Zal proberen het verhaal samen te vatten: Mijn man kampt al langere tijd met (soms spontaan!) bloedend tandvlees dat ook gezwollen was en een erg slechte mondgeur (zo erg dat dit intimiteit in de weg staat). Hij heeft dit meerdere malen aangekaart bij de tandarts maar die is er naar mijn mening niet goed mee omgegaan. Het enige wat die tandarts heeft gedaan is wat tandsteen verwijderen en adviseren te flossen. (mijn man deed al aan verzorging: 2x daags poetsen met parodontax, elektrisch/2x dgs listerine/elke avond flossen/tongschraper met speciale gel). Na advies van een vriendin en samen praten over het geurprobleem is mijn man (met veel schaamte!) naar de mondhygieniste gegaan. Die constateerde erge parodontitis met pockets van 8 (!!!) millimeter. Zijn tandvlees moet nu onder verdoving worden opengelegd en gereinigd. Ben hier erg van geschrokken, mede omdat ik weet dat chronische parodontitis ook hart en nierinfecties in de hand kan werken. (oorzaak van het probleem is o.a. gebruik van ventolin en andere standaardmedicatie, tandarts was hier ook van op de hoogte) Ik vind dus dat de tandarts mijn man veel eerder had moeten doorverwijzen naar een mondhygieniste! Gezien de ernst van de klachten! Wij zijn leken, maar een tandarts moet dit toch zien? Mijn man gaat bij een andere tandarts dan ik, maar ik wil graag dat hij in ieder geval overstapt, en vraag me af of een klacht hier op zijn plaats is?
chronische parodontitis bestaat niet. Parodontitis is namelijk altijd chronisch want het gaat nooit meer weg, je kan het hoogstens stoppen maar het leed wat al reeds geschiedt is kan je niet meer oplossen, dat blijft zo. En de tandarts haalt ook alleen tandsteen etc weg, mensen met bloedend tandvlees hebben tandvleesontsteking. Als zij dan niet elke dag flossen en stokeren gaat dat niet over en krijg je parodontitis, je bot trekt terug en je tanden gaan los staan, dit komt niet meer goed. 2x daags listerine is helemaal niet goed trouwens, in listerine zit alcohol, dit droogt de slijmvliezen uit. 2 keer per week spoelen met een spoeling ZONDER alcohol (bijv ACT/Elmex) is tig keer beter. Ook elke dag je tong schrapen is niet goed, hierdoor kan je je papillen beschadigen en kan je smaak veranderen, 3 keer per week is voldoende. En heb je dit verhaal al eens aan de tandarts uitgelegd en het met hem/haar zelf besproken?
Hey, thanks voor je reactie (had stiekem gehoopt dat je zou reageren ) De mondhygieniste gaf ook direct het advies te stoppen met listerine. De tandarts heeft hier nooit wat over gezegd. Wbt "chronische" parodontitis, had ik beter onbehandelde parodontitis kunnen schrijven. Ik begrijp dat de schade niet te repareren is (verdwenen kaakbeen=verdwenen kaakbeen helaas). Dat van die tongschraper wist ik niet, ja, uit wanhoop wil je er alles aan doen.... Mijn man is nog niet terug geweest bij de tandarts sinds het bezoek an de mondhygieniste.... misschien is eerst een gesprek beter op zijn plaats? Ben gewoon ontdaan dat zo iemand een aandoening van deze ernst nooit heeft onderkend/doorgestuurd.... (ik ga nu slapen, kom morgen na het werk terug lezen).