M'n dochter is bijna 5 maanden. Slapen overdag gaat moeizaam, telkens een half uurtje in d'r bedje en dan is ze weer klaar wakker. Nu lukt het sinds 3 weken om haar s avonds rond 20 uur in bed te leggen waar ze dan lekker slaapt tot 22.30 (laatste fles) maar hier moet ik haar altijd voor wakker maken, tijdens de fles valt ze weer in slaap en dan leg ik haar terug. Voorheen sliep ze dan tot zeker 8 uur, moest haar vaak wakker maken zelfs maar sinds 2 weken is ze echt vroeg wakker ( tussen 6 en 7). Ze lijkt niet wakker te worden van de honger want als ik haar bij mij pak is ze nog rustig tot 7.45 uur. Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen? Ik vraag mij ook af wat ze doet als ik haar niet meer wakker maak om 22.30 uur voor d'r fles. (Ben 2 weken geleden bij het CB geweest en zij gaven aan nog wel ff 5 flessen te blijven geven..)
Je kunt het toch proberen, om die laatste fles niet meer te geven en kijken wat ze doet? Mijn dochter kreeg hem met 4 maanden al niet meer hoor, moesten haar er ook altijd voor wakker maken en ook zonder die fles sliep ze door tot 6.30. En het is echt geen verplichting om met 5 maanden nog 5 flessen te 'moeten' geven. Je kindje geeft het zelf wel aan. Tussen 6 en 7 wakker worden is ook een hele normale tijd. Hier ligt ze er voor 19.30 altijd in, meestal nog wel uiterlijk 19.00. Ik zou gewoon eens een paar dagen proberen om die laatste fles niet te geven.
Hoi! hier bijna zelfde probleem! Onze dochter is 5,5 maand. Ze slaapt sinds een paar weken ook erg slecht smiddags, ene dag gaat perfect, andere dag kan zo weer drama zijn(letterlijk! met het nodige gehuil). Mijn dochter krijgt om 12u haar fles, meestal valt ze tijdens voeden wel in slaap, drinkt fles wel leeg, leg haar dan zo rond 12:30 in bed. Op een goede dag slaapt ze in ieder geval door tot 15:00. Maar gisteren was ze alsmaar aan het jammeren en is pas na zo'n anderhalf uur in slaap gevallen en heeft ze geslapen tot 16:30. Niet zo'n ramp, want om 16:00u is haar volgende fles, dus dat half uurtje maakt ook niet zoveel uit. Was allang blij dat ze sliep! Om 20u krijgt ze volgende fles, dan slaapt ze door tot zo'n 23u á 23:30, dan krijgt ze de laatste. Die drinkt ze ook gewoon leeg. snachts slaapt ze als een blok om vervolgens om 7:30 á 8u weer wakker te worden voor 1e fles vd dag. Hier overdag dus regelmatig slecht slapen, heel vervelend, vooral voor haar, want ze word zoooo moe en gaat vervolgens dus liggen jengelen, zeuren(niks is leuk!) en huilen. Ook ik ben dan kapot na zo'n middag, want kom nergens aan toe, mevrouwtje wil alsmaar bij me zijn, dan is ze wel stil. Ik ga maar beetje in dat soort dagen mee, geforceerd het schema aan proberen te houden werkt alleen maar averechts. Zelf heb ik het idee dat ze last begint te krijgen van haar tandjes. Voel nog geen puntjes, maar ze kluift heel graag op haar bijtring en rotzooit ook op zulke dagen met de fles. In de mond, eruit, heel onrustig drinken. Verder is ons meisje ontzettend lief en vrolijk, maar die "jengel-dagen/momenten" breken me soms wel op. Ben hele dagen thuis, dus altijd samen met mijn dochter, dus als ze dan weer begint met zeuren dan kan ik haar soms wel achter het behang plakken, haha! Maar goed, dan denk ik; het is tijdelijk, ze blijft niet eeuwig baby.
PS; over die laatste fles, ik twijfel er ook steeds meer over, moet haar ook wakker maken uit diepe slaap, soms is ze al wel wakker. En het breekt me zelf ook weleens op, sommige dagen wil je toch weleens op tijd onder de wol liggen. Als ik het ga proberen, en die tip geef ik je ook aan jou mee, dan doe ik dat bv van zaterdag op zondag, dan heb je de zondag evt. om bij de komen van nachtelijk gespook Maar volg vooral je eigen gevoel, doe ik ook, mijn ervaring is dat je kindje het vanzelf wel aangeeft als ie het anders wil. Mijn gevoel en aan dochter te merken zijn wij er nog niet aan toe met die laatste fles. Suc6!
Die laatste fles heeft ze qua voeding met 5 maanden niet per se mee nodig. En het kan zijn dat je door haar om 23.00 wakker te maken haar slaapritme verstoord waardoor ze dus vroeg wakker is. Ik zou het idd eens proberen om haar te laten liggen. Je loopt het risico dat ze 1 keer s nachts wakker wordt, maar dan weet je dat.
Hier geen fv maar bv, maar hetzelfde verhaal met wakker maken 's avonds laat. Buurmeisje van 3 weken ouder (ook bv) kan al prima van 19.00 tot 7.00 uur. Die hebben ze ook op een dag een keer niet wakker gemaakt om 23.00 uur en sliep lekker door. Wij zijn dit natuurlijk dezelfde avond (idd een zaterdag) ook gaan proberen en wat een nacht hebben we gehad: 1.30, 4.30, 6.30. Terwijl hij normaal om 23.00 en 6.00 komt. Dus wij hebben het nog niet weer durven te proberen, wij maken hem nog lekker wakker om 23.00 uur. Liever maar 5/6 uurtjes slaap achtereen dan maar een paar uurtjes telkens. Ons ventje is er blijkbaar nog niet aan toe.
Hier precies hetzelfde, vind het vooral overdag best vermoeiend, ondanks dat Eva er niet echt drama van maakt (huilt amper wat dat betreft). Half uur slapen, half uur wakker, half uur slapen, twee uur wakker, geen peil op te trekken. Moet haar ook 'wakker maken' voor de laatste fles (lees: ik laat weten dat ik er ben, pluk haar uit bed, ze drinkt half slapend en ik leg haar weer weg). Heb een paar keer geprobeerd de laatste fles weg te laten, maar dan komt ze dus wel 's nachts. Ook aardig vermoeiend.
Ik was van plan om dit weekend eens te proberen de fles van 23.00 niet te geven en te kijken wat ze zou doen, maar nu is ze al de hele week meerdere keren per nacht wakker... Pfff vermoeiend en onbekend waarom?! Ze heeft geen honger in ieder geval. Speen helpt wel maar als ze hem kwijt is gaat ze huilen, terwijl ze voorheen dan gemakkelijk de rest van de nacht verder sliep zonder speen... Vermoeiend hoor om er steeds uit te moeten, hopelijk slaapt ze snel weer de nachten door. Iemand tips of een idee waarom ze steeds wakker wordt?!??