Slaaptips gezocht!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Yummy, 9 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Sinds twee weken slaapt onze dochter (22 maanden) heel slecht.
    We hebben vanalles geprobeerd, niets helpt, dus ik bedacht mij dat ik hier wellicht wat tips kan vinden :)

We hebben nooit problemen gehad met slapen, maar sinds twee weken is dat dus wel anders. Ze gaat absoluut niet slapen (en is helemaal overstuur) als we niet bij haar blijven tot ze slaapt. Opzich niet erg, we lezen haar voor en ze valt heerlijk in slaap. Ze wordt echter direct wakker zodra we ook maar proberen om haar kamertje te verlaten.Gevolg? Weer opnieuw lezen enz. Als we dan uiteindelijk kunnen wegglippen zijn we vaak ruim een uur verder.

Oke dit neemt iets meer tijd in beslag, maar is opzich nog geen probleem. Het probleem is dat ze vervolgens rond 23 uur, 03 uur en 5 uur (ongeveer hoor, tijden verschillen) weer wakker wordt en we dus weer bij haar moeten zitten/voorlezen/weggluipen enz en 's ochtends dus echt uitgeput zijn.

We hebben geprobeerd om haar te troosten (zonder haar uit bed te halen) weer even weg te gaan en dit te herhalen tot ze slaapt, maar na 4 uur hebben we het opgegeven en zijn we maar weer bij haar gaan zitten.
    Ze sliep in de middag nog 45 minuten en ook hebben we geprobeerd dit slaapje eraf te halen. Ging prima, ze lijkt dit slaapje helemaal niet nodig te hebben, maar de nachten blijven hetzelfde.
    Even laten huilen hebben we (met pijn in ons hart) geprobeerd, maar dit werkt averechts. Ze wordt woest en gaat absoluut niet slapen. Ook uiteindelijk niet.

Ik heb geen idee wat de oorzaak is van het slechte slapen. Ik weet dat mijn moeder ( als ze oppast, misschien eens per 2 weken ongeveer) altijd even bij onze dochter bleef zitten tot ze sliep (toen dochter nog geen slaapproblemen had) en ik dacht eerst aan gewenning, maar ergens lijkt het mij sterk dat ze daar dan 's nachts ook zo overstuur van wordt.

Ze gaat overigens altijd rond dezelfde tijd op bed.

Hebben jullie tips?

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Een fase, denk verlatingsangst. Ik denk dat het rustiger is als je een matras op haar kamer legt en daarop gaat liggen. Dan pak je zelf ook wat slaap en zij is rustig. Dit kun je dan rustig aan afbouwen als je merkt dat het beter gaat.

Voorlezen zou ik 's nachts niet doen. 's Nachts wordt er geslapen, papa of mama is bij je, maar ik zou er geen voorleesfestijn van maken.

3. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Haha, dat was ik vergeten. Sinds eergisteren slaap ik of man inderdaad bij haar. Dan slaapt ze als een roosje. Ik vrees alleen een beetje voor "gewenning", in die zin dat ik straks tot haar 10e bij haar slaap ipv naast mijn man in ons eigen bed.

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Nee hoor, voor gewenning moet je echt niet bang zijn. Je helpt haar alleen om door die fase heen te komen. Als ze rustig is als 1 van jullie bij haar is is het wel duidelijk dat het verlatingsangst is. Gaat vanzelf weer over.

Je kan dan gaandeweg steeds meer wat afstand nemen met het matras, bijv. steeds verder van haar bedje gaan liggen, tot je echt de deur uit bent.

5. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Ik vind haar nog wel erg jong om geen middagslaapje meer te doen. Zou zomaar eens kunnen zijn dat ze zo slecht slaapt, omdat ze oververmoeid is. Als mijn zoon door omstandigheden weinig slaapt overdag, dan is hij 's nachts ook vaak wakker. Slaapt hij overdag een uur of 2, dan slaapt hij de nacht ook goed door.

6. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ze slaapt al 2 weken slecht en we hebben pas sinds 2 dagen het middagslaapje overgeslagen.

Ook met middagslaapje slaapt ze dus slecht en langer dan 45 minuten slaapt ze 's middags nooit, al ruim een jaar niet. En tot twee weken geleden heeft ze nooit moeite gehad met slapen, ook niet als ze s' middags niet had geslapen dus ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat het hier iets mee te maken heeft. Eerder verlatingsangst zoals Nescio al noemde.
    Mocht ik nu 's middags het idee hebben dat ze moe is dan leg ik haar lekker in bed, maar ze redt het (zonder tekens van vermoeidheid) echt prima tot 19 uur.

Overigens sliep onze zoon ook niet meer tussen de middag toen hij zou oud was als onze dochter. Soms wel hoor, bijvoorbeeld na het zwemmen oid. Maar als ik hem gewoon op bed legde in de middag dan bleef hij net zo lang wakker tot ik hem er weer uit haalde. Hij ging dan rustig een uurtje zingen, kletsen en met zijn knuffeltje spelen. Dit terwijl ons nichtje inmiddels ruim 3 is en elke middag nog ruim 3 uur slaapt. Denk dat dit dus per kind enorm verschilt en het moeilijk is om te zeggen tot welke leeftijd ze het echt nodig hebben om tussen de middag te slapen.

7. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    precies mijn idee

8. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Bedankt! Lijkt ons inderdaad een goed idee. Onze zoon (wordt zes in november) vroeg ook al of hij ook een nachtje bij zusje mocht logeren en misschien vindt ze dat ook wel fijn. Ze gaan altijd tegelijk op bed en zijn dol op elkaar dus wellicht proberen we dat ook.

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wow wat een goed idee van je zoon! Mijn broertje (we schelen 7 jaar) was ook een slechte en onrustige slaper, de enige periode waarin hij als een roos sliep was op vakantie. Want dan deelden wij een kamer... eigenlijk hadden mijn ouders dat beleid best voort kunnen zetten thuis.

Deel Deze Pagina