Ik zou dan nog eerder gaan voor een Bordeauxdog. Dat karakter spreekt mij toch net iets meer aan. Maar dat komt omdat ik een onwijs slechte ervaring heb met de hond van mijn ouders, die dus zeer dominant was en alleen mijn vader accepteerde als 'leider'. Dit was een Mechelaar, ook een ras wat consequentie nodig heeft. Uiteindelijk is de hond daarom ingeslapen en ik zou dus zelf heel voorzichtig zijn met het soort hond wat je aanschaft.
Heb niet alles gelezen, dus misschien is het al genoemd. Maar aangezien ik net in onze verzekering zat te neuzen voor iets anders, zag ik ook de mastino staan. En daar stond bij dat onze verzekering geen aandoeningen vergoed aan de huid. Dat klinkt mij in de oren alsof het aan veelvoorkomend probleem is en zoveel kost dat de verzekering er al niet eens aan begint. Wilde het maar even gezegd hebben Je wil echt niet onverwacht voor zulke kosten komen te staan en dit is niet iets wat je snel zal opzoeken voordat je een hond aanschaft.
Het zou qua karakter, uiterlijk én gezondheid zeker niet mijn keuze zijn, maar wat nog belangrijker is: kindjes nemen vriendjes mee en als je een hond hebt die zo beschermend is over huis en haard, dan is dat gewoon niet verantwoord in mijn ogen. Sorry.
ach, als je op deze manier gaat kijken dan kan je geen enkele hond nemen veel verzekeringen vergoeden niks of weinig van ED en HD, veel voorkomend bij de meeste honden rassen. en zo zijn er nog meer afwijkingen. voor mij ook DE reden om vooral geen verzekering te nemen. alles wat mijn hond heeft gehad, werd niet vergoed.
Ook wel bekend als een Italiaanse maffia hond.. Maar goed,vrienden van ons hebben deze hond,hij heet Harrie,en het is echt een hele grote schat. Hij is gek met kinderen,door zijn lompigheid en enthousiasme kan hij weleens ongelukjes veroorzaken,verder is het een echte knuffel hond. Hij ligt heel graag bij hun op de bank,is niet graag alleen en heeft zijn beweging zeker nodig. Verder moeten jullie je wel bedenken dat dit een "knoei" hond is,dus met eten en drinken is hij wat rommelig,na het drinken telkens zijn bek droog poetsen ook ivm ontstekingen aan zijn kin waar anders eten kan blijven zitten .....en als hij zich uitschut.....tja dat spreekt voor zich... Ze zijn groot dus eten veel en poepen grote hopen... Tevens moet je bij dit ras zeer laten zien wie de baas is en niet zogezegd de touwen laten vieren want dan nemen ze een loopje met je. Als hij iemand mag is het goed,als hij jou niet mag komt het ook niet meer goed en ziet hij je niet staan en kom je ook echt niet binnen mits ze hem naar buiten doen.
Dat snap ik. Maar ik vind dat als je een hond neemt, je er wel voor moet kunnen zorgen. En als je bij voorbaat al weet dat ze blijkbaar vaak problemen met de huid kunnen krijgen en de verzekering het niet vergoed, je dat wel moet incalculeren in je kosten. Als blijkt dat je een dergelijke behandeling niet kan betalen, moet je misschien toch kijken naar een ander ras. Het is zo zonde als je het niet wist.
Jaren geleden hadden wij eens een huisje gehuurd in the middle of nowhere in Andalusië. Onze buurman had een schaapskudde, die schape gingen 's avonds achter de omheining. Samen met twee hele grote .... juist. De herder vertelde ons dat als je een schaap zou stelen, je dat niet zou overleven. Iedere hond kan een knuffel zijn (persoonlijk heb ik niks met hondenknuffelaars en zelfs mijn eigen kids hebben onze lieve hond met rust te laten). Maar een Mastino staat niet nou echt bekend om zijn zachtaardigheid of kindvriendelijkheid. De Mastino Napoletano is moeilijk af te richten. Hij maakt geen verschil tussen spel en ernst. Een hond voor ervaren hondenbezitters. De Mastino Napoletano moet niet in een kleine omgeving geplaatst worden en heeft een groot territorium nodig. Is duur in aanschaf en onderhoud (pups van goede fokkers vanaf 1500 tot 3000 euro). Worden niet ouder dan 9 jaar ongeveer.
