ben ik bang. Ik heb zwanger met een peuter, een fulltime (46u/wk) baan mijn proefschrift af geschreven. Overdag poli, avond gezin, kind in bed en dan tot 1-2u s nachts zitten schrijven. Pittig? Ja. Ondoenlijk? Nee. Dus een baan van 24 uur en parttime opleiding (ook max 16-24 uur?) noem ik een normale werkweek.
     
    Anakin vindt dit leuk.
  5. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wauw wat ontzettend knap!
    Ik zelf doe ook een bachelor op dit moment. Ik probeer 1 door de weekse dag aan mijn studie te werken van 10 tot 12 en dan van 13.15 tot 15.00 uur.
    In de weken voorafgaand aan de tentamens is het wel wat meer, dan sluit ik mij vaak enkele dagen op in de bibliotheek van 09.00 tot 21.00 uur en daar red ik het dan mee :roflmao::roflmao::roflmao:
    Streven is om volgend college jaar wat vaker thuis wat te doen zodat ik niet voor de tentamenweken mezelf hoef op te sluiten in de bieb ;)
    (Nu met thuisonderwijs lukt mij dat niet)
     
    Anakin vindt dit leuk.
  6. Romy1234

    Romy1234 Actief lid

    16 sep 2017
    486
    339
    63
    Vrouw
    Hier een poging gedaan. Was een wel een fulltime master en een fulltime baan. Maar geen kinderen in die tijd. Is uiteindelijk niet gelukt en is me duur komen te staan. Heb er hele flinke burn out aan over gehouden.

    Mijn valkuilen:
    - Het was een fulltime Master waarin ook veel groepswerk voor kwam. Dat was heel moeilijk plannen met mijn werk omdat ik gewoon mijn diensten moest draaien en dat medestudenten daar lang niet altijd rekening mee hielden. Maakte dat ik regelmatig Sochtens om 5 uur in de auto zat naar Utrecht, om dan vervolgens om 14.00 uur weer in Tilburg te zijn om aan mijn avonddienst te beginnen.
    - De afstand. Zonder files moest ik 1.5 uur rijden enkele reis. Maar met file ooit 3 uur waardoor ik met een fulltime baan ernaast echt in tijdnood kwam
    - perfectionisme. Heel moeilijk compromis maken zowel in werk als in studie.

    Deeltijd studie met deeltijd baan is denk ik wel haalbaar, maar t zal wel wat ten koste gaan van gezinstijd en je sociaal leven. Hou je grenzen goed in de gaten en doe op tijd een stapje terug wanneer je denkt dat t te veel wordt.
     
    Anakin vindt dit leuk.
  7. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.675
    33.044
    113
    In principe denk ik dat het je zou moeten lukken. Je werkt maar 24 uur en je kinderen zijn ook al wat ouder als ik je onderschrift lees?
    Dat betekent dat je per week op 4 dagen uren aan je studie zou kunnen besteden. Mijn man doet het ook maar die werkt een stuk meer dan jij; 36 uur. En hij is over het algemeen meer de ‘zorgende’ in huis mbt de kinderen. Heeft ook een dag thuis om bij de kinderen te kunnen zijn (1 en 4).
    Het is wat passen en meten maar goed haalbaar; als je maar wil.
     
    Anakin vindt dit leuk.
  8. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.156
    768
    113
    Hoi,

    Wat leuk! Welke master? Deeltijd betekent 2 jaar? Hoe oud zijn je kinderen? Heb je de avonden voor jezelf omdat ze vroeg op bed liggen of heb je overdag tijd voor studie?
    Ik ben al 2 jaar bezig met een WO bachelor en die hoop ik over 2/3 maanden af te ronden. De afgelopen 2 jaar werkte ik 24 uur per week en 2 kinderen die nu 8 en 4 zijn.
    Dat betekende vaak 6 avonden per week studeren maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt en gemotiveerd bent lukt het prima. Het sociale leven ging wel even op een laag pitje en er kwam om de week een schoonmaakster voor 2 uurtjes. In het eerste jaar was de motivatie het grootst en heb ik echt keihard gewerkt zodat er in het tweede jaar minder te doen was.

