Benieuwd of mensen hier ervaringen mee hebben... Sinds anderhalf jaar heb ik af en toe last van mijn linkerborst. Er is toen een mammo en echo gemaakt, wat na 6 maanden nog een keer gecheckt moest en waaruit bleek dat ik wat cysten en een klein fibro-adenoom daar had. Nu heb ik sinds een maand of 2/3 weer last van mijn linkerborst, zeurt steeds, trekt ook af en toe naar mijn oksel en die voelt nu ook groter/zwaarder aan dan rechts, volgens de huisarts klierweefsel, ter geruststelling een mammo, geen echo gehad, op die mammo is niets bijzonder te zien, behalve dicht klierweefsel beiderzijds. Ik ben er echter niet helemaal gerust op, want ik hoor er graag een verklaring voor, er is nu echt een verschil en dat is anders dan eerder... Maar goed, nu twijfel ik, weer naar de HA? Had online een berichtje gestuurd maar de mannelijke helft stuurde terug, geen zorgen, past echt bij klierweefsel, maar ik hoor dat dan graag via een uitslag, dat dat ook werkelijk gezien wordt op een mammo/echo, ik ben steeds bij de vrouwelijke arts geweest, dus twijfel, toch weer een afspraak maken? Voel me af en toe wel een beetje hypochonder (waar ik ook miss wel naar neig, ik wil alles uit kunnen sluiten, voor zover kan), maar mensen hier ervaring mee?
Ik snap heel goed dat je ongerust bent! Het is ook niet niks. Ik denk ook wel dat je neigt naar hypochondrie. Je zou voor jezelf (en het ook uitspreken naar anderen toe) kunnen zeggen dat je het nog 1 keer laat onderzoeken en daarna hooguit 1 x per jaar?
Ik ben er bekend mee in beide borsten. Vond het heel eng in het begin, ben het nu gewend. Ik snap dat het moeilijk is omdat je altijd wel iets kan voelen. Bij mij doet het ook nog eens heel zeer en kan er nachten niet van slapen. Huisarts gaf aan dat ik goed moet opletten waar de plekken zitten en bij moet houden hoe lang het duurt. Vanzelf zie ik er een soort van patroon in en zijn het dus echt de klieren die dit veroorzaken. Dit geeft rust. Nu hoef ik me dan alleen zorgen te maken als er echt iets wezenlijks verandert.
Ja, hier ook bekend, in 1 borst. Ik ben ook 2 keer in een jaar tijd bij HA en in het ziekenhuis geweest voor echo's en mammo's. Maar ondertussen heb ik het al zo lang, en het blijft onveranderd. Het enige verschil is dat het de ene keer wat groter of harder en pijnlijker is dan de andere keer. Maar wat hetzelfde blijft is de plek waarop het zit. De schommelingen die ik zie zijn hormonaal. Ik merk een groot verschil tussen week 1 en week 3 van mijn cyclus bijvoorbeeld In het begin vond ik het ook doodeng en ik zat huilend in de auto toen de HA mij direct doorstuurde voor een mammo, maar ik ben gerustgesteld nu. Heeft gewoon wat tijd nodig! Maar die mammo/echo heb je al gehad, twee keer zelfs. Een derde keer zal je niets anders te horen krijgen. Of een arts man of vrouw is, en of die je al eerder heeft gezien, mag daar niets mee te maken hebben. Het past echt bij klierweefsel.
Heel begrijpelijk dat je je dan zorgen maakt. Maar als je verschillende onderzoeken gehad hebt moet je misschien toch proberen om je erbij neer te leggen. Zelf heb ik ook mastopathie. Ik heb vooral last van een paar pijnlijke knobbels in beide borsten en de weken voor de ongesteldheid doen ze erg veel pijn. Het blijft eng vooral nu er een schijf in lijkt te zitten. Bij mij in de familie zit borstkanker en vanaf mijn 32e krijg ik jaarlijks onderzoek. Volgende maand weer.
Dank voor jullie reacties, iig fijn om te lezen dat het herkenbaar is. Mijn linkerborst is nu continue groter, dat met hormonen af en herken ik wel (nu alleen rechts). Ik heb in ieder geval altijd dat vanaf eisprong tot menstruatie ongeveer mijn borsten groter en pijnlijker zijn, maar links blijft nu steeds. Zou dat met de tijd nog wel weg kunnen trekken? Aangezien het al zo’n 2 maanden is nu? Ik neig er naar om het even aan te kijken en blijft het spelen, dat ik dan toch een afspraak maak, niet perse voor nieuw onderzoek, maar wel omdat ik het lastig vind om mee om te gaan, en ik wat dat betreft wel graag een plan van aanpak oid wil, miss dat dat met de tijd inderdaad wel beter gaat, ik beter weet wat wel en niet gewoon is in mijn borsten. Maar voor nu is het wel lastig. Zeker omdat ik een echte controlfreak ben...
Bij mij houd soms een plek ook wel maanden aan hoor. Heel irritant. Dus niet meteen teveel zorgen maken. Vooral goed in de gaten houden op welke plekken het steeds opspeelt. Dat kan rust geven.