En toch zie ik een hond van dit ras die heel anders is dan hoe jij hem beschrijft. Hun wonen in een rijtjes woning die niet erg groot is,gaan er dagelijks veel mee naar buiten. Je kunt zeer goed met hem spelen op de juiste commando's,pak niet zomaar de bal onder zijn neus weg zonder het juiste commando want dan krijg je hem echt niet. En ja,hij is zachtaardig en je kunt er mee knuffelen.. En ik ben een hondenknuffelaar en toon mijn liefde voor het dier... Onze zoon mag alleen met onze hond knuffelen als ze zelf naar hem toe komt,hij mag haar van mij niet opzoeken....
Wij zijn gek op mastino's, bordeaux, boerboel en ga zo maar door. Echter hebben wij deze niet genomen, 1 van de redenen is het feit dat onze dochter op een dag kids mee naar huis wil nemen, en dit moet ook kunnen zonder dat er gestresste ouders om de hoek staan te kijken. Het kan spel zijn, het kan ernst zijn, het kan lompheid of speelsheid zijn, maar een grote hond kan meer problemen geven. Dit zijn geen makkelijke en lieve honden, alhoewel bijna iedereen die er 1 heeft zal zeggen dat ze geweldig zijn, logisch natuurlijk. 1 Stukje van de site: Het karakter De Mastino Napoletano is een zeer trouwe hond en zal zijn familie en territorium beschermen. Dit ras is groot en krachtig, en mag hierdoor nooit alleen gelaten worden rond kleine kinderen. Geen enkele hond mag je alleen laten met kids...maar dat het zo pontificaal op de site staat zegt ook wel iets Dan dit: Trainen en opvoeden Opvoeden en trainen van deze hond moet begonnen worden op jonge leeftijd om te voorkomen dat hij de macht over wil nemen. De baas moet altijd stevig en consistent zijn. Dit ras kan over-beschermend worden dus hij moet altijd worden getraind met een stevige hand Activiteit en beweging De Mastino Napoletano moet altijd regelmatige lichaamsbeweging hebben, wat betekent dat ten minste twee lange wandelingen per dag nodig zijn. Dit om hem gezond en actief te houden. Een middelgrote tuin hebben ze wel nodig. Kan jij ALTIJD stevig en consistent zijn? En dan bedoel ik dus ook als jouw kleine richting de weg loopt, of in jouw ogen meer aandacht nodig heeft waardoor je het uit proberen van de hond maar even vergeet. Als je 2 keer niet ingegrepen hebt doordat jouw kind op hetzelfde moment iets doet is dit al niet meer het geval... En niet rot bedoeld...maar als ik zoek op mastino en zwarte lijst komen er ook geen al te beste resultaten uit... o.a.: Mastino Napoletano Gefokt om in de ring te vechten met slaven, leeuwen, stieren etc. Grote grijze hond met veel rimpels. Tegenwoordig gelukkig erg ongezond, niet erg atletisch. Zeer agressief tegen mens en dier: beet in 1998 een vijfjarig meisje in Amsterdam dood. Nogmaals, ik ben gek op Molossers, maar met onze dochter hebben wij gekozen voor een kleiner (tweedehands) kruisinkje. Het garandeert niets, maar als onze kleine besluit te happen is in ieder geval niet gelijk het hele hoofd van kindlief weg....
Eens. Ik ben nogal een dierenvriend en een nog grotere hondenvriend, maar heb het niet zo op met colossen van 90 kilo met een muil zo groot dat er een kinderschedel in past. Laat je kind knuffelen met een cavia denk ik dan. Het is geen hond die gefokt is met doel 'kinderknuffelaar'. Het is een waakhond, beschermer van de mens en de kudde en zal doorgaan tot het gaatje als de nood aan de man is.