    In September begin ik aan de fulltime master. Ik heb dan maandag de hele dag college, di en do stage, wo bij de kinderen thuis en vrijdag werk ik. Dat betekent dat de thesis/onderzoek vooral in de avonden gedaan moet worden. Het zal een hele kluif zijn maar het is maar voor 1 jaar. En als de studie klaar is hopen we als gezin een reis te gaan maken.

    Maak goede afspraken, zorg ervoor dat je partner en kinderen er niet onder lijden en dat je niet achterloopt. Wat mij erg hielp was dat ik in de zomer ervoor al studieboeken door had genomen dus ik had al een voorsprong voordat de studie begon, die voorsprong heb ik nog steeds vast weten te houden en is super prettig want als je dan eens ziek bent of er gebeurt iets waardoor je even niet kan studeren dan raak je niet meteen in de stress.

    Per vak had ik 12 studieweken dus de leerstof verdeelde ik in 10 stukken: elke week een stuk. En na 10 weken heb je dan nog 2 weken over voor herhaling.

    Na een gehaald tentamen mocht ik van mezelf dat leuke jurkje kopen, haha

    Het gaat er bij studeren om dat je het efficiënt doet: kijk vooral wat de leerdoelen zijn, wat de docent belangrijk vindt en focus je daarop. Ontdek wat jouw leerstrategieen zijn en leer op die manier. Als dat lukt dan kost studeren steeds minder tijd. Kijk ook op sites als stuvia en snelleren voor goede samenvattingen.

    Voor meer tips mag je me PB sturen
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Het verschilt ook per persoon. Ik kon het niet (hbo), terwijl man zijn master naast een 40+ urige werkweek heeft afgerond en daar hebben we als gezin ook nog eens bijna niets van gemerkt. Wat scheelde was wel dat hij een deel van zijn onderzoek op het werk kon doen.
     
    Anakin vindt dit leuk.
  10. MMW

    MMW Fanatiek lid

    29 dec 2013
    1.182
    425
    83
    Ik heb mijn bachelor wel gehaald met twee zwangerschappen en een dreumes, maar mijn master vond ik echt lastig met een baby en een peuter en daarnaast nog werk, dus dat ga ik later, hopelijk, nog eens doen.

    Wat bij mij voornamelijk het probleem was, is dat mijn man in de avonden werkt en ik dus nooit kon studeren zonder kinderen om me heen. Mijn tip is dus wel om sowieso tijd te creeeren dat je partner er even helemaal voor je kinderen kan zijn, zodat jij je op je studie kunt richten.
     
    Anakin vindt dit leuk.
  11. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Bedankt voor deze tips! :) Vooral die van dat leuke jurkje hahaha!

    Het gaat om een master pedagogiek. Mijn kinderen zijn niet meer piepjong, ze zijn 10 en 12, dus redelijk zelfstandig.
    Ik moet echt gaan inzetten op een superstrakke planning indd, de tip van het in 10 stukken hakken is ook erg bruikbaar.
     
  12. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Lieve allemaal, heel erg bedankt voor al deze tips! Hier heb ik echt iets aan.
    Mijn kinderen zijn al wel ietsje ouder, 10 en 12, dus zijn niet meer volledig afhankelijk van mij gelukkig. Mijn man werkt meer dan fulltime, dus die tel ik niet mee in de ondersteuning :)
    Ik moet echt gaan inzetten op een superstrakke planning.
    Ik heb het geluk dat ik op donderdag altijd vrij ben en mijn kinderen dan op school zitten, dus veel tijd voor mezelf.
    Ik doe ook nog vrijwilligerswerk op mijn andere vrije dag, maar dit kan ik tijdelijk wel op een iets lager pitje zetten, vooral in drukkere tijden lukt dit wel.
    De tip van de koptelefoon is ook heel bruikbaar! Handig.
     
  13. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.156
    768
    113
    Leuke master! Ik doe pedagogische wetenschappen.
    Waar ga je studeren? Veel succes!
     
  14. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hogeschool Utrecht, die hebben de ecologische invalshoek en dat spreekt me erg aan.
    Ik ben heel blij met mijn baan in het voortgezet onderwijs, maar ben toe aan verdieping, iets leren, nieuwe mensen leren kennen, al die dingen.
    Dus in september lekker aan de slag, ik heb er zin in.
     

Deel Deze Pagina