4 jaar een moeilijke leeftijd??

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Nynke31, Dec 6, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

Mar 7, 2006
    1,383
    0
    0
    Limburg
    Mijn zoontje is net 4 jaar en is zooo vervelend. Hij gaat bijna overal tegen in, plaagt zijn zusje, als hij zijn zin niet krijgt is het drama.
    De ene keer moet zijn vader zijn schoenen en jas aantrekken en de volgende keer moet ik dat doen. Net zoals het hem uitkomt. En soms zijn het van die kleine dingen die hij zo kan opblazen :(
    Het is iedere dag een paar keer wel drama. En het kan ook zo weer over zijn.
    Ik vraag me af of het komt door deze periode van sinterklaas en naar school gaan? Of dat dit een fase is waar 4 jarigen door gaan?
    Of doen wij iets verkeerd, dat hij zo doet? Want ik ben me af aan het vragen of we iets anders kunnen doen, zodat hij wat makkelijker is.
    Ik ben benieuwd of er meer 4-jarigen zo zijn.

2. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

May 14, 2007
    9,519
    1
    36
    Female
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ik heb geen idee sorry, wat ik herken van mijn zoontje en dan vergelijk met de kids van vrienden is juist 2 jaar een moeilijke leeftijd en word t erna steeds makkelijker.
    Maar dat betekent niet per definitie dat jullie iets verkeerd doen hoor. Misschien zit je zoontje niet lekker in zijn vel? Of kan hij in zijn koppie al meer dan lichamelijk en word hij daarvan gefrustreerd?

3. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik weet wel dat de leeftijd van 3en half tot 4 net doordat ze naar school gaan een ramp is. maar de meeste worden daarna een tijd lang wat gezeglijker tot ze tegen de 5 lopen en gaan vloeken.

is hij misschien jaloers op het zusje? of gaat het op school niet zo lekker dat hij daarom negatieve aandacht probeerd te krijgen. hoe was hij eerder? sinterklaas en kerst doen er zeker zeker geen goed aan. kinderen worden door de media en alle verschillende plaatsen waar ze komen zo verschrikkelijk opgefokt voor de sint enzo dat sommige gewoon hyper worden of totaal niet meer kunnen slapen laat staan functioneren.

2 is inderdaad samen met de 18 maanden sprong een lastige leeftijd missyzuilen. maar ik vond de 3 en half tot 4 nog pittiger. de periode rond e 5 dat ze heel erg gaan provoceren en vloeken is ook niet echt leuk maar dan zijn ze al veel meer voor rede vatbaar.

4. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Denk dat de overgang naar school de sint/kerst zeker hun invloed hebben.

Gaat hij gelijk hele dagen naar school? Misschien is het wel eens lekker om hem een middagje van school thuis te houden en is hij gewoon moe van al die indrukken van school.

Het word van zelf beter.

S avonds voor dat hij gaat slapen eens samen over de dag hebben even samen praten overschool zonder papa of zusje of zonder mama en zusje even een op een aandacht en dan vragen in kindertaal wat hij opschool gedaan heeft zo kan je er achterkomen wat er speelt. En ook misschien een gesprekje aan gaan met de juf of hij in de klas ook zo is. Misschien is hij daar juist verlegen en haalt hij thuis de schaden in.

Succes ermee in elk geval. En zo als een andere moeder zegt elke leeftijd kent wel iets. ;)

5. lentebloempje

lentebloempje Fanatiek lid

Nov 23, 2009
    1,411
    0
    0
    bejaardenverzorgende
    zuid holland
    Mijn dochter van 4 is ook zo. Kan ook overal een drama van maken.
    Is ook erg jalours op haar broertje. Als hij aandacht van mij krijgt kan zij dat niet hebben.
    Sinds begin nov. zit ze op school en was heel erg met de sint bezig.
    Ze moet in een nieuw ritme komen en dat zal straks wel beter gaan.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,269
    6,800
    113
    Hier een dochter van ongeveer dezelfde leeftijd.

En inderdaad, pfff erg heftig soms. Ze is nogal een drama Queen.

Inderdaad alles opblazen en moeilijk doen bij de simpelste dingen. Slapen en in bad gaan is het enige dat nog echt zonder gezeur gebeurt ( gelukkig)

Ik ben erg streng geworden en dat helpt goed. Niet een hele discussie ( daar ben ik normaal wel van, uitleggen et cetera) maar erg kort. Doe je dit niet dan..... bijvoorbeeld naar de gang. En dan moet ze ook gelijk.

Actie - reactie dus. En geen twee keer waarschuwen. Ik merk dat ze het dan namelijk nog even voor de leuk nog een keer doet ( grenzen opzoeken natuurlijk, ha ha)

Share This Page