Er breekt een nieuwe fase aan en zoals altijd moet ik mij daar even op instellen. Ik zie nogal wat beren op de weg, dus ik vraag maar advies aan de mama's met ervaring. Onze zoon krijgt binnenkort een kinderbed. Nu heeft hij in zijn kamer een hoek waar we het bed in kunnen schuiven. (of we dat doen weten we nog niet, we zijn nog aan het oriënteren) Als we het bed in de hoek schuiven, valt de helft van het bed in die hoek, waardoor de andere helft vrij is. Is het dan handig om er alsnog een hekje op te monteren voor het open gedeelte? Is het überhaupt handig om een hekje te doen, mocht het bed toch volledig 'open' staan? Ze kunnen dan ook via een andere kant het bed uit kukelen? Ik ben zo bang dat hij er uit valt Hij kan heel makkelijk op ons bed en er weer vanaf. Gaat erg goed, maar hij slaapt nogal wild en we vinden hem regelmatig aan het voeteneinde van zijn ledikant terug. Dan een volgende vraag die mij bezig houd: hoe vaak hebben jullie kinderen de slaapkamer overhoop getrokken, wanneer zij 's ochtends of 's middags wakker worden? Moet ik echt alle kasten afsluiten met kindvriendelijke sloten en alle boekjes en speelgoed veilig opbergen?
Wij hebben de eerste tijd het matrasje van het ledikant naast het bed op de grond gelegd. Zo vielen ze zacht. Zoon viel twee keer en toen was het klaar. Dochter bleef vallen, dus een hekje gekocht.
Dochter ging met 15 mnd op peuterbed. Ze weigerde hekje of zo dus ik heb zo gelaten. Rol handdoek onder hoeslaken opgerolt dan rolde ze niet door in haar slaap. Met 2 heb ik rol weggehaald ze is niet gevallen of zo Hier niets overhoopt nooit gedaan
Langs twee kanten open zou ik niet doen, mijn dochter heeft toch nood aan een hoekje om echt 'in' te kruipen. Dat deed ze als baby al, tegen het hoofdeinde van haar ledikant. Hier is aan een kant de muur, en aan de andere kant een hekje. Dat is echt nodig voor haar, ze slaagt er zelfs in uit bed te vallen als ze in een tweepersoonsbed ligt...
Oh ja, wat stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Goeie tip! Zeker voor de eerste paar nachten is dat handig om te wennen....voor mama haha
Piccolina; ik vind die handdoek ook een goede tip, mocht hij het hekje niet fijn vinden of straks weer wat groter zijn en het hekje is niet echt nodig meer. Shakes; mijn zoon ligt ook graag met zijn hoofd tegen het hoofdeinde. Ik denk zelf dat hij zo'n hekje dan juist goed kan gebruiken. Helemaal open aan alle kanten zal niet gebeuren, ik denk dat ik niet duidelijk genoeg was. Als hij in het hoekje komt, dan is er maar een kwart van het bed open, wat afgesloten kan worden met een hekje. Anders komt hij hoe dan ook tegen 1 muur aan te liggen.
Zoontje was ook net 2 toen ie overging naar een gewoon bed, heb er de eerste paar nachten z'n ledikantmatras naast gelegd....is ie 1x op gevallen en daarna niet meer. In z'n ledikant ging ie alle kanten op maar in bed blijft ie gewoon liggen, ligt wel hoog in bed...tegen de rand aan. Z'n bed komt ie niet uit zonder onze toestemming en dat is iets wat uit zichzelf komt, hebben we er niet in hoeven te 'rammen' Zou dus beginnen met een matras ernaast te leggen en kijken hoe het gaat.
Zoontje was net 2 volgens mij toen hij een groot bed kreeg. Hij is er tot nu toe 1 keer uitgerold. Meneer blijft netjes in bed tot wij hem komen halen, had ik ook niet verwacht! Er staat wel wat speelgoed in de buurt wat hij pakt als hij smorgens wakker wordt maar verder laat hij zn kamer gewoon zoals hij is.
Wij hebben het bed in een hoek gezet en bij het open gedeelte het zwangerschapskussen onder de hoes gedaan. Zo kan hij er ook niet uitvallen want hij beweegt alle kanten op. Op zijn kastje naast het bed liggen een paar boekjes dus als hij niet onmiddellijk wil slapen of hij word s'ochtends wakker leest hij een boekje of speelt hij met zijn knuffels.
Hihi..! We hoeven het wiel niet allemaal zelf uit te vinden he..! Zet je de ene kant gewoon (voorlopig) tegen de muur en de andere kant het matrasje. Succes!
Hier gingen ze met 1,5 ( dochter ) en 2 ( zoon ) over naar peuterbed. Wel beiden met een rekje want dat houd ook de knuffels binnen, vinden ze zelf wel fijn. Zoon is er nog nooit uit gevallen, dochter wel soms, ook in haar 1 persoons bed wel maar dan sliep ze meestal na een huiltje zo weer door. Nu liggen ze hier meestal redelijk stil. Kamers overhoop halen hebben ze nooit gedaan. Als ze klein zijn zijn ze hier nooit alleen als ze gaan slapen, dan zitten we bij ze tot ze slapen. Op den duur geven ze aan dat ze het nu wel alleen kunnen en dan gaan we weg maar blijven ze netjes in bed. Dochter is weleens naar onze kamer gelopen voor de Ipad en dat hoorden we door de babyfoon. Maar verder nooit gekke dingen hoor. Speelgoed en boeken ook nooit opgeborgen, geen sloten op de kasten. Daar ligt niets gevaarlijks in. Wel traphek dicht als je die hebt.
Onze zoon is overgegaan met ruim 2,5 naar een bed met hekje. Hij is er zelfs toen nog wel een paar keer uitgevallen, maar naast zijn bed ligt een vloerkleed, dus echt hard was dat niet. Wij hebben een babyzoo wekker gekocht toen hij overging en uitgelegd dat hij in bed moest blijven tot het aapje zijn oogjes open deed (7.00 uur) en dat is eigenlijk altijd best goed gegaan. Vanaf 7 uur mag hij zachtjes spelen, en natuurlijk betekent dat wel af en toe wat rommel, maar hij heeft nooit de kasten leeg getrokken of zo.
Bedankt voor de reacties. We hebben een leuk bed gevonden en gaan binnenkort even de boel verschuiven in zijn kamertje. Na het lezen van jullie reacties maak ik mij ook geen zorgen meer over het 'trashen' van zijn kamer en ik hoop maar dat mijn zoon net zo braaf is haha. We hebben ook besloten dat er minimaal een vloerkleedje naast zijn bed ligt, en voor de eerste nacht of 2 misschien nog een matrasje. Deze kan nu dicht, bedankt!