Ik zoek een bos, voor al mijn beren op de weg :(

Discussie in 'De lounge' gestart door Lamode, 26 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Voordat ik begin, mijn dank alvast voor het lezen.

Tijdens vakantie had ik een topic geopend dat ik last kreeg van angst en paniekvallen. Heb fijne tips gekregen om toch nog iets te kunnen genieten van vakantie.

Twee dagen na openen topic werd ik wakker en zag ik de kamer flitsen, zag ik dubbel, was ik misselijk, overgeven en kon ik niet rechtlopen. Na een aantal zeer angstige minuten voelde ik me niet goed. Ik was duizelig en draaierig. Die dag rustig aan gedaan en die avond werd het erger met bewegen en heb ik de hele nacht spugend doorgebracht.
    De ochtend hebben we de SEH gebeld en uitgelegd in ons beste Engels wat er aan de hand was. Ik mocht komen en kreeg vloeistoffen, medicatie voor duizeligheid en een rontgen foto van me nek werd er gemaakt. Op de foto zagen ze dat er iets was met mijn nekwervels (er werd ook sclerose geroepen door 1 arts). Foto’s heb ik meegekregen naar huis.
    Ik mocht die middag naar huis met medicatie tegen duizeligheid en braken.

Drie dagen later kreeg ik helaas weer een aanval en mocht wederom terugkomen op de SEH waar ik een spierverslapper kreeg. Hier zeiden ze tegen me dat ze dachten dat het probleem niet in me hersenen zat maar in me oor. Ik schrok nogal van deze uitspraak, had dit niet verwacht!
    Vanuit SEH werd ik doorverwezen naar de KNO arts die me allerlei val oefeningen liet doen in een stoel en gaf aan dat ik BPPD/Vertigo had en dat het probleem uit mijn oren kwam en ik hierdoor zoveel last had van draaierigheid, duizeligheid en overgeven. Was volgens hem niks tegen te doen en ik moest het maar provoceren en ondergaan.
    Ik moest terug in Nederland naar een KNO arts voor een behandelplan en fysiotherapie, zei de beste man.

In deze angstige momenten (ziek in het buitenland, andere taal, voelde me angstig, elke arts gaf andere diagnose etc) was elke dag een uitdaging voor me (bovenop de angst en paniekklachten die ik ervaarde). Ik keek enorm op tegen de nachten, omdat hier meestal een aanval gebeurde.
    Liggen kan ik alleen op mijn rechterkant, want links wordt ik draaierig en hierdoor moet ik overgeven.

Afgelopen dinsdag werd ik weer draaierig, toen ik per ongeluk in me slaap links draaide en toen kreeg ik me een mega paniekaanval en heb geroepen dat ik naar huis wilde. We hebben onze vakantie toen met 2 dagen eerder beëindigd. We zijn vanochtend weer aangekomen thuis.

Hier thuis bekruipt me een ongelooflijk angstig gevoel. Ik wil weten wat ik heb/mankeer, ik ben angstig met elke beweging die ik maak, ik sta stijf van de zenuwen, en maak me druk als ik weer een aanval krijg.

Ik heb maandag een afspraak bij de HA staan, maar wil eigenlijk voor verdere onderzoek naar een KNO arts. Ook heb ik mijn fysiotherapeut gesproken en die heeft dinsdag plek voor me om me te helpen met mijn evenwichtsorgaan.

Gedurende de dag kan ik prima functioneren op een zeeeeeer laag pitje. Ik probeer bezig te blijven want anders gaan mijn gedachtes aan de haal met me en mankeer ik in me hoofd het meest erge! De woorden van de SEH blijven door me hoofd malen dat het probleem ook in me hersenen kan zijn.

Bovenop dit alles zou ik weer beginnen met AD voor mijn angst en paniekaanvallen (erfelijk belast). Ik had met de psycholoog afgesproken om dit na mijn vakantie bij terugkeer in Nederland te doen. Nu zie ik ze dus liggen elke keer in de keuken en ben ik bang om te beginnen, omdat ik bang ben voor de bijwerkingen (hoofdpijn en duizeligheid).
    Bang om symptomen door elkaar te halen, bang dat ik duizelig wordt, bang dat ik teveel last krijg van de bijwerkingen etc.

Het is me echt allemaal even teveel geworden alle zorgen en angsten voor de nacht en slapen.

Ook al is het voor iedereen persoonlijk, maar wat zouden jullie doen in mijn geval?
    Tips en adviezen zijn ook meer dan welkom.

2. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.074
    12.030
    113
    #2 Dubbelgeluk, 26 aug 2022
    Laatst bewerkt: 26 aug 2022
    Wat vervelend allemaal, ik snap dat je hier erg van geschrokken bent. Ik heb hier geen ervaring mee, maar wel met angst gevoelens, onrust in het lichaam en daardoor heel slecht in je vel zitten.