Zelf zou ik nooit voor dit ras kiezen,en ben me er zeker van bewust dat als hij hapt het ook meteen afgelopen zaak is. Ik wil een hond die ik zelf aan kan,en niet een dier wat me over de straat trekt als hij wat ziet of ergens achteraan gaat,,,tevens wil ik onze zoon buiten laten spelen met vriendjes en vriendinnetjes,en niet dat de kinderen niet durven te komen ivm de hond. Het met deze hond knuffelen doen wij zeker niet,het is onze hond niet en ben niet zo'n voorstaander van het knuffelen met andermans honden.. De baasjes zelf liggen met hem op de bank,hond half op de schoot en mag zelf mee in bed...bah moet er niet aan denken...
Eens! Je hebt je handen al vol aan kleine kinderen (misschien komt er nog een 2e...), je moet dus wel heel zeker zijn dan je genoeg tijd en energie hebt om daarnaast een hond met een pittig karakter op te voeden. Bedenk je ook dat als je kindje straks naar school toe gaat er vriendjes en vriendinnetjes over de vloer komen en hoe je dat gaat oplossen. Dochter heeft een vriendinnetje in de klas (groep 2), waar geen andere kindjes durven te spelen.... Echt heel sneu..
Nee zou mijn keuze ook niet zijn in combinatie met kinderen. Puur omdat je de hond nu eenmaal niet de aandacht kan geven als er kinderen in het gezin zijn. En vooral bij dit soort rassen is het ZO belangrijk dat je er voor de volle 100% voor gaat en ook 100% consequent zijn en vooral blijven. Je kunt niet een keer zeggen; ach vandaag mag het wel.. Zou dus zeker in combi met kids kiezen voor een ander ras omdat jij je aandacht moet verdelen en niet alleen voor de hond kan gaan.
Eerlijk? Ik ben een ontzettende dierenfan. Ben altijd opgegroeid met honden en hebben zelf een hond, mijn kinderen zijn ook totaal niet bang voor honden. Mijn zoon is nu 4,5 en speelt regelmatig bij vriendjes, als ik zou horen dat 1 van zijn vriendjes zo'n hond zou hebben zou hij daar van mij niet mogen spelen. Kinderen zijn onvoorspelbaar, ze lachen, springen, gillen, schreeuwen, duiken op elkaar... Nee ik zou dat niet prettig vinden in de buurt van mijn kinderen.
En niet rot bedoeld...maar als ik zoek op mastino en zwarte lijst komen er ook geen al te beste resultaten uit... o.a.: Mastino Napoletano Gefokt om in de ring te vechten met slaven, leeuwen, stieren etc. Grote grijze hond met veel rimpels. Tegenwoordig gelukkig erg ongezond, niet erg atletisch. Zeer agressief tegen mens en dier: beet in 1998 een vijfjarig meisje in Amsterdam dood. ...[/QUOTE] Meid meid, waar begin je aan? Met een baby van 1 jaar?
Jullie moeten zelf beoordelen of je tijd hebt om een pup een degelijke opvoeding te geven. Dat geld niet alleen voor een Mastino maar voor iedere hond. Daar gaat echt heel veel tijd inzitten. Zindelijk misken kost je gewoon meerdere uren per dag. Ik vraag me wel eens af hoe dat mensen dat doen als een pup binnen plast en je alleen bent met de kids. Een pup moet dan à la minute naar buiten... Kies voor een goede fokker. Een goede fokker zal jouw beoordelen of je geschikt bent voor een pup. Sta niet te kijken als je nee te horen krijgt. Dominantie en rangorde theorieën zijn erg achterhaald. Een positieve consequente opvoeding is nodig. Het boek van Turid Rugaas leert je dit stap voor stap. Leert je signalen opvangen voor er daadwerkelijk iets gebeurd. Voorkomt veel onduidelijkheden. Daarnaast zorg voor gezonde voeding. Een graanvrije brok met veel vlees. Orijen of wolfsblut bijvoorbeeld. Nog beter verse rauwe voeding. KVV of barf voorkomt veel problemen als groeipijn zeer veel voorkomend bij dit soort honden, huid, gebit en vachtproblemen, Oorontstekingen etc.