Maten van luiers??

Discussie in 'Verzorging' gestart door 11oktober, 5 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 11oktober

11oktober Actief lid

28 jul 2011
    266
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wil luiers gaan inkopen maar vaak is me niet helemaal duidelijk hoe het nu zit met de maten.
    Zo heb je bijvoorbeeld:

Maat 1: 2-5 kilo
    Maat 2: 3-6 kilo

Dus als je kindje nu geboren wordt en 3,5 kilo weegt.... Dan kun je toch beide maten gebruiken? En het lijkt in mijn ogen dan verstandig om maat 2 te kopen zodat het kindje er langer mee kan doen..

Wie kan me hiermee helpen?

Verder ben ik van plan om van verschillende merken wat luiers in te kopen. Aldi, Pampers, Huggies, AH merk, etc. Zo kunnen we zelf ervaren welke het beste zijn.
    Wat zijn jullie 'favoriete' merken en waarom? En hoeveel luiers hadden jullie ingeslagen voor de geboorte? ;)

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik heb 4 pakken pampers maat 1 en 2 pakken maat 2 van newborn. dan 2 pakken babydry maat 2 en daarna ga ik maat 3 halen baby dry daar zitten ze dan vrij lang in.

3. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ik vond wel degelijk verschil in new born maatje 1 en 2. Ze was 3 kilo toen ze geboren werd en in maatje 1 zwom ze nog. Ze heeft 2,5e maand met maatje 1 gedaan.

4. Gravid

Gravid Niet meer actief

Wij hebben heel even newborn gebruikt, en al vrij snel, denk met een maand al over gegaan op maatje 1.
    Toen hij amper 2 maand was, zat hij al in maat 2, en hij is volgende week 3 maand, maar zit toch al wel 3 weken in maatje 3!

Hebben eerst Kruidvat gebruikt, vonden we erg fijne luiers!
    Maar toen per ongeluk over gegaan op Bambino, en die vinden we nog fijner!
    Voor de bevalling hadden we 1 pakje luiers in huis.. tijdens kraamweek meer gehaald.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Er zit altijd een flinke overlap in die maten. Het wordt een kwestie van uitproberen wat het prettigst is voor jouw kindje.

Kleinere maat is prima als je kind wat dunner/slanker is dan gemiddeld (dan kunnen ze met 5 kilo nog in maat 1). Grotere maat is handig als je kind wat dikkere beentjes heeft (vooral meisjes kunnen stevige dijen hebben :D) of als het erg grote plassen doet (dan kan het zijn dat ze met 3,5 kilo al naar maat 2 moeten).

Ik koos meestal de kleinste maat die nog prettig zat en genoeg absorbeerde, daarna stapte ik over naar de volgende maat.
    Mijn kindjes waren 37-3800 gram bij geboorte. De eerste paar weken hebben we maat 1 gebruikt (volgens mij iets van 3 of 4 weken, dus ook 3 of 4 pakken).

Ik zou dus iets van 3 pakken maat 1 halen. Een paar pakken maat 2 kan ook, als je al een ruime voorraad wilt hebben. Die ga je op enig moment sowieso wel gebruiken en het bederft niet he...

Wij gebruiken bijna altijd pampers. Eerst de Newborn (ideaal voor zuigelingenpoep), daarna de Baby dry (ideaal voor grote plasluiers als ze wat langer gaan doorslapen) en soms de Active fit.
    Andere merken zijn ook prima hoor, ook al voelen ze voor mijn idee wat minder comfortabel, ik geloof niet dat m'n kinderen er last van hebben. Hebben zelf een poosje Huggies gehad (die vallen wat smaller dan Pampers) en op het kdv hebben ze nu het huismerk van Appie. Uiteindelijk 'doen' ze het allemaal goed hoor.

6. soley

soley Actief lid

11 jul 2010
    332
    0
    0
    Noord Brabant
    Hier de eerste tijd kruidvat maat 1, was een smal meisje (50 cm/2700 gram) en die maat was toen vrij groot nog voor haar. Na een paar maanden (denk ik) naar maatje 2 en vrij snel daarna naar 3. Inmiddels had ze dan ook behoorlijk wat spek op dr beentjes gekweekt :)
    Met een maand of 7 overgegaan op nr 4, die van Pampers. Gek genoeg vond ik die beter zitten dan Kruidvat. Ik denk ook omdat ze de eerste tijd toch niet zo beweeglijk was, dan is zo'n stugge luier niet erg. Nu ze liefst de hele kamer doorgaat, is een wat soepeler luier fijner voor haar.

Ik zou een paar pakken maat 1 halen, en de rest pas als het zover is. Luiers zijn zo vaak in de aanbieding, daar hoef je niet echt een voorraad van aan te leggen.

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.281
    6.193
    113
    En naarmate je meer omhoog gaat in maat, zitten er minder luiers in een pak, dus duurder ;). Dus zolang mogelijk in de kleinste maat houden haha.
    Mijn dochter was 3620 gram en heeft ongeveer een maand of anderhalf in maat 1 gezeten (a 6 pakken dus) maar was en is nog steeds een slanke den. Nu met 15 maanden in maat 4.

8. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had alleen maat 2 in huis omdat er een achtponder werd verwacht en ook kwam. Toch nog 2 pakken maat 1 bij laten halen omdat ze erg veel ruimte in maat 2 had. Tot 3 maanden in maat 2 en nu over op 3. Zitten nog wel ruim maar de 2-tjes kregen we met moeite om die dikke dijen heen. Voorlopig kan ze met 3 weer goed vooruit.

9. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Het belangrijkste is de dikte van beentjes en buik en de hoeveelheid dat ze plassen. Hier heeft hij echt spillebeentjes en zit daarom in een kleine luier en alleen Kruitvat zit goed, de rest is te wijd bij de beentjes. Verder lekt hij nooit door, ook niet 's nachts. Hij is nu 2,5 jaar en zit in maat 4 maar deze is voorlopig nog groot genoeg. Bij mijn dochter zijn we tot 3,5 jaar nooit verder daan maat 4 gekomen, ook slanke bovenbeentjes/heupen.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het ligt ook aan de bouw van je kindje. Mijn jochie had vrij smalle billen, kon dus lang in een luiermaat blijven. Maar mijn neefje met stevige billen moest eerder over. Terwijl ze ongeveer hetzelfde gewicht hadden.
    Wij hadden 1,5 pak nr1 en dat was precies genoeg voor onze 8-ponder.

11. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    MiniNooNoo woog 2975 gram bij de geboorte en wij hebben ongeveer een maand met de Newborn luiers gedaan. Vooral in het begin zijn die handig vanwege de plasindicator. We zijn overgestapt omdat ze grotere plassen kreeg en 's nachts langer er tussen liet, de Newborn kon het allemaal niet meer aan haha!

12. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Emma was bij de geboorte 4310 en zat dus meteen in newborn 1.
    Zodra de afdruk in haar billetjes stond, overgegaan op nr 2.
    Dit was van pampers.

Een luier zit goed, als ie NIET over het naveltje valt, ivm hygiene. (urine kan in het naveltje lopen). Zeker bij pasgeborene is dit goed om te weten.

Nu zitten per toeval in Kruitvat nr 3. Die bevalt ook goed.

Huggies en AH vind ik vreselijk, is net karton wat ze aan de kont hebben.
    Pampers en kruitvat zijn flexibeler is mijn ervaring.

Ik zou zeker in het begin niet te veel in slaan. 1 pak is genoeg. Kan je altijd bekijken als je aan het einde zit, welke je nodig hebt.

Deel Deze Pagina