Heb je vandaag ook je huisarts gesproken? Dat zou ik sowieso even doen. Verder, om het weekend door te komen, helpt het voor mij bij onrust en angst om zo min mogelijk prikkels op te zoeken, een bad te nemen (maar ik weet niet of dat met jouw klachten handig is), een boekje lezen of een serie te kijken. Afleiding voor je hoofd, zodat je even niet aan je angst hoeft te denken en van het onrustige gevoel af kunt komen, al is het maar voor even.

Veel sterkte!

3. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Jeetje wat heftig voor je en ik begrijp dat in het buitenland en verschillende adviezen ook niet echt helpt. Zeker als je al paniek aanvallen hebt.
    Ik heb zelf ook bppd en dat is bij mij ontstaan omdat ik als kind van m'n 10de tot 16de ofzo heb doorgelopen met een oorontsteking. Ik had dus dagelijks etter uit m'n oor die van binnen alles stukgevreten heeft. Heb je gelezen wat bppd is?
    Ik heb het soms jaren niet en dan bijvoorbeeld tijdens een verkoudheid ineens weer een aanval te pakken. Of ineens 3 x per jaar en dan weer jaren niet. Vooral snachts tijdens het draaien in bed, autorijden durf ik dan ook niet want als ik te snel naar links of rechts kijk kan het tijdens zo'n periode ook opkomen zetten.
    Het wordt veroorzaakt door je evenwichtsorgaan dat in je oor zit.
    Er zijn bepaalde oefeningen voor, maar die helpen mij niet echt. Ik probeer er gewoon mee om te gaan als het me overkomt.
    Ik heb 1 x op vakantie gehad dat ik tijdens het reizen niet lekker werd, nog nooit gehad overigens. En dacht ik neem zo'n tabletje tegen reisziekte..
    Bleek dat je dat absoluut niet mag hebben als je al gevoelig bent voor draaiduizelingen. Resultaat was 3 volle weken duizelig overgeven etc heel vervelend. Meestal duurt een aanval hooguit een dag of 2 en zeker niet continu. Heel bewust bewegen dan.

Ik zou sowieso naar de kno arts gaan, zei kunnen daar heel gericht onderzoek doen naar de duizelingen, alleen als je aanvallen net over zijn is dat lastig dus heel goed uitleggen wat je ervaart enzo.

Ook zou ik de foto's van je nek laten beoordelen.
    En probeer je vooral niet al te druk te maken, je kan er immers zelf niets aan veranderen nu. Je hebt het niet in de hand en maakt jezelf er waarschijnlijk nog onrustiger door. Sterkte!

Lamode en Ysabella vinden dit leuk.
  4. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Het is inderdaad een soort cirkel van angst, onrust en schuldgevoelens. Ik zit enorm in me hoofd en probeer nu dan vooral afleiding te zoeken door in de tuin te zitten, Netflix op te zetten of iets dergelijks.

Mijn huisarts die heb ik woensdag gesproken en die gaf aan niet gelijk een doorverwijzing te willen geven voor de KNO, hij wilde me eerst zelf zien en had pas maandag tijd voor me. Had weinig uitgemaakt als ik vandaag nog eens had gebeld.

Bedankt voor je reactie!

5. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Ik heb inderdaad gelezen over BPPD maar ik twijfel of dit wel is wat ik heb, want deze aanvallen duren niet kort en daarnaast heb ik erna veel last.
    Toen ik over vertigo las leek dit wel meer te passen bij me, wat ik nu ervaar.
    Ik neem de foto’s inderdaad maandag mee naar de HA en ik hoop dat hij me wilt doorsturen voor verder onderzoek.

Je hebt helemaal gelijk dat ik me er verder niet druk om moet maken, omdat ik toch niks aan de situatie kan veranderen. Maar het is zo lastig dat ik al angst en paniekaanvallen ervaar, waardoor dit een trigger is voor me.

6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Als eerste… kalm aan. De diagnose BPPD ofte wel draaiduizeligheid is een officiële diagnose die helemaal past bij jouw klachten. Dit kan iedereen zomaar krijgen. Het is ook niet iets heel ernstigs. Maar wel super vervelend!

In het kort komt het er op neer dat je in je oor een evenwichtsorgaan hebt zitten met een soort kamer met kristallen in. Die zorgt voor je balans en evenwicht. Bij BPPD zijn er kristallen uit de kamer gegaan en op een andere plek in je evenwichtsorgaan terecht gekomen. Om de kristallen weer terug in die kamer te krijgen moet je oefeningen doen. Een fysio kan je daar in begeleiden maar dat kan je ook prima zelf doen.

Google maar eens op oefeningen BPPD of draaiduizeligheid. Dan vind je die oefeningen.
    In het begin voelen die heel heftig. Maar je zult merken dat het elke dag een klein beetje beter gaat.

Dus niet in paniek raken maar aan de slag gaan met de adviezen die je hebt gekregen. Dan ben je er het snelste van af.

Lamode vindt dit leuk.
  7. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Ik zal die oefeningen eens opzoeken, hier heb ik nog niet naar gekeken. Kijken of ik ze kan uitvoeren.
    Dat is was de KNO arts inderdaad ook zei over de kristallen die terug moesten op hun plek.
    Bedankt voor je reactie.

Syane vindt dit leuk.
  8. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.133
    3.212
    113
    Vrouw
    Geen ervaring mee, ken alleen iemand die dit ook heeft. Mooie reactie van @Syane: zoals ik het vrij vertaal: focus op waar je invloed op hebt, het doen van oefeningen als ik het goed begrijp. Hopelijk geeft je dat wat meer gevoel van grip en controle. Sterkte!

Syane en Lamode vinden dit leuk.
  9. Lovieyou

Lovieyou Fanatiek lid

3 sep 2021
    1.137
    884
    113
    Vrouw
    Ik zou op YouTube eens Joey Remenyi en Balance your life now opzoeken.. hebben beiden hetzelfde als jij gehad en allebei genezen. Ik kan er heel veel over vertellen, maar weet niet of je voor deze weg open staat.. Het heeft dan namelijk geen medische, maar stress als oorzaak. Ook overwerkte trauma's die je niet per se bewust hoeft te ervaren spelen hier een grote rol in.

Kijk maar, mocht je hier voor open staan.. stuur me dan een pb! Ik heb zelf namelijk een andere klacht met de zelfde oorzaak nu 95% opgelost op precies de zelfde manier als deze 2 vrouwen. Terwijl ik het echt extreem had en de artsen zeiden: daar is geen oplossing voor, leef er maar mee. Succes!
    Dat is dus niet waar :D er is een oplossing.

Lamode vindt dit leuk.
  10. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Je hebt het wel heftiger als dat ik het had (andere topic).Bij mij hielpen de oefeningen wel, vooral de "valoefeningen".Dat het in combinatie met stress en andere klachten die je hebt erger is/blijft dat geloof ik direct, als je schouder/nekspieren te gespannen zijn geeft dat ook hoofdpijnklachten ,vaak in combinatie met duizeligheid.Mijn huisarts had het iid ook over oefeningen doen ,evt via fysio en dat ik er een paar weken last van kon houden.
    Het is bijna helemaal weg ,ik kan alles weer normaal doen maar als ik moe ben merk ik wel dat ik nog snel duizelig ben ,ook heb ik (momenteel) veel stress in huis wat niet echt helpt.

Lamode vindt dit leuk.
  11. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.562
    3.897
    113
    Vrouw
    Als het bppd is kan je bij de fysio oefeningen krijgen waarmee het helemaal weer beter kan worden. Ze kunnen dat zien door je op een bepaalde manier te laten vallen vanuit zit, en dan zouden je ogen nystagmus hebben (snel van links naar rechts bewegen), het komt door de kristallen in je evenwichtsorgaan die los gekomen zijn en zich terug moeten herpositioneren. Heel erg vervelend en eng wel.
    Heb dit een aantal jaar geleden ook gehad, na een maand was het weg en ook nooit meer terug gekomen. Het enige wat ik er aan over heb gehouden is dat ik nogal snel wagenziek word sindsdien.
    Ik moest toen een soort val oefeningen doen bij de fysio. In het begin werd ik daar echt kotsmisselijk van, maar het hielp wel. Je moest dan op bed gaan zitten en naar links vallen en naar rechts vallen, weet het niet meer precies hoe maar je kan misschien wel filmpjes vinden hierover en dat alvast proberen.
    Het begon heel plotseling terwijl ik met iemand aan het babbelen was, en het leek toen alsof ik continu op een boot in stormweer stond. En ook alsof ik er niet echt was, alsof alles rondom mij een film was waar ik door liep ofzo (moelijk om uit te leggen) De mensen die rondom mij stonden zeiden achteraf dat het leek alsof ik heel erg zat was (wat niet was, ik was op stage toen aan het werken). Het heeft overigens toen ook 3 dokters en een aantal dagen geduurd vooraleer ze doorhadden dat het dat was. Ze dachten eerst lage suiker, lage bloeddruk, paniek, ijzertekort, vermoeidheid, stress en van die dingen.
    Het is iets raar en eng, maar gelukkig wel goed te behandelen. Sterkte!!
    Het komt goed!

Lamode en Syane vